مرغی که سوخاری نشد/ پرونده‌ای برای کی‌اف‌سی و دارودسته رستوران‌های آمریکایی

کی اف سی درست یک روز بعد از آغاز فعالیتش در حالی پلمپ شد که مدیرعامل این شرکت از داشتن مجوز فعالیت خبر داده است و بسته شدن را سوءتفاهم می داند.

زهرا مهاجری: ماجرا از یک تشابه اسم شروع شد. کی اف سی حلال که یک شرکت ترکیه ای است، نمایندگی به ایران داد و آن طور که از خبرها برمی آید، این نمایندگی این کمپانی پس از کسب مجوزهای اولیه در اسفندماه سال گذشته شرکت خود را با نام کی اف سی حلال ایرانیان در ایران به ثبت رساند و وزارت صنعت نیز به این شرکت مجوز فعالیت داده و اتاق اصناف نیز پروانه کسب صادر کرد. آن طور که این شرکت مدعی شده، بعد از تلاش بسیار برای اخذ نمایندگی کمپانی کی اف سی ( حلال ) ترکیه، این نمایندگی در وزارت صنعت، معدن و تجارت به ثبت رسیده و و حتی طبق اعلام خودشان، در 20 اردیبهشت ماه 1394 این شرکت را به شماره 472192 در اداره ثبت شرکت های جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است.

وقتی اطلاعیه رستوران زنجیره ای کی اف سی در تیرماه امسال منتشر شد، کمتر رسانه ای از آن مطلع شد و به سراغ آن رفت. سایت کی اف سی حلال برای جذب شعب فعال اطلاعیه صادر کرد و یک هفته بعد در سایتش نوشت: در طول هفت ساعت از اعلام حضور رسمی شرکت کی اف سی (حلال) در روز 9 تیرماه 1394 بیش از یکصد درخواست دریافت نمایندگی از سراسر کشور به ثبت رسید و این روند همچنان ادامه دارد. بی تردید این میزان استقبال، کار ارزیابی درخواست ها را سخت تر کرده است ، چرا که باید از میان چندین درخواست در هر شهرستان یکی را که شرایط بهتری دارد انتخاب کنیم و این مسئولیت ما را زیاد می کند. حتما می دانید که اعطای نمایندگی این شرکت دارای شرایطی است که حتما باید رعایت شود تا به امید خدا شعباتی که ایجاد می شوند همگی ممتاز ترین رستوران های کشور عزیزمان و در حد استانداردهای بین المللی باشند.

چندی بعد هم متقاضیانی که ثبت نام کرده بودند را گزینش کرد و برای این گزینش در شهر تهران شرایطی مثل توان سرمایه گذاری 7500.000.000 ریال به بالا، مالکیت (یا توان اجاره) ملک تجاری در مناطق مناسب شهری با وسعت حداقل 120 مترمربع و توان اداره، استخدام و راهبری برند تجاری در حوزه کاری کی اف سی و ترجیحا دارا بودن سابقه مرتبط تجاری و کاری را گذاشت.

جنجال رسانه ای از آن جا شروع شد که در یکی از مناطق تهران، رستوران این برند معروف که در حال ساخت و آماده سازی بود دیده و دلواپسی از همین جا شروع شد.

کی اف سی

بالاخره این رستوران افتتاح و تنها یک روز بعد از افتتاح، در روز سه شنبه پلمپ شد. (اینجا)

کی اف سی آمریکا هم بلافاصله اعلام کرد که مجوزی برای فعالیت در ایران نداده است و این کی اف سی حلال، آن برند معروف آمریکایی نیست. مسئولان یام برندز، شرکت رستوران‌های بین‌المللی آمریکا که شرکت مادر رستوران زنجیره‌ای کی‌اف سی محسوب می‌شود گفتند: از شنیدن این که یک شعبه کی اف سی در تهران باز شده است، شوکه شدیم. هیچ مجوزی به هیچکس در ایران داده نشده است. (اینجا)

اما توضیحات پلیس اماکن، کمی ماجرا را روشن کرد. سردار خلیل هلالی مجوز گرفتن نمایندگی کی اف سی حلال ترکیه در تیرماه را تایید کرد و البته گفت که واحدی که در شهرک غرب تهران پلمپ شده، ربطی به کسانی که مجوز کی اف سی حلال ترکیه را گرفته اند ندارد.

رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا با تاکید بر اینکه این دو واحد صنفی وابسته به شرکت کی‌اف‌سی حلال ترکیه هستند، اظهار کرد: واحدی که در شهرک غرب تهران پلمب شد، فاقد پروانه کسب بود و مجوز لازم برای فعالیت را نداشت. همچنین این واحد از عنوان «کی‌اف‌سی» استفاده کرده بود در حالی که ارتباطی با این برند نداشت.

هلالی درباره روند ثبت برند در کشور اظهار کرد: برندها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین با تاییدیه وزارت ارشاد در کشور اجازه فعالیت می‌یابند و پس از آنکه مراحل قانونی لازم را طی کردند، می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.
او گفت که ن واحد تحت عنوان کی‌اف‌سی و مک‌دونالد در کشور فعالیت می‌کردند اما هیچ ارتباطی با این برندها نداشتند و مالکان تنها از روی بی‌اطلاعی از قوانین چنین نامی را انتخاب کرده بودند.(اینجا)

بلافاصله بعد از پلمپ، رییس اتحادیه اغذیه فروشان این طور اظهارنظر می کند که ما اخطاری 15 روزه برای ارائه مدارک داده بودیم. او با بیان اینکه رئیس اتاق اصناف تهران از جعل امضای خود توسط این فرد برای کسب پروانه خبر داده است، تاکید کرد: به احتمال بسیار زیاد پروانه جعل شده است که پس از اثبات جعل سند توسط وی، علاوه بر برخورد قانونی، مهلت 15 روزه نیز منتفی و به سرعت برای پلمب آن اقدام می‌شود.(اینجا)

از آن طرف مدیرعامل کی اف سی پلمپ این واحد را سوءتفاهم دانست و اظهار داشت که این واحد مجوز دارد و کی اف سی حلال ترکیه است نه کی اف سی آمریکایی!

او گفت که پلمب کی‌اف‌سی حلال ناشی از سوءتفاهم است و این رستوران هیچ ارتباطی با کی‌اف‌سی آمریکا ندارد و با بِرَند «کی‌اف‌سی ایرانیان» به ثبت رسیده است.(اینجا)

البته این بار اولین باری نیست که کی اف سی به ایران می آید و پیش از انقلاب هم این شرکت در ایران یک نمایندگی البته تقلبی داشت.(اینجا) و البته چهار سال پیش هم خبری مبنی بر افتتاح کی اف سی در ایران منتشر شده بود که چنین جنجالی را در پی نداشت. (اینجا)

کی اف سی تنها شرکتی نیست که تمایل به فعالیت در ایران نشان داده و پیش از این برندهای نام آشنای دیگری نیز در ایران چراغ خاموش به فعالیت پرداخته اند. (اینجا) یکی از این برندها که خبر حضورش در ایران مثل کی اف سی جنجالی شد، مک دونالد بود. بعد از ماجرای توافق، لس انجلس تایمز در مطلبی این سوال وسوسه انگیز را مطرح کرد که آیا برندهایی مثل مک دونالد بعد از تحریم ها در ایران شعبه خواهند داشت؟ (اینجا)

بعد از آن هم رییس اتاق اصناف اعلام کرد که مک دونالد برای حضور در ایران تمایل نشان داده و شرایطی برای این حضور در نظر گرفته شده است. (اینجا)

چند روز بعد احمدی شهریور، رییس اتحادیه اغذیه فروشان مخالفت خود را در این باره ابراز کرد و گفت: مگر مسئولان دنبال اشتغال‌زایی و تولید داخلی نیستند، اگر چنین اهدافی را دنبال می‌کنند بدون شک باید بدانند که حضور شعب مک دونالد و فعالیت آن‌ها در کشور به نفع ما نخواهد بود.(اینجا)

بعد از آن هم روزنامه ایندیپندنت در گزارشی سردی روابط ایران و آمریکا را دلیل عدم حضور برندها در کشورمان اعلام کرد و این قضیه را تحلیل کرد. (اینجا) و (اینجا)

مقامات دولتی هم درباره حضور مک دونالد اظهار نظر کردند. ترکان، مشاور عالی رییس جمهور در این باره گفت که در بدنه دولت کسی به دنبال افتتاح مک دونالد نیست.(اینجا)

پرونده افتتاح رستوران این دو برند معروف آمریکایی با این هیاهوها بسته شد و باید دید کی اف سی حلال که مدعی است با آن کی اف سی آمریکایی ارتباطی ندارد و مجوز هم از مراجع ذیربط گرفته است، می تواند فعالیت خود را بدون تحریک دلواپسی ها آغاز کند یا نه.

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 475144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسینی از اردبیل A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
    0 2
    خوشحالم که جلوی نفوذ آمریکایی ها با اینکار گرفته شد
  • بی نام IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
    0 1
    دشمن از بیسوادی و از سویی دزد بودن افراد استفاده و با تغییر چهره وارد میشود. بعد از شهید شدن دانشمند و از دست دادن قابلیت هسته ای و 20 سال پسرفت و فته گری و دور زدن انچه از برجام عاید میشود نباید در چند نمایندگی اپل و واردات خودروی امریکایی و اروپایی و رستوران خلاصه شود و خفت و خواری برجام عاید 75 میلیون بقیه شود. بلکه از برجام باید واردات کپسول اندوسکوپی امریکایی و روشهای درمان ارزان قیمت و کاهش قیمت خدمات به بیماران غیر لوکس و ارزان شدن کالا و سه برابر شدن درامد سرانه عاید شود.
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
    0 0
    چرا نگذاشتن؟ مگه نمی گید حلاله
  • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
    1 0
    کی اف سی یا هر شرکت معتبر خارجی بر روی تولیدات خود نظارت خاصی وجود دارد چرا مردم ایران باید از اینگونه شرکتها محروم باشند . ایجاد تحریم و محدودیت برای اینگونه شرکتهای مواد غذایی و عدم وجود رقابت خارجی باعث تولید مواد غذایی بی خاصیت و سرطانزا مانند کالباس و همبرگر و سوسیس از فضولات مرغ و گوشت فاسد و آبلیمو اسیدی و ........ میشود.
  • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
    0 0
    در یکی از لینک ها اورده اید که در سال 90 هم در کرج داشته افتتاح می شده. از سرنوشت آن هم تهیه کنید.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
    0 0
    حالا چي ميشد اين رستوران بود؟ غذا از امريكا مياوردن؟؟؟
  • محمد RO ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
    1 0
    یه سوالی برای من ایجاد شد ، اگه کی اف سی و امثالهم تو ایران دویستا شعبه بزنن بیشتر اشتغالزایی واسه جوونها میشه یا اگه به ساندویچی فری کثیف مجوز فعالیت بدن؟ یکی منو روشن کنه.
  • امیر IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
    0 2
    من مخالف کسب وکار نیستم. اما این برندها کا اف سی و مخصوصأ مک دونالد که مخالفانی هم در اروپا و فرانسه داره شرکت های صهیونیستی است که پولشان به جیب اینها می رود. من مخالفم.
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
    0 0
    اتفاقا کار خیلی خوبی کردن هم آمریکا و نمایندگی ترکیه تکذیب کردن اعطای نمایندگی به این رستوران رو کاش بقیه فروشگاه ها و رستورانهای تقلبی رو هم تعطیل کنند تا تابلو فروشگاه رو عوض کنند
  • بی نام RO ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
    1 0
    به همین خیال باشید ...هیچ قراری نیست مک دونالد یا کی اف سی بیاد امریکا نیاز به سرمایه گذاری نداره چون همین الان شرکت های کره ای که امریکایی هستند سرمایه گذاری کردن و تموم شده چقدر فرصت شغلی می توانست باشه ....تف به روزگار ....