سبحانی: رشد عجیب واردات ورق‌های فولادی در یک سال اخیر/ نفس شرکت‌های فولاد،تنگ شده است

به گزارش تسنیم، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: میزان واردات ورق‌های فولاد مبارکه در سال اخیر، رشد عجیبی داشته و این رقم، تا چند برابر افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بهرام سبحانی در نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌های گروهی با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده ورق‌های فولادی در خاور میانه و شمال آفریقا به شمار می‌رود که 50 درصد از فولاد کشور را تولید می‌کند، اظهار داشت: این شرکت، در حال حاضر در سه بخش مجتمع فولاد مبارکه، فولاد سبا و فولاد هرمزگان فعالیت کرده و با تولید 12 میلیون تن ظرفیت آهن اسفنجی در سال، بزرگترین صنعت در جهان از این حیث به شمار می‌رود.

وی با اشاره به سهام این شرکت ادامه داد: در حال حاضر پروژه فولاد سپیددشت در حال احداث بوده و قرار است که پروژه سنگان، در معادن سنگان خراسان ساخته شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه در راستای حفظ استراتژی فولاد مبارکه برای تأمین 50 درصد از فولاد کشور، تولیدات ما تا سال 1404 به 25 میلیون تن در سال می‌رسد، بیان کرد: این شرکت در سال 94، 50.8 درصد فولاد کشور را تولید کرده و میزان اشتغال فولاد مبارکه در حال حاضر 14 هزار نفر در شرکت مبارکه، 9 هزار و 229 نفر در شرکت سبا و یک هزار و 670 نفر در فولاد هرمزگان بود.

وی درباره اشتغال‌زایی کل این شرکت گفت: به طور کلی، 350 هزار نفر برای این مجموعه خدمات ارائه داده و از درآمدهای آن ارتزاق می‌کنند اما در محاسبه این آمار، اشتغال‌زایی شرکت توکا و شرکت‌های زیرمجموعه آن محاسبه نشده است.

سبحانی به موضوع روند کاهشی در فروش داخلی محصولات فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: این موضوع باعث شده که مازاد تولید ما برای داخل کشور، صادر شده و این کمبودها در این زمینه جبران شود. همچنین شرکت فولاد مبارکه در سال 94، 69 درصد از فروش محصولات خود را به داخل و 31 درصد آن را به صادرات اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه در سال 94 و در شرایط تحریم، 66 درصد از صادرات این کشور به اروپا صورت می‌گرفته، اظهار داشت: این رقم در خاور دور 7 درصد و در خاورمیانه، 27 درصد از کل صادرات ما بوده است.

برخی می‌گویند فولاد مبارکه آب کشاورزی را می‌خورد!

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، این صنعت را بزرگترین مصرف کننده برق و گاز در کشور خواند و گفت: ما در حال حاضر سالانه 29 میلیون متر مکعب آب برای تولید خود مصرف می‌کنیم و این رقم اعلام شده، پاسخی به کسانی است که عنوان می‌کنند شرکت فولاد مبارکه آب کشاورزی را می‌خورد!

وی با اشاره به سهم صنایع کشورهای جهان از آب قابل استحصال بیان کرد: در کشورهای دنیا 18 درصد از آب به صنعت، 70 درصد به کشاورزی و 12 درصد به شرب اختصاص پیدا می‌کند اما در ایران 92 درصد آب به کشاورزی، 2 درصد به صنعت و 6 درصد به شرب اختصاص می‌یابد.

سبحانی گفت: با این حال، فولاد مبارکه تنها 1.5 درصد از ظرفیت زاینده‌رود را مصرف می‌کند و در کنار این موضوع، به میزان قابل توجهی، استفاده از پساب را در دستور کار قرار داده است و این شرکت در حال حاضر نسبت به سال 70 یعنی سال آغازین فعالیت خود، صرفه‌جویی 66 درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با راه‌اندازی بخش بومی‌سازی و مهندسی معکوس شرکت، 62 درصد از قطعات ما از بازارهای داخلی تولید می‌شود، گفت: به دنبال آن هستیم که در آینده نزدیک، این رقم را بیش از گذشته افزایش داده و قطعات بیشتری را از داخل کشور تهیه کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه درباره رقم مالیات واریزی این صنعت به خزانه تصریح کرد: شرکت ما در سال 92، 740 میلیارد تومان، در سال 93، 726 میلیارد تومان و در 8 ماهه نخست سال 94، 393 میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده است. از سوی دیگر مشارکت در پروژه‌های بزرگی چون ورزشگاه نقش‌جهان، مصلی و موزه دفاع مقدس، از دیگر فعالیت‌های ما در راستای نقش اجتماعی‌مان به شمار می‌رود.

هزینه 200 میلیارد تومانی برای حفظ محیط زیست

وی درباره انتقادات مطرح شده نسبت به آلایندگی این شرکت از سوی مردم شهرستان‌های همجوار با آن، با بیان اینکه در سه سال گذشته نزدیک به 200 میلیارد تومان برای حفظ محیط زیست، نصب فیلترها، تصفیه‌خانه‌ها و غبارگیرهای شرکت هزینه شده، گفت: در حلا حاضر سالانه 20 میلیارد تومان برای بهره‌برداری و نگهداری از این دستگاه‌ها صرف می‌شود و در کنار آن، پایش و کنترل میزان آلودگی شرکت برای جلوگیری از انحراف، انجام می‌شود.

سبحانی گفت: همچنین در حال حاضر 1600 هکتار فضای سبز از طریق آبیاری قطره‌ای در فولاد مبارکه ایجاد شده است.

واردات بی‌رویه فولاد و ارزان‌فروشی، چالش اساسی فولاد مبارکه

وی به چالش‌های پیش‌روی این شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: واردات بی‌رویه فولاد و ارزان‌فروشی کشورهایی همچون روسیه، چین و اکراین، مشکلات بسیاری برای ما به وجود آمده است. در حال حاضر مصرف فولاد کشور بین 16 تا 17 میلیون تن در سال است و این میزان دقیقاً در کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود، بنابراین واردات فولاد در هر مقدار خود، باعث می‌شود که به همان مقدار، از تولیدات داخلی روی زمین بماند.

واردات ورق‌های فولاد مبارکه در سال اخیر، رشد عجیبی داشته است

مدیرعامل شرکت فولاد مباره با بیان اینکه واردات ورق‌های فولادی در کشور طی یک سال اخیر، رشد عجیبی داشته است، ادامه داد: این رشد عجیب در حد چند برابر شدن میزان واردات بوده و امیدوار هستم تا دیر نشده، اقدامات پیشگیران درباره آن انجام شود تا به تولیدات داخلی، ضربه‌ای وارد نشود.

وی افزود: مسئولان باید درباره اعلام تعرفه واردات اقدامات لازم را انجام دهند تا شرکت‌ها نفس بکشند زیرا این موضوع به میزان قابل توجهی به کشور ما آسیب وارد می‌کند.

اجرای 3 طرح توسعه فولاد با استفاده از فاینانس ایتالیا

سبحانی با بیان اینکه با سفر رئیس جمهور به کشور ایتالیا، قرارداد سه طرح بزرگ شرکت فولاد مبارکه امضا شده و اجرا می‌شود گفت: احداث نورد شماره 2 فولاد مبارکه برای رسیدن به ظرفیت تولیدی سالانه 7.2 میلیون تن، افزایش ظرفیت فولاد هرمزگان از 1.5 به 3 میلیون تن و احداث بخش دیگری از شرکت فولاد سپیددشت در این سفر با استفاده از فاینانس ایتالیا به قیمت 900 میلیون یورو، در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: این پروژه‌ها باید در زمان 2 یا 3 سال اجرایی شده و با سرمایه‌گذاری خارجی، برای اشتغال کشور و مشروط به استفاده از ظرفیت پیمانکاران داخلی اجرا خواهد شد. 50 تا 70 درصد از این پروژه‌ها سهم داخلی است و قرار است که از این سرمایه‌گذاری برای توسعه صنعت فولاد کشور استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در بخشی از این نشست و در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پیرامون نقش سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران بر شرایط شرکت‌های داخلی، نسبت به این موضوع واکنش داده و تصریح کرد: من به خوبی می‌دانم که چه کسی با شما صحبت کرده است زیرا شخصی که در این زمینه به شما خط داده، بارها درباره پروژه تحویل گرفته شده خود، خواستار تعدیل قیمت شده است.

وی با بیان اینکه انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی بدون شک با قرارداد منعقد شده با شرکت ایتالیایی صورت می‌گیرد، بیان کرد: قرار است که شرکت خارجی تمام نقشه‌ها را قبل از اجرای کار، در اختیار شرکت قرار دهد زیرا شرکت‌های خارجی فاینانس را به شرکت‌های داخلی نمی‌دهند و آن را به شرکت‌های خارجی می‌دهند بنابراین باید از این شرکت‌ها در این زمینه استفاده کنیم.

نقش مهم چین در کاهش قیمت فولاد

سبحانی اظهار داشت: در مسئله صادرات، ما باید با قیمت رقابتی رقیب چینی خود رقابت کنیم و قیمت خود را پائین آمرده و شانه به شانه دیگر شرکت‌ها حرکت کنیم. در واقع ما باید یا تولید را کاهش دهیم که این موضوع سبب بیکاری و اخراج کارگران می‌شود و یا تولید را حفظ کرده و رو به صادرات مازاد تولید خود بیاوریم.

وی با بیان اینکه هدف ما صادرات 30 درصد از محصولات شرکت، تحت هر شرایطی است، گفت: امروز باید کاری کنیم که با استفاده از شرایط منطقه، از مسئله تعطیلی بسیاری از شرکت‌های فولاد کشور استفاده کنیم و فرصت آن است که با توجه به قیمت‌های پائین سیمان، میلگرد و مصالح مختلف، سرمایه‌گذاری‌های لازم را در این زمینه انجام دهیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به قیمت‌شکنی چین به دلیل تولید مازاد بیان کرد: کشور چین به دلیل دارا بودن میلیون‌ها تن فولاد مازاد، رو به قیمت‌شکنی و مسائل دیگر می‌آورد اما در این حوزه ما چاره‌ای نداریم و باید کاری کنیم که با قیمت‌های پائین این کشور نیز رقابت کنیم.

رکود موجود در بازار، تأثیری در سودآوری طرح‌های توسعه فولاد مبارکه ندارد

وی درباره اینکه چرا با وجود رکود قابل توجه و دپوی میلیاردها تومان ورق فولادی در فولاد مبارکه، طرح‌های توسعه این شرکت اجرا می‌شود و آیا این موضوع، صرفه اقتصادی دارد، خاطرننشان کرد: به نظر من رکود در بازار، یک مسئله مقطعی است و ما باید از فرصت‌های موجود برای مصرف داخلی و صادرات محصولات خود به کشورهای منطقه به خوبی بهره گیریم.

سبحانی خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، مصرف داخلی ما در سال 1404 با جمعیت 100 میلیون نفر و سرانه 350 گرم برای هر نفر، به 35 میلیون تن در سال می‌رسد و ما باید کاری کنیم که بر اساس این پیش‌بینی‌ها، به نیاز بازار پاسخ دهیم و برای مصارف آن، تولیدات خوبی انجام دهیم.

طرح‌های فولادی غلط را باید ادامه داد!

وی درباره سئوالی مبنی بر اینکه آیا این طرح‌های سنگین، با طرح آمایش سرزمین در تناقض نیست، بیان کرد: به هر حال حتی اگر ایجاد پروژه‌هایی نظیر فولاد سپیددشت، از ابتدا غلط بوده، نمی‌شود آن را جمع کرد زیرا باید کاری کنیم که این طرح آغاز شده، به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: از سوی دیگر با توسعه طرح نورد گرم شهید خرازی مبارکه، به دنبال ایجاد توازن در زنجیره شرکت‌ای فولاد مبارکه هستیم.

وی با بیان اینکه بر اساس توافق با سازمان آب، به دلیل برداشت‌های صورت گرفته در مسیر انتقال آب به فولاد مبارکه از زاینده‌رود، به دنبال تغییر نقطه برداشت آب منتقل شده به کارخانه هستیم، گفت: به هرحال، به دلیل برداشت‌های غیر قانونی، آب مد نظر به شرکت فولاد مبارکه نمی‌رسد و به همین دلیل مجبور به تغییر نقطه برداشت آب با استفاده از طرح انتقالی دیگری هستیم.

اولویت ما، ساخت تصفیه‌خانه‌ها و پساب نیست!

سبحانی درباره اینکه چرا فولاد مبارکه طرح‌های ساخت تصفیه‌خانه‌های شهرستان‌های مبارکه و لنجان که طبق مصوبات شورای عالی آب، در تعهد آن بوده را اجرا نمی‌کند، گفت: در حال حاضر، اولویت ما حفظ ظرفیت تولید فولاد است و تصفیه‌خانه‌ها و پساب، اولویت‌های بعدی ما به شمار می‌رود!

نقش‌جهان به 30 میلیارد تومان احتیاج دارد

وی با اشاره به روند ساخت ورزشگاه نقش‌جهان گفت: به دلیل درخواست AFC، بسیاری از بخش‌های ورزشگاه نقش‌جهان بار دیگر ساخته شده و چمن ورزشگاه دچار تغییرات قابل توجهی شده است. ما در زمینه رقم‌های اختصاص داده شده، آنچه در تعهدمان بوده را هزینه کرده‌ایم و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، برای تکمیل ورزشگاه، بودجه‌ای بالغ بر 30 میلیارد تومان مورد نیاز بوده که این بودجه اختصاص پیدا خواهد کرد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =