۰ نفر
۲۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۹

.

 

 

 

 

 

 

 

 

«دولت ائتلافی » کلید واژه ای است که می توان آن را بیان آرام تر و کم حاشیه تر طرح «دولت وحدت ملی » دانست . اگر در هنگام مطرح شدن دولت وحدت ملی توسط علی اکبر ناطق نوری ، نگرانی منتقل شده به لایه های تندرو حامیان دولت سبب واکنش های تند آنها به این پیشنهاد شیخ اصولگرا شد اما محسن رضایی ترجیح داد احتیاط بیشتری به خرج داده و پارامتر های مختلفی را در طرح دولت ائتلافی لحظ نماید .  طرح دولت وحدت ملی از سوی اصلاح طلبان به عنوان « عبور محترمانه » از دولت نهم شناخته شده  و راه حل خود اصولگرایان در واکنش به مشکلاتی است که منتقدان ، دلیل آن را کم توانی مدیران اجرایی در اداره کشور در همه حوزه ها می دانند .

 

ناطق در  5/3 سال گذشته  نیز چندین بار و با الفاظ تند ، دولت نهم را فاقد توان کارشناسی لازم برای اداره کشور توصیف کرده و یادآور شد یک جناح نمی تواند کشور را اداره کند . برخی اقوال و اخبار نیز حاکی از آن بود که رقیب انتخاباتی سید محمد خاتمی ، به سراغ رییس جمهور دوران اصلاحات رفته و با هم دغدغه های مشترکی در خصوص وضعیت نابسامان کشور داشتند .

 

 

به هر تقدیر چند ماه قبل ، ناطق نوری طرح موسوم به دولت وحدت ملی را ارائه کرد تا هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا بر سر یک کاندیدای میانه به توافق رسیده و کابینه ای مرکب از نخبگان مدیریتی و اجرایی هر دو جناح ، ترمیم آسیب های باقی مانده از دولت نهم را عهده دار شوند . این پیشنهاد اما با حاشیه های فراوانی مواجه شد تا جایی که ناطق در واکنش به حملات حامیان دولت و برخی دیگر از اصولگراین به طرح خود ، از خفه شدن این طرح در نطفه خبر داد  و به کنایه  آن را فراتر از عبور از احمدی نژاد دانست .

 

 

در چنین سمت و سویی و در حالی که به نظر می رسید خیال حامیان دولت از این طرح و حمایت همه جانبه از محمود احمدی نژاد آسوده شده باشد ، محسن رضایی رقیب نیمه راه انتخاباتی وی در انتخابات نهم و یکی از اضلاع مثلث لاریجلانی - قالیباف - رضایی ، طرح موسوم به « دولت ائتلافی متعهد و کارآمد » را روی میز جمع زیادی از فعالان سیاسی اصولگر قرار داد تا ثابت شود برای نخستین بار حتی اردوگاه سیاسی جناح راست هم موافق تداوم ریاست جمهوری کاندیدای خود برای دور دوم نیست . 

 

 

وعده اطلاع رسانی در فرصتی دیگر

 

 

«تابناک» سایت نزدیک به محسن رضایی نیز خبر داد در نشست پیش از ظهر 9 اسفند ماه جاری و پس از جلسه مهم و مشترکی که درباره آغاز فعالیت ستادهای معتقدان به دولت ائتلافی تشکیل شد، اعلان گردید: تصمیم نهایی برای توافق روی کاندید مشترک از میان نامزدهایی که دولت ائتلافی را پذیرا هستند، گرفته شد و  کاندیدای برگزیده این ائتلاف نیز به مردم معرفی می‌شود، ضمن آنکه برنامه و تیم‌های  اداره کننده نیز به مردم معرفی می‌شوند.

 

ناظران سیاسی با نیم نگاهی به سر فصل های مطرح شده که همگی از جدی ترین انتقادات اصلاح طلبان و بخش هایی از اصولگراین به عملکرد دولت نهم است پیش بینی می کنند احمدی نژاد به دعوت طراحان اصولگرای این ایده پاسخ منفی خواهد داد

 

در این میان سوی محسن رضایی که یکی از طراحان اصلی دولت ائتلافی به شمار می رود دعوتنامه ای را به آدرس محمود احمدی نژاد برای عضویت در این ائتلاف فرستاد که هنوز پاسخی به آن ارائه نشده است .

 

محسن رضایی تا کنون جزو مدافعان جدی طرح خود به شمار رفته و اعتقاد دارد « در جبهه اصولگرایان اختلافات کاملا روشن است، زیرا نامزدهای انتخاباتی این جبهه به دنبال تک روی هستند و حاضر به پذیرش ائتلاف با یکدیگر نیستند بنابر این تا زمانی که ائتلاف بین نامزدهای اصولگرا شکل نگیرد اختلافات ادامه پیدا خواهد کرد» . 

 

 

پاسخ منفی احمدی نژاد بی تاثیر است

 

 

دبیرکل حزب توسعه و عدالت از جمله افراد نزدیک به رضایی و حامیان دولت ائتلافی به شمار می رود . اگر چه طراحان اصولگرای دولت ائتلافی هنوز جزئیاتی از مذاکرات خود با یکدیگر را منتشر نکرده اند اما رضا طلایی نیک با کنایه های کاملا معنا دار به رفتار رییس دولت نهم ، سعی کرد به برخی پرسش های

 

« خبر» پاسخ دهد .

 

وی از برخی خود تصمیمی ها انتقاد کرد و یادآور شد که نامزد منتخب به شورای دولت ائتلافی متعهد خواهد شد که به برنامه ارائه شده برای ارتقای ظرفیت مدیریتی دولت پایبند باشد :« این ایده برای عبور از نابسامانی های اقتصادی موجود و چالش های سیاست خارجی مطرح شده است . در واقع طولانی شدن چالش های خارجی و نابسامانی های اقتصادی و اجتماعی روند توسعه ملی را کند خواهد کرد » . کاندیدای منتقد دولت در انتخابات مجلس هشتم درباره احتمال نپذیرفتن دعوت از سوی احمدی نژاد ، آن را در اصل طرح تاثیر گذار ندانست :« در صورت عدم تمایل هر یک از نامزد های ریاست جمهوری از جمله آقای احمدی نژاد به جمع گرایی و برنامه محوری در درون خود اصولگرایان ، با مشارکت نیروهای توانمند حامی این طرح ، آن را در انتخابات عملیاتی خواهیم کرد . » 

 

 

 

کد خبر 5472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =