معاون دادستان کل کشور درباره روانگردانهای صوتی و دیجیتالی و همچنین اعدام علنی قاچاقچیان مواد مخدر توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر حسین ذبحی در پنجمین همایش طب و قضای سازمان پزشکی قانونی کشور که در ساری برگزار شد، در سخنرانی خود گزارشی درباره ورود مواد روانگردان جدید از جمله روانگردانهای صوتی و دیجیتالی به حاضران داد.  او پس از پایان سخنرانی، در یک مصاحبه جمعی با خبرنگاران، توضیحات دیگری درباره این روانگردانها ارائه کرد که در ادامه می خوانید؛

چرا اعدام قاچاقچیان در ملاء عام انجام نمی شود؟

در این بحث اختلاف نظر است. برخی عقیده دارند اجرای علنی اعدامها خوب نیست. می گویند افرادی که مشاهده می کنند باعث آسیب روحی آنها می شود. به خصوص اگر افراد خردسال شاهد باشند. کسانی که مدعی حقوق بشر هستند می گویند اجرای علنی اعدام، مجازات علی حده بر محکوم است و این را مغایر مسایل حقوق بشر می دانند. عده ای مدعی هستند اثر بازدارندگی داشته باشد و مجرمان تنبه پیدا کنند و باعث بازدارندگی شود، باید احکام اعدام به خصوص در موارد مهم و خاص باید علنی باشد تا اثربخش باشد. ما مجری قانون هستیم. قانون به تشخیص دادگاه، اجرای علنی حکم اعدام را پیش بینی کرده. در ماده ۹ قانون مبارزه با مواد مخدر می گوید اگر کسی جرم قاچاق مواد مخدر و روانگردان را برای ۴ بار تکرار کند و وزن مواد بر اثر تکرار به بیش از ۳۰ درصد برسد، مجازات او اعدام است و در صورت عدم عفو باید این حکم به صورت علنی اجرا شود.
در کتاب شرح قانون این را گفته ام که اعدام جنبه الزامی ندارد. لذا در موارد نادر که ضرورت توجیهی داشته باشد با رعایت تدابیر لازم که مشاهده کنندگان صغیر و بچه نباشند، این ملاحظات را باید داشت. در قانون آیین دادرسی جدید نیز پیش بینی شده اجرای علنی احکام اعدام منوط به موارد ضروری و خاص و تشخیص قضایی گذاشته است. بنابراین اصل بر عدم اجرای علنی احکام است. در مواردی که بنا باشد حکمی به صورت علنی اجرا شود باید در چهارچوب قانون و بنابه تشخیص قاضی بنا به مصالح و مقتضیات اجرا شود. اینطور نیست که ما به صورت علنی و عمومی اجازه داده باشیم. بعضا اجرای علنی حکم ضرورت و اقتضا برای حفظ امنیت جامعه پیدا می کند.

چرا تعداد و اسامی محکومان اعدامی منتشر نمی شود؟

به خانواده های آنها اعلام می شود.

حکم اعدام که در زندانها اجرا می شود. چه شرایطی دارد؟

اجرای در زندان، محیط محصورتری است. ما معتقدیم در اعمال مجازاتها نیز باید حقوق محکوم علیه رعایت شود. محکومی که جنایت کرده، بدترین جرایم را داشته و قاچاق مواد مخدر کرده، او را نیز در هنگام مجازات باید حرمتش را حفظ کنیم. قانون را بر او با حفظ حرمتها اجرا می کنیم. اجرای علنی مجازات اگر باعث شود این اصول بهم بخورد، انجام نمی دهیم.

درباره روانگردانهای صوتی و دیجیتالی توضیح می دهید؟

روانگردان صوتی و دیجیتالی در برخی کشورها تولید و مشاهده شده. ظاهرا اینها از طریق صوت و امواجی که در مغز شنونده ایجاد می شود و با هندزفری و هدفون به گوش شنونده می رسد، باعث تغییرات روانی و مغزی در شنونده می شود. انواعی از این روانگردانها که محرک هستند، احساسی شبیه روانگردان محرک را ایجاد می کنند یا باعث تخدیر و غم انگیزی شنونده می شوند. بر اساس گزارشها و بررسی ها، این روانگردانها تولید شدند و هجمه شان نیز ورود پیدا کرده. دستگاه های امنیتی و قضایی باید مراقبت کنند اینها به کشور وارد نشوند و اگر موردی بود، سریعا برخورد کنند. وظیفه ما پیشگیری از جرم و پیشگیری از انعکاس و ترویج آن داریم. در آینده اگر اینها به کشور وارد شود، شناسایی، کنترل و برخورد با آنها نیرو می خواهد و مشکلات خاص را به وجود می آورد.

۴۷۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 480122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =