۰ نفر
۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۰

افشار سلیمانی در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین درباره نقش احتمالی روسیه در درگیری های آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ نوشته است.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در بخشی از مطلبش نوشته است:

«در مقطع کنونی به دلیل همراهی باکو با آنکارا پس از سقوط جنگنده اش توسط ترکیه و سفر اخیر الهام عليف به ترکیه متعاقب به تاخیر افتادن دیدار اردوغان از باکو در پی انفجارهای اخیر در آنکارا و مناطق کردنشین ترکیه، مسکو با قرارگرفتن در پشت صحنه این درگیریها چند هدف را پی گرفته است: از يکسو قصد تذکر به باکو را دارد تا در شرایط تنش میان روسیه و ترکیه به سوی ترکیه نرود. از سوی دیگر در شرايطی بخش مهمی از توان هوایی خود را از سوریه خارج نموده، برخورداری از اهرم قره باغ را به رخ غرب و ترکيه بکشد و از دیگر سو به آذربایجان این پیام را بدهد که در صورت عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا میتواند زمينه آزادسازی بخش عمده ای از اراضی اشغال شده این کشور توسط ارمنستان را فراهم کند و درغیر اینصورت میتواند به روند تشدید بحران کمک کند.»

این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه می نویسد:

«لازم به ذکراست که پس از تحریم ترکیه توسط روسیه، باکو امکان استفاده از مسیر زمینی و دريايي خود را برای تريلرهاي ترکیه ای جهت رسیدن به آسیای مرکزي تسهیل کرده بود که این امر نیز موجب ناخرسندی کرملین شده بود. ترکها از مسير گرجستان، آذربایجان و دریای خزر راهی آسیای میانه شدند، پیشتر ناتو نیز از این مسیر استفاده کرده بود، در مجموع روسیه از همگرايي آذربایجان با غرب خشنود نیست. واقعیت اینست که روسیه در عالم همسایگی در اکثر مناطق شوروی سابق نقاط بحران زا ایجاد کرده و از آنها بهره برداری میکند. البته اگر باکو و دیگر کشورهای مشترک المنافع رویکرد روسگرايانه اتخاذ کنند مسکو دست از بحران زایی برخواهد داشت.»

برای خواندن متن کامل این مطلب، اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 523964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IT ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 7
    تحلیل خوبی بود.