۵ نفر
۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵
مراقب "کرونای فتنه" در قم باشیم

هرچند خاستگاه کرونا شهر قم نبود، اما چون نخستین بیماران در آنجا شناسایی شده بودند، موجی از فضاسازی رسانه ای در اسفندگذشته، این شهر را در برگرفت.

بسیاری از تبلیغات علیه قم، توسط جریان مشکوکی آغاز شد که ضدیتش با دین و روحانیت و ایران،آشکار بود اما چون با مهارت توانسته بود نشانگاه سیاسی خود را انتخاب کند، موج سواری اش موفق شد. چندین ماه وقت و اراده و عمل صرف شد تا اقدامات ایجابی توانست غبار از چهره شهر بزداید و تصویر واقعی از مبارزه با کرونا را به رخ بکشد.

تعطیلی حرم حضرت معصومه و حوزه های علمیه و درسهای مراجع و مدرسین ، الگویی بود که بزرگترین کانون حوزوی کشور برای مراکز مذهبی دیگر نقاط مخابره کرد. از آخرین نمونه های آن برگزاری بسیار محدود مراسم فاطمیه را می توان مثال زد. شخصیتی چون آیت الله العظمی وحید خراسانی که حساسیت ویژه بر برگزاری مراسم فاطمیه دارد و با وجود سن بالا، حضور پیاده در این مراسم را در سالهای گذشته فروگذار نکرده و با تمام توان به حفظ شعائر ایام فاطمیه دارد، امسال با حداقل جمعیت آن را برگزار کرد. دیگر مراجع نیز، یا مراسم برگزار نکردند یا برای رعایت پروتکل های بهداشتی، به کمترین حضور، اکتفا کردند.آنگونه که شنیده ام عناصر تندرو،  چون مراسم فاطمیه با کیفیت دلخواه آنها - یعنی با حضور جمعیت بیشتر و زیرپا گذاشتن مقررات بهداشت- برگزار نشده بود زبان به طعنه گشودند. با این حال تکلیف شرعی برای حفظ سلامت مردم، اجازه نداد که بدخواهان به هدف خود دست یابند.

در نمونه های دیگر، در مراسم تشییع و تدفین برخی بزرگان نیز نهایت احتیاط به کار رفت و جز موارد نادر قابل اغماض،همه چیز در بستر حفظ سلامت عمومی شکل گرفت.

حالا و در شرایطی که همه اراده ها وعملها، سمت و سوی هماهنگ پیدا کرده اند هر ساز مخالفی می تواند آرامش نسبی موجود را به هم بزند و دستمایه ای برای فتنه گران بسازد.شاید گاهی حرف نزدن به مراتب ، نزدیکتر به مصلحت باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 527371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
    2 11
    خاستگاه کرونا خونه عمه من بود.......قم منفورترین شهر ایرانه
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
      5 1
      احمق اینو نمدونی تشخیص بدی که پزشکان حاذق قمی بدون که تشخیص دادن و شهامت اعلام انرا داشتن ،کرونا از دی ماه تو ایران جولان میداده ..متاسفم برات که اندازه آمیب هم مغز نداری
    • ایراندوست IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
      3 1
      منفور احمقهایی مثل تونادان هستند که یک ذره شعور ندارن آخه مغز فندقی آدم باش
    • یه قمی IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
      0 0
      خعاک بر سرت ابله
    • پسر قمی IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
      0 0
      بچه جون یک سر بیا خیابون آذر قم‌ تا بهت بفهمونم که منفور یعنی چه.
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    9 4
    چه احتیاطی بود توی مراسم تشیع مصباح طلاب اصلا رعایت نکردند تازه اگر روز اول قم قرنطینه میشد شاهد پخش شدن این بیماری نبودیم راستش را بگین نمی میرین که ؟
    • امید IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
      8 3
      مشکل قم این بود که اولین شهر بود که کرنا تشخیص داد،والا شهر های دیگر هم بود ولی تشخیص نداده بودن
    • محمد IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
      2 0
      چین یوهان رو قرنطینه کرد به کل جهان منتقل شد میخواستی قم رو قرنطینه کنند تا ۵۰ کیلومتری نره
  • ... DE ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    5 3
    جالبه که بعد گذشت چند ماه هنوز عده ای هستن که فک میکنن کرونا فقط تو قم بوده قم اولین شهری بود کرونارو شناسایی کرد و گرنه تو شهرای دیگه هم بودو خبر نداشتن اکثر مردمش هم رعایت میکنن و خداروشکر وضعیت کرونا تو این شهر نسبت به شهرای دیگه بهتره واقعا جای تاسفه که به خاطر اینکه تشکر کنن که زودتر از شهرای دیگه کرونارو تشخیص دادن باید مورد توهین عده ای قرار بگیرن و عده ای با بی شرمی تمام با شعرای بی محتواشون به حضرت معصومه توهین میکنن
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
    3 0
    کرونا تو ایران بوده فقط اول تو قم شناسایی شده قم بهترین شهر ایران