سیستم های مستقر در سرویسهای مخفی ایالات متحده با ابر رایانه آی بی ام دهه 1980 میلادی کار می کنند.

در گزارش ارایه شده از سوی کمیته امور حکومت و امنیت مجلس سنا منتشر شده آمدخ است فناوری بکار رفته در سرویسهای مخفی ایالات متحده بسیار قدیمی بوده و در بهترین حالت تا 60 درصد ظرفیت و پرفورمنس مورد نظر را اجرا می نماید. سناتور لیبرمن رییس این کمیته اعلام کرد در گزارش محرمانه ای که جهت به روز بودن یا نبودن سیستم های رایانه ای سرویسهای مخفی تهیه شده آمده است قسمت اعظم دپارتمان ای تی واحدهای مذکور به روز نبوده و بسیار قدیمی و دور از مصرف قرار دارد. به گفته وی در این گزارش امده است سیستم اصلی سرویسهای مخفی مبتنی بر ابر رایانه های نسل قدیم (mainframe) آی بی ام دهه 1980 است و تمام دیتابیس و بانک اطلاعاتی  روی آن در حال اجرا است.

لیبرمن افزود در نامه محرمانه ای از سازمانهای زیر نظر ریاست جمهوری و اداره معاونت ریاست جمهوری خواسته شد تا با سر ممیزان ای تی (IT auditors) همکاری کرده تا انها بتوانند میزان نفوذ پذیری آی تی در سازمانهای مربوطه و سازمانهای مخفی ایالات متحده رامورد ارزیابی قرار دهند. در این گزارش که گوشه ای از ان در اختیار عموم قرار گرفته از به روز نبودن وقدیمی بودن سیستم آی تی سازمانهای مذکور انتقاد شده است. بر این اساس ماموران سرویسهای مخفی برای جستجو در باره کیسهای اطلاعاتی مجبورند با سیستم های عقب مانده دهه 1980 کار کنند و نیز سیستم های دسکتاپشان نیز متعلق به 5 تا 10 سال پیش است که ضعف اساسی در توسعه سیستم های اطلاعات امریکا در سازمانهای مطبوع به شمار می رود.

به گفته لیبرمن اکنون سازمانهای امریکایی از 98 درصد از ظرفیت آی تی شان استفاده می کنند و این در حالی است که سرویسهای مخفی تنها از 60 درصد از پتانسیل سیستمهای خود استفاده می کنند که دلیل عمده اش قدیمی و فرسوده بودن سیستم هاست.

مالکوم ویلی سخنگوی سرویسهای آی تی در سرویسهای مخفی می گوید برنامه توسعه ای در حال اجراست که هنوز ادامه داشته و انها سعی می کنند تا حتی الامکان خود را په روشها و سیستم های نوین مجهز نمایند. وی می گوید در گزارشی که سر ممیزان از ما خواسته بودند تاکید شده که سیستم نیاز به ارتقا دارند. بر اساس آمار غیر رسمی رقمی معادل 187 میلیون دلار برای به روز رسانی سیستمهای ای تی در سرویسهای مخفی در نظر گرفته شده است. مسوولیت اصلی بر عهده دپارتمان امنیت سرزمین داخلی یا (homeland security) است که بودجه دیگری معادل 66 میلیون دلار نیز در خواست کرده تا سیستم ها به روز رسانی شوند. تمامی سرویسهای مخفی در قوانین جدید امریکا زیر نظر این دپارتمان اداره و مدیریت می شوند و بحث بودجه و توسعه انها نیز در همین مجموعه ارزیابی و تصمیم سازی می شود. این دپارتمان برنامه توسعه 5 ساله ای را برای این منظور در نظر گرفته است. در برنامه جدید توسعه و تجهیز سیستم ها در ردیابی و شناسایی انواع جنایات رایانه ای و الکترونیکی ، کلاهبرداریهای بانکی و جنگهای سایبر لحاظ شده است.

گفتنی است 42 اپلیکیشن حساس متعلق به سرویسهای جاسوسی روی ابر رایانه آی بی ام در حال اجراست که درصد پرفورمنس سیستم حداکثر به 60 درصد می رسد. شبکه ها، سیستم ذخیره دیتا و بانک اطلاعاتی ، اپلیکیشن ها و سیستم امنیتی هم و همه روی این ماشین قدیمی سوار است که در حال حاضر نوعی خطر محسوب می شود. مشکل پهنای باند، و استفاده از اپلیکیشن های مدرن در ماموریتهای برون مرزی توسط جاسوسان امریکایی از جمله مواردی است که باعث شده تا به فکر به روز رسانی سیستم بیفتند.

به گفته مالکوم فراساختارهای آی تی در سرویسهای مخفی در حال تغییر است اما وی نمیتواند جزییات بیشتری را ذکر کند. لازم به یادآوری است زمانی داشتن سیستم قدیمی و متفاوت از سایر شبکه ها خود نوعی امنیت در سرویسهای مخفی امریکا به شمار می رفت اما گویا این تفکر در حال منسوخ شدن است و یا کسانی که دست به به روز رسانی زده اند از نوع سیستم عامل یا دیتابیس صحبت نکرده اند. بهرحال گفته شده مثلا اف بی آی 451 میلیون دلار بودجه را تحت پروژه ای جدید بنام Sentinel راه اندازی کرده تا مامورانش از طریق وب با سایر ماموران داخلی و خارجی در سرویسهای مخفی ارتباطات الکترونیکی برقرار کنند. مشکل کندی استفاده از اپلیکیشن ها و کند بودن سیستم نیز مطرح شده که در حال بر طرف شدن است.

بهر حال سیستم نوین با کندی در حال جایگزینی است و سرویسهای مخفی خود را به فناوریهای ناشناخته شده و به روزی تجهیز می کنند که برای عموم قابل شناسایی نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 49987

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =