۰ نفر
۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۲
خودرو و جاده در پیکار با زندگی

سایت تحلیلی خبری ویرا در جدیدترین مطلب خود به وضعیت تصادفات جاده ای در ایران پرداخته است.

به گزارش ویرا، تصادفات جاده ای به عنوان دومین عامل مرگ ومیر در ایران شناخته شده است تا جایی که بانک جهانی وضعیت حوادث جاده ای در ایران را بحرانی تلقی کرده و عنوان داشته ایران در بین 190 کشور نا امن از نظر خطر تصادفات رتبه 189 را به خود اختصاص داده است و تنها کشور سیرالئون در غرب آفریقا پایین تر از ایران قرار دارد.

در دنیا به ازای هر 10 خودرو 9 نفر کشته می شوند و این آمار در ایران به ازای این تعداد خودرو 37 نفر جان خود را از دست می دهند و این یعنی میزان تلفات جاده ای در سال با میزان تلفات یک جنگ جهانی تمام اعیار برابری می کند.مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در یک بررسی آماری 10 ساله مرگ و میر تصادفات جاده ای را این گونه گزارش می دهد که در هر ساعت 7/2 نفر ایرانی در اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند.

در ایران بیشترین حمل کالا و مسافر به وسیله ماشین و از طریق جاده ها صورت می گیرد و از طرفی افزایش روزافزون خودرو و عدم گنجایش جاده ها و قدیمی و مستهلک بودن آنها گره های ترافیکی ایجاد در نتیجه میزان تصادفات را بالا می برد.ممعمولا در یک حادثه تصادف چهار عامل انسانی ، جاده ، وسیله نقلیه و محیط دخیل هستند.هر چند در بررسی های به عمل آمده نیروی انسانی را بیشترین عامل تصادفات ذکر نموده اند ولی نباید از غیر استاندارد بودن جاده ها و غیر مطمئن بودن وسایل نقلیه به راحتی گذشت.
غیر مطمئن بودن وسایل نقلیه یکی از عوامل تصادفات می باشد بگونه ای که در کشور خودروهایی تولید می شوند که مورد استتفاده اکثر مردم قرار می گیرند و این خودروها از امنیت کامل برخوردار نبوده و حتی از آنها به عنوان قاتل یاد می شود کما اینکه همچنان تولید و مورد بهره برداری قرار می گیرند و از طرفی بعضا بعضی شرکتهای خارجی با قالب کردن خودروهای غیر مرغوب و نقص دار موجب افزایش میزان تلفات جاده ای نیز می شوند.

غیر استاندارد بودن جاده ها خصوصا در مناطق دور افتاده و غیر برخوردار یکی دیگر از عوامل تصادفات می باشد. در این گونه مناطق چه بسا نقاط کور و حادثه خیزی سالهای سال حادثه آفریده و قربانیان زیادی را به کام مرگ می فرستد ولی هیچ گونه اقدام عاجلی در جهت رفع آنها صورت نمی گیرد.وضعیت جاده ها در استان محروم و دورافتاده ای مثل ایلام که امروزه دروازه اعتبات عالیات می باشد در حد مطلوب نبوده ، بطوریکه دکتر امیریان یکی از معاونان وزارت نفت که در جریان تفاهمنامه چهار بانده کردن جاده دهلران اندیمشک برای تسهیل تردد زوار اعتبات عالیات حضور یافته بود با بیان این مطلب که جاده های این مناطق همان جاده های زمان جنگ می باشند و کار آنچنانی در حوزه راه در این منطقه صورت نگرفته است و این یک واقعیت تلخی است که اکثر جاده های استان ایلام که فاقد بزرگ راه نیز می باشد در برمی گیرد. به عنوان نمونه اربعین امسال مرز بین المللی مهران شاهد تردد میلیونی دوست داران اهل بیت عصمت و طهارت بود و با وجود خطرات احتمالی جز شنیدن اخبار تصادفات خطری دیگر آنها را تهدید ننمود.

در پایان باید اشاره کرد که تصادفات جاده ای نه تنها موجب از بین رفتن جان آدمی بلکه از نظر اقتصادی لطمات جبران ناپذیری نیز برای کشور در بر دارد بطوریکه ضررهای اقتصادی آن را حدود 8 درصد تولید ناخالص داخلی عنوان می کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 497222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =