حسن بهشتی‌پور در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین به تحلیل عدم اصرار ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای پرداخته است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در آغاز مطلبش نوشته است:

«سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای قرار است در روزهای سوم و چهارم تیرماه آینده ( 23و 24 جون 2016) نشستی در تاشکند پایتخت ازبکستان داشته باشند... در این اجلاس آنگونه که در اخبار مطرح شده قرار است در باره شروع روند عضویت کامل ایران، یکی از اعضای ناظر این سازمان، تصمیم گیری شود. البته دولت یازدهم بر خلاف دولت قبل در این سه اجلاس اخیر نشان داده است اصرار چندانی برای عضویت ندارد و بیشتر مایل است بجای درخواست عضویت کامل، از سوی اعضای شانگهای رسما دعوت به عضویت شود. بر این اساس موضوع عضویت ایران بار دیگر در محافل کارشناسی به بحث گذاشته شده است.»

این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در انتقاد از عضویت ایران در شانگهای می نویسد:

«بعد از برجام ایران این امکان را پیدا کرده است که با کشورهای جهان مناسبات متقابلا سودمند برقرار کند. در این شرایط به نظر می رسد ایران بجای پیوستن به شانگهای اگر وارد گروه بریکس بشود (اتحاد اقتصادی روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی) منافع بیشتری دارد. ایران زمانی میتواند انتظار داشته باشد که سازمان شانگهای رسما برای عضویت در این سازمان دعوت کند که اولا از لحاظ اقتصادی به وضعیت باثبات تری رسیده باشد. از سوی دیگر موفق شده باشد مشکلات مناسبات اقتصادی خود را با سایر کشورهای جهان از جمله اتحادیه اروپا حل و فصل کرده باشد. در این حالت است که ایران بیشتر و بهتر می تواند منافع خود را در مقایسه با عضویت در شانگهای تامین کند.»

برای خواندن متن کامل این مطلب، اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 545297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =