صدای اقتصاد نوشت:همه‌ی ما روزها، یا حتی یک یا دو هفته‌ی بد در محل کار داشته‌ایم.اما اگر نمی‌توانید آخرین روز خوبی را که در کار داشته‌اید به یاد بیاورید، ممکن است وقت آن باشد که به‌طور جدی به ترک کار فکر کنید.

البته، برای این اقدام به نشانه‌های بیش‌تری نیاز خواهیدداشت، برای همین ما یک فهرست از نشانه‌هایی تهیه کرده‌ایم که نشان می‌دهند شاید وقت آن باشد شغل‌تان را ترک کنید.

اگر اکنون حداقل چند ماه است که متوجه تعدادی از این مسائل شده‌اید، باید به‌طور جدی به رها کردن آن میز منحوس و یافتن شغلی دیگر فکر کنید.

اگر تا به حال در گوگل جست‌وجو کرده‌اید؛"ایا باید شغل‌ام را ترک کنم؟"، در اغلب موراد ممکن است وقت آن باشد که به این ایده به‌طور جدی فکر کنید. 

۱. تمام مدت بی‌حوصله هستید. 

لین تیلور کارشناس محل کار، مشاور رهبری، و نویسنده‌ی "ستمگر سرکش محل کارتان را رام کنید"، می‌گوید: "اگر دیگر در مقام شغلی‌تان به چالش کشیده نمی‌شوید و سعی‌تان برای برقراری ارتباط با رییس‌تان ناموفق بوده‌است، این ممکن است نشانه‌ی آن باشد که وقت رفتن است."

هرچند بی‌حوصلگی یک احساس خیلی استاندارد است، اما پژوهشگران معتقد هستند احساس بی‌حوصلگی طولانی‌مدت هنگامی که در محل کار هستید یک نشانه‌ی هشداردهنده است که شما کاری را می‌خواهید، انجام نمی‌دهید و به دنبال مفهوم بیش‌تری هستید.

تیلور می‌گوید اگر بیش‌تر روز کاری‌تان را به خرید اینترنتی یا بازی کردن می‌گذرانید، یا اگر در محل کار مکررا به ساعت نگاه می‌کنید، این‌ها مشخصه‌هایی کلیدی هستند.

 

۲. مهارت‌های‌تان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد

همه‌ی ما می‌دانیم گاهی باید هر کاری را که می‌توانید به‌دست بیاورید، بپذیرید، و مدتی به آن بپردازید، و امیدوار باشید که به رییس‌تان ثابت کنید قادر به مدیریت وظایف بیش‌تر هستید.

تیلور می‌گوید اما اگر مدتی این کار را کردید، و هنوز در مقامی گیر کرده‌اید که به شما اجازه نمی‌دهد از مهارت‌های‌تان استفاده کنید، وقت آن است که به گزینه‌های دیگر فکر کنید.

 

۳. اهداف کارفرماتان با مقصود شخصی‌تان هم‌خوانی ندارد. 

جک ولش، مدیرعامل سابق جنرال‌الکتریک و سوزی ولش نویسنده‌ی کتاب‌های پرفروش و روزنامه‌نگار حوزه‌ی کسب‌وکار، در پستی در لینکدین نوشتند آدم‌ها به اندازه‌ی مدتی که می‌توانند یک شغل را تحمل کنند، در آن نمی‌مانند. این روزها، آدم‌ها به این فکر می‌کنند که وقت‌شان را در شرکت درستی سرمایه‌گذاری می‌کنند یا نه.

همان‌طور که بیزینس‌اینسایدر قبلا گزارش کرده‌است، ولش‌ها توصیه می‌کنند از خودتان بپرسید آیا شرکت‌تان "با اهداف و ارزش‌های‌تان مطابقت دارد یا نه". آنها می‌گویند: "آیا شغل‌تان باتوجه به توازن کار-زندگی‌ای که انتخاب کرده‌اید، شما را ملزم می‌کند بیش‌از آن‌چه دوست دارید سفر کنید؟ آیا بانوجه به سطح جاه‌طلبی‌تان، به اندازه‌ی کافی پویایی رو به بالا به شما ارائه می‌کند؟"

نحوه‌ی پاسخ دادن شما به این سوال‌ها می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که آیا وقت حرکت است یا نه.

 

۴. یک رییس جهنمی دارید.

همان‌طور که مردیت فرگوسن، استاد مدیریت، یک‌بار گفت، بیش‌تر آدم‌ها رؤسا را ترک می‌کنند، شغل را ترک نمی‌کنند.

براساس گفته‌ی تیلور، نگرش رییس‌تان فقط روی وقتی که در محل کار سپری می‌کنید تاثیر ندارد؛ در واقع دیگر جوانب مهم زندگی‌تان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او می‌گوید اگر همه‌چیز را امتحان کرده‌اید تا اوضاع را تغییر دهید و زندگی‌تان واقعا تحمل‌ناپذیر است، وقت آن است به صفحه‌ی نیازمندی‌های مشاغل مورد علاقه‌تان سری بزنید.

 

۵. احساس می‌کنید هرگز نمی‌توانید پیروز شوید. 

رابرت اُکین، مشاور بین‌المللی جست‌وجوی استعداد در شرکت چارلز فرانسیس کوپر، در یک پست در لینکدین هشدار می‌دهد این احساس را که هرگز در کارتان برنده نمی‌شوید، نادیده نگیرید.

او می‌نویسد: "شغل‌تان باید باعث شود احساس شعف کنید و به چالش کشیده‌شوید- مثل این‌که دارید در چیزی موفق می‌شوید، نه این‌که انگار دارید در یک نبرد شکست‌خورده مبارزه می‌کنید و به هیچ‌چیز نمی‌رسید."

 

۶. رشد نمی‌کنید. 

تراویس بردبری در لینکدین می‌نویسد: "آسان است که در یک شغل درجا بزنید، و اگر عاشق کاری هستید که انجام می‌دهید، این درجا زدن می‌تواند آرامش‌بخش باشد. با این حال، مهم است که به یاد داشته‌باشید هر شغلی باید مهارت‌های‌تان را گسترش دهد و به ارزش‌های‌تان به عنوان یک کارمند بیفزاید."

بردبری هشدار می‌دهد اگر چیز جدیدی یاد نمی‌گیرید و هر روز دارید یک کار را انجام می‌دهید، وقت آن است که به دنبال شغل دیگری باشید.

 

۷. همیشه مراقب حرف‌هایی که می‌زنید هستید. 

سالی کروچک، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران الوست، در لینکدین اعتراف کرد قبلا در چند شغل باقی مانده‌است که احتمالا نباید می‌ماند. او می‌گوید یکی از نشانه‌های ترک شغل که او می‌گوید نادیده گرفته‌است این بود که درباره‌ی هر کلمه‌ای که از دهان‌اش خارج می‌شد فکر و تجدید نظر می‌کرد.

او اغلب با خود می‌اندیشید"از این حرف چه برداشتی می‌شود؟ آیا این جمله خیلی به دیدگاه‌های دیگر افراد حاضر در جلسه بی‌ربط بود؟"

کروچک اظهار می‌کند"من در فرهنگ‌هایی کار کرده‌ام که در آن 'هیچ ایده‌ای بد نیست' و در فرهنگ‌هایی هم کار کرده‌ام که مجبور بودم مراقب همه‌ی حرف‌های‌ام باشم. من از این فکر که'خودم باشم' گذشته‌ام، اما شما اگر در شغل‌تان نتوانید'خودتان باشید'، وقت آن است که دنبال شغل دیگری بشد."

 

۸. شرکت‌تان روی شما سرمایه‌گذاری نمی‌کند. 

مدیریت کارمند یکی از آن عبارت‌های مدیریتی جدید و جذاب است که ما همیشه می‌شنویم، اما استفاده‌ی بسیار زیاد این عبارت علت دارد:

مجذوب کردن کارمندان به کار مهم است.

همان‌طور گال‌آپ اظهار می‌کند، کارمندانی که مجذوب کار شده‌اند پرشور و خلاق هستند و از نظر عاطفی با مقصود و هدف کارشان ارتباط برقرار کرده‌اند، در حالی که کارمندانی که مجذوب کار نیستند نسبت به شغل‌شان بی‌تفاوت هستند و می‌توانند یک کسب‌وکار را نابود کنند.

اگر به نظر می‌رسد شرکت‌تان به مجذوب کردن شما به کار اهمیتی نمی‌دهد، بهتر است جای دیگری کار کنید.

 

۹. تمام مدت نگران پول هستید.

درست است که بیش‌تر ما اغلب نگران پول هستیم، اما اگر این نگرانی دائم در ذهن‌تان است و علت‌اش این نیست که شما معتاد به خرید هستید، شاید به اندازه‌ی کافی دریافت نمی‌کنید.

اگر به مدت کافی در شرکت فعلی‌تان بوده‌اید، از مدیریت درخواست کنید که درباره‌ی این موضوع صحبت کنید. مطمئن شوید استدلال‌تان درباره‌ی علت این‌که باید بیش‌تر دریافت کنید درست است. سپس، درخواست ارزش‌یابی بکنید.

تیلور می‌گوید اگر شرکت‌تان نپذیرد که شما باید به اندازه‌ی بار کاری‌تان پول دریافت کنید، شاید وقت آن باشد شرکتی پیدا کنید که در آن احساس نکنید شرکت با پرداخت پول به شما، دارد در حق‌تان لطف می‌کند.

 

۱۰. به نظر می‌رسد تعدیل نیرو در راه است. 

نشانه‌های زیادی وجود دارد که شاید تعدیل نیروی گسترده در راه باشد، از دور قبلی کوچک‌سازی گرفته تا واگذاری اخیر بخش زیادی از سهام شرکت، و ادغام‌ها.

تیلور می‌گوید: "نیازی نیست با این کشتی غرق شوید. جلیقه‌ی نجات‌تان را بپوشید و درون آب بپرید."

 

۱۱. نمی‌توانید جایگاه خودتان را در یک سال آینده در شرکت تصویرسازی کنید.

همان‌طور که قبلا در بیزینس‌اینسایدر گزارش شده‌است، ولش‌ها می‌گویند یک سال تقریبا مدت‌زمانی است که یافتن یک شغل جدید و بهتر طول می‌کشد. به همین دلیل است که آنها توصیه می‌کنند سعی کنید از حالا ۱۲ ماه آینده را ببینید و تصور کنید به احتمال زیاد کجای سازمان خواهیدبود، به چه کاری مشغول خواهیدبود، چه کسانی را مدیریت خواهیدکرد، و چه کسی شما را مدیریت خواهدکرد.

آن‌ها می‌گویند: "اگر این سناریو حسی کم‌تر از هیجان در شما ایجاد کند، دارید وقت‌تان را در آن شرکت تلف می‌کنید."

 

۱۲. در مورد اعتماد، مشکلات جدی دارید.

تیلور می‌گوید اگر فکر می‌کنید رییس‌تان درگیر فعالیت‌های غیراخلاقی است، و همین خاطر به او یا به شرکت اعتماد ندارید، یا بدتر از آن، از شما انتظار دارند در فعالیت‌ها شریک شوید، می‌دانید که وقت رفتن است.

او می‌گوید: "شما هرگز نباید حس کنید تحت فشار هستید تا با فعالیت‌هایی سازش کنید که به موقعیت حرفه‌ای‌تان آسیب می‌زند. و اگر اعتمادتان را به رییس‌تان از دست داده‌اید، به هر دلیلی از دروغ‌گویی گرفته تا وعده‌های الکی، ماندن در آن شرکت دشوار است."

 

۱۳. دچار فرسودگی شغلی شده‌اید. 

کار می‌تواند برای همه طاقت‌فرسا باشد، و همه‌ی ما گاهی بعد از گذراندن یک روز طولانی در محل کار احساس خستگی می‌کنیم، اما اگر به‌طور مزمن در حالت استرس و خستگی مفرط ناشی از کار زندگی می‌کنید، احتمالا شما از فرسودگی شغلی رنج می‌برید.

خستگی مفرط جسمانی، عاطفی، یا ذهنی ناشی از کار می‌تواند به طرق مختلف بروز کند، از کاهش یا افزایش چشمگیر وزن و الگوهای خواب ناپایدار گرفته تا رنجیدن از هر اتفاق کوچکی که در کار رخ می‌دهد.

تیلور می‌گوید: "استرس، ترس، یا بی‌اشتیاقی می‌تواند انرژی‌تان را تحلیل ببرد و به عملکردتان آسیب بزند، و یک گزاره‌ی باخت-باخت بسازد."

 

۱۴. از شنبه‌ها وحشت دارید. 

بردبری می‌نویسد: "همه‌ی ما بعضی وقت‌ها با شنبه‌ها مشکل داریم، اما اگر حتی فکر کردن به شغل‌تان شما را پر از وحشت می‌کند، احتمالا وقت رفتن است."

بر اساس گفته‌ی یک کارشناس فرسودگی شغلی به نام بن فانینگ، هرچند "مرثیه‌های جمعه‌شب" کاملا رایج هستند، یکی از بزرگ‌ترین نشانه‌های آن‌که در کارتان دچار فرسودگی شغلی شده‌اید، این است که آخر هفته بیش‌تر حس رهایی به شما می‌دهد و عمیقا از برگشتن به کار می‌ترسید.

او می‌گوید: "می‌دانید وقتی آخر هفته به پایان می‌رسد و حقیقتا احساس می‌کنید با رسیدن آخر هفته رها شده‌بودید، واقعا دچار استرس می‌شوید"

 

۱۵. نمی‌توانید هنگام کار بلند بخندید. 

کروچک می‌نویسد: "بله، می‌دانم، 'دلیلی دارد که اسم آن را کار گذاشته‌اند'، اما در بیش‌تر شغل‌های‌ام به حدی راحت بوده‌ام که گاهی می‌توانستیم 'آن‌قدر بخندیم که اشک‌مان سرازیر شود'. وقتی این امکان وجود ندارد، این یک علامت کلیدی است."

 

۱۶. فقط می‌دانید. 

وقتی صحبت از این است که می‌دانید اوضاع درست نیست، ندای درون‌تان می‌تواند بهترین هم‌پیمان‌تان باشد.

اگر فعالانه نیازمندی‌های شغلی را جست‌وجو کرده‌اید، مدتی درباره‌ی ترک شغل‌تان صحبت کرده‌اید، و احساس می‌کنید این کار درست است، حتی اگر از چیزهای نامعلوم می‌ترسید، شاید وقت آن باشد به آن صدای آهسته گوش کنید و آن را پیگری کنید.

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 513052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر RO ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    80 7
    چه جالب الان چند میلیون جوان تحصیل کرده و فنی توی کشور بی کار هستن که حتی راضی به حقوق زیر یک میلیون تومن هم هستن حالا شما بحث تعویض کار رو میاری وسط ؟؟؟
  • بی نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    69 2
    اینا تو خارج شاید جواب بده. طرف برای زیر زیر حقوق خط فقر اینجا چه کارها که نمیکنن ...
  • 15 ساله توی این کارم IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    42 2
    همه نشونه ها رو دارم اما افسوس که اگه برم بیکار میشمممممم افسرده میشم و میمیرممممممممممممممممممممممممممممممممممم
  • بی نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    35 2
    من از 16 تا 14 تاشو دارم
  • بی نام A1 ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    16 2
    من و خیلی های دیگه بعد چند سال فارغ التحصیلی آرزوی پیدا کردن یه کار با حقوق حداقلی رو داریم به همه ی این نشانه ها و شرایط هم راضی هستیم .
  • محمدحسن GB ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    4 0
    این موارد که هیچ،خیلی بدتر از ایناشم دارم.ولی بازم کار میکنم چون اگه کار نکنم باید کاسه گدایی دستم بگیرم. کار میکنم فقط به یک دلیل:محتاج نامردان نشم،والسلام
  • سجاد A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    7 0
    این براکشورعزیزماصدق نمیکنه.چون هشتاددرصدکارکنان حداقل سه تاازاین نشانه هارودارن.
  • بی نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    3 0
    مورد 14 رو شدید دارم
  • من IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    چه موقع وقتش میرسه دنیا رو ترک کنیم: اجاره خانه های میلیونی وسایل خانه مثل یخچال گاز مبلمان میلیونی ماشین های میلیونی مواد غذایی گران آب و برق گازگران کرایه ماشین ها گران دارو و پزشک گران همه چی گران فقط جان آدمیزاد ارزان و در آمد ها زیر میلیون این موقع است که وقت ترک دنیاست