۰ نفر
۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴

صدای اقتصاد نوشت:کارمندان گرانقیمت‌ترین بخش هر سازمانی هستند. حقوق و مزایایی مثل بهداشت و درمان و تعطیلات بیش از هر مقوله‌ی دیگری برای شرکت‌ها هزینه دارد. آدم‌ها گران‌بها هستند. جذبِ فقط یک کارمند هزاران دلار هزینه دارد.

اینوستوپدیا گزارش می‌دهد که تعلیم یک کارمند جدید برای رسیدن به نقطه‌ی برابری دخل و خرج به طور میانگین ۶.۲ ماه طول می‌کشد. این یعنی اگر یک کارمند کارش را رها کند، شش ماه طول می‌کشد که جانشین او را به سطح پایه برسانید.

 اما اگر یکی از تولیدکنندگان برترتان کارش را رها کند چه؟ بهترین عضو سازمان تان چه‌طور؟ نیروهای انسانی را نمی‌توان به راحتی عوض کرد. نفوذ سازمانی، روابط داخلی و خارجی و اثر دومینو (واکنش زنجیره‌ای) روی دیگر کارکنان باعث می‌شود که از دست دادن این آدم‌ها بسیار مخرب باشد.

برای پیشگیری از این سناریو باید تغییراتی روی رفتار خود با ابرستاره‌های‌تان ایجاد کنید. در این نوشتار ۷ شیوه برای حفظ بهترین کارکنان‌تان می‌بینید.

 

۱. آنها را به طور مناسب و شایسته ارتقاء بدهید.

زمانی که بهترین کارکنان‌تان کاری انجام می‌دهند که تفاوت ایجاد می‌کند، باید بابت آن سپاسگذار باشید. یکی از بهترین راه‌ها برای قدردانی، ارتقاءِ به جا و شایسته‌ی آنها است. این کار به باقی کارکنان نشان می‌دهد که شما قدردان تلاش زیاد آنها هستید، تلاشی که باعث سود و بهره‌وری شرکت می‌شود.

یک نکته‌ی احتیاطی در این‌جا وجود دارد. اصل پیتر را فراموش نکنید. لارنس جِی. پیتر در کتاب کلاسیک خود در سال ۱۹۶۹ عقیده‌ی خود را به این شکل بیان می‌کند: "مدیران به سطح بی‌کفایتی‌شان در یک شغل می‌رسند." چیزی که در این‌جا باید بگوییم این است که اگر کارمندی به شغل خود علاقه دارد و در آن ماهر است، نباید به بهانه‌ی "پاداش دادن، " شغل او را تغییر دهیم. یک ارتقاء می‌تواند فقط به معنای تغییر در عنوان و حقوق باشد بدون این‌که در رضایت و بهره‌وری کارمند تغییری ایجاد کنیم.

۲. بالاتر از نرخ معیار به آنها حقوق بدهید.

برای استخدام و حفظ بهترین‌ها، باید بهترین حقوق را به آنها بپردازید. منظور ما این نیست که سطح حقوق این آدم‌ها به حدی بالا باشد که خنده‌دار به نظر برسد، اما حقوقی که مطابق با نرخ بازار یا پایین‌تر از آن باشد، به کارمندها القا می‌کند که برای کار آنها حقیقتا ارزش قائل نیستید. به علاوه حتی ممکن است کارشان را رها کنند. حقوق آنها را به ۲۰ تا ۴۰ درصد بالاتر از نرخ بازار برسانید.

یک نکته‌ی مهم: آدم‌هایی که پست یکسانی دارند باید حقوق برابر نیز داشته باشند مگر این‌که دلیل قانونی یا قراردادی برای پرداخت حقوق بیش‌تر به یک نفر داشته باشید. تولیدکنندگان‌ برتر باید به اندازه‌ی ارزشی که دارند حقوق بگیرند، نه مطابق با معیاری که برای یک کارمند معمولی در آن پست تعیین شده‌است.

 

۳.پیشنهادات کارمندان‌تان را بشنوید و سپس آنها را به کار بگیرید.

چه کسی می‌داند چه‌طور می‌توان کاری را درست انجام داد؟ آدم‌هایی که آن کار را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهند. اگر می‌خواهید نیروی کارتان را حفظ کنید، پس آنها را در فرآیند تصمیم‌گیری دخیل کنید. یک "ناحیه‌ی امن" ایجاد کنید برای سوالات سختی که درباره‌ی آن‌چه باید تغییر کند، می‌پرسید... سپس صحبت‌های آنها را تا آخر گوش بدهید. شاید نتوانید همه ی توصیه‌های آنها را به انجام برسانید، اما در جایی که امکان‌اش است تغییر ایجاد کنید و اجازه بدهید که آنها بدانند برای پیشنهادات‌شان ارزش قائل هستید.

 

۴. نوآوری‌های خلاقانه را تشویق کنید.

نکته‌ی قبلی در رابطه با تغییر دادن وضعیت کنونی بود؛ این نکته درباره‌ی تغییر دادن آینده است. زمان و منابع را در اختیار بهترین کارکنان‌تان بگذارید تا ایده‌های تازه و جدید را آزمایش کنند. این کار باعث می‌شود آنها همیشه در کارشان متعهد باشند و حتی باعث ایجاد یک جریان درآمد دیگر شوند. بسیاری از آدم‌ها عاشق خلق کردن هستند. اجازه بدهید همین کار را بکنند؛ این باعث می‌شود که همه‌ی آدم‌های مشمول سود ببرند.

 

۵. آدم‌های مرده‌بار را کنار بگذارید.

این کار ممکن است سخت‌ترین کار باشد. احتمالا در سازمان شما هم آدم‌هایی وجود دارند که مانع پیشرفت دیگران می‌شوند. آنها به خاطر نداشتن اخلاق کاری، منفی بودن، تولید پایین‌تر از سطح استاندارد، شایعه و دخالت در سیاست‌های دفتر کار، یک غده‌ی سرطانی در تیم شما هستند. آدم‌های بزرگ باید با آدم‌های بزرگ کار کنند. کارکنانی را که دیگران را از کارشان عقب می‌اندازند، حذف کنید.

 

۶. رقابت دوستانه را در محیط کار ترویج کنید.

رقابت باعث می‌شود بهره‌وری آدم‌ها افزایش بیابد. تیم‌های سازمان خود را برای کار روی مشکلات مشابه یا پروژه‌هایی که خط زمانی مقارن دارند، گرد هم بیاورید. یک پاداش کوچک را برای تیمی که بالاترین کیفیت را در کوتاه‌ترین زمان ارائه می‌دهند، در نظر بگیرید (مثلا یک وعده شام در رستوران برای کسانی که برنده می‌شوند). رقابت سرگرم کننده، هیجان انگیز و بسیار جذاب است. آدم‌های متعهد همیشه آماده‌ی رقابت خواهند بود.

 

۷. آنها را به باد انتقاد و سرزنش نگیرید.

کارمندان بزرگ می‌دانند که چه کاری را در چه زمانی باید انجام بدهند. گوشزد کردن مداوم و مدیریت ذره‌بینی باعث می‌شود که کارشان را نهایتا رها کنند. کار یا پروژه را به آنها محول کنید و برای پاسخ دادن به سوال‌های‌شان آماده باشید، سپس آنها را به حال خودشان بگذارید. آنها نهایت تلاش خود را خواهند کرد بدون این که کسی مدام بالای سرشان باشد.

هیچ کس دوست ندارد ببیند که کارمند بالیاقت‌اش شغل خود را برای رفتن به یک سازمان دیگر ترک کند. و در بسیاری از موارد، این موضوع غیر قابل اجتناب است. شما به عنوان یک رهبر باید هر کاری لازم است انجام بدهید تا کارکنان برتر مشغول به کار در شرکت‌تان را حفظ کنید.

اگر شما این تغییرات پیشنهاد شده را اعمال کنید، فرصت خوبی برای افزایش تعهد و حفظ بهترین کارکنان‌تان دارید. شاد نگه داشتن آنها تاثیر مثبتی روی جمع کل درآمد شرکت‌تان خواهد داشت.

 

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 516475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    15 0
    روشهاي ايراني براي نگهداشتن كارمندان: سفته و چك بگيريد يا شناسنامه و كارت ملي آنها را گرو نگه داريد تا نتوانند از شركت شما جدا شوند.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    4 2
    بازم مقاله های خارجی رو ترجمه کردین واسه ایران ؟ بابا جون اینا اینجا کاربرد نداره
  • بی نام A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    2 1
    اونقدر درامد ها پایین هست و بیکاری بالا که کارمند باید شغلش رو دو دستی بچسبه این مال کشورهای پیشرفته هست په ایران با حقوق پایه ۲۵۰ دلاری