ایران از نظر رقابت پذیری در عرصه سفر و گردشگری در بین کشورهای جهان، رتبه ۹۷ را دارد و پایین تر از کشورهایی نظیر تانزانیا و لبنان قرار دارد. . در این جدول ترکیه در رتبه ۴۴ و قطر در رتبه ۴۳ است.

اخیرا از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اعلام شد که مدت زمان "ویزای فرودگاهی"، یا روادید ورود به کشور که در فرودگاه های ایران صادر می شود، به ۳ ماه افزایش پیدا کرده است.

پیش از این و در مرداد ماه سال گذشته، ویزای فرودگاهی ایران از ۱۵ روز به یک ماه رسیده بود. گفته می شود اتباع ۱۹۰ کشور دنیا در حال حاضر امکان دریافت ویزای فرودگاهی برای سفر به ایران را دارند و اتباع ۱۲ کشور نیز با توجه به رابطه متقابل لغو ویزا، نیازی به دریافت ویزا برای ورود به ایران( از هر مرز رسمی) ندارند. البته سازمان مذکور درمورد اینکه از این 190 کشور، اتباع کدام کشورها وبه چه تعدادی در سال وارد ایران میشوند گزارشی نداده است.

طبق اعلام سازمان گردشگری و میراث فرهنگی کشور، ویزای فرودگاهی برای اتباع خارجی در فرودگاه‌های "امام خمینی" تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز، بندرعباس، لارستان، کیش و قشم صادر می‌شود و مسئولان سازمان گردشگری وعده داده‌اند که فرودگاه‌های ارومیه، اهواز، یزد و فرودگاه مهرآباد تهران نیز به این فهرست اضافه خواهد شد.

اما در این میان نام چند استان توریستی و تاریخی کشور ازقلم افتاده است؛ ازجمله استان های اردبیل، گیلان و مازندران که دارای جاذبه های طبیعی، آثار باستانی قابل توجهی هستند و هرسه از استانهاي حاشیه دریای خزر محسوب می شوند. (اردبیل، مرکز استان اردبیل هفتاد کیلومتر از شهر بندری آستارا در کنار دریای خزر فاصله دارد که همین مسیر دارای جاذبه های طبیعی ارزنده ای ست که مورد توجه توریستهای داخلی و خارجی قراردارد)

استان اردبیل به عنوان پایگاه تاریخی سلسله صفویه و برخورداری از آثار تاریخی این دوره و دوره های بعد، آبهای سرد و گرم طبیعی برآمده از آتشفشان کوه استوار سبلان در چند شهر استان از جمله سرعین و مشکین شهر و نیز دیگر آبهای گرم موجود درسایر مناطق استان اردبیل از جمله خلخال و وجود رودخانه ها، جنگلها و دریاچه های طبیعی در شهرها، بخشها و روستاهای این استان و چهار فصل متنوع و زیبا، آب و هوای مطبوع ومحصولات طبیعی چون عسل سبلان و غذاهای محلی یکی از مناطق مورد توجه توریستهای داخلی و نیز خارجی است که اگر زیرساختهای توریستی آن توسعه یابد و نسبت به معرفی شایسته این استان به جهان اقدام جدی صورت پذیرد در توسعه صنعت توریسم کشور و استان و افزایش اشتغال جوانان و رونق اقتصادی منطقه نقش موثری ایفا کند.

به نظر میرسد سازمان میراث فرهنگی وگردشگری جاذبه های توریستی استان یک میلیون و دویست هزار نفری اردبیل را فراموش کرده، استانی که نقطه تلاقی محور استراتژیک ایران با بزرگترین کشور قفقاز جنوبی یعنی جمهوری آذربایجان است و با داشتن قریب دویست کیلومتر مرز مشترک با این کشور می تواند پیوند توریستی، تجاری با دریای سیاه برقرار کند.

از سویی اردبیل دارای فرودگاه بین المللی نیز هست، اما متأسفانه هنوز در فهرست ورود توریستهای خارجی و اخذ روادید دراین فرودگاه گنجانده نشده که جا دارد با توجه به شرایط موجود این نقیصه جبران شود و فرودگاه استان تاریخی اردبیل و سایر استان های مورد اشاره نیز در ردیف فرودگاههای جذب توریست خارجی و صدور روادید ورود قرار گیرد.

هرچند که ظرف دو سال اخیر ورود توریستهای خارجی به ایران 12 درصد رشد داشته و رقم ورودی به حدود شش ونیم میلیون نفر در سال رسیده اما نیمی از این توریستها بیشتر با هدف تجارت چمدانی از کشورهای همسایه به ایران تردد می کنند و هنوز ایران با صنعت توریسم کشور همسایه اش ترکیه فاصله زیادی دارد؛ به گونه ای که از حیث درآمد سالانه و زیر ساختهای توریستی درحد یک پنجم این کشور همسایه است.

این درحالي است که سالانه ایرانیان با سفرهاي خارجی قابل توجهی که انجام میدهند حدود پنج میلیارد دلار هزینه این سفرها می کنند که تقریبا با درآمد توریستی ایران از محل ورود توریستهای خارجی برابری میکند و حاصل جمع صفر را به ارمغان می آورد، این در حالیست که اگر همه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری فراهم شود، ایران می تواند در یک دوره 10 ساله به درآمد 30 میلیارد دلاری سالانه برسد که با درآمد سالانه نفتی کنونی کشور برابراست.

این در حالیست که بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی، و رتبه پنجم جاذبه های طبیعی جهان را دارد، اما همچنان سهم ايران از صنعت جهانی گردشگری، تنها حدود نیم درصد است.همچنین بر اساس گزارش سال ۲۰۱۵ مجمع جهانی اقتصاد، ایران از نظر رقابت پذیری در عرصه سفر و گردشگری در بین کشورهای جهان، رتبه ۹۷ را دارد و پایین تر از کشورهایی نظیر تانزانیا و لبنان قرار دارد. در این جدول ترکیه در رتبه ۴۴ و قطر در رتبه ۴۳ است.

به منظور بهبود وضعیت صنعت توریسم مجموعه ای از اقدامات در زمینه های فرهنگی، سیاسی، تقویت زيرساختهای توریستی، تبلیغات بهینه در معرفي مناطق مختلف کشور، تقویت مناسبات بانکی و حمل و نقل هوایی ضروری است و مدیران استراتژیکی را می طلبد که بتوانند با بهره گیری از همه امکانات موجود و زمينه سازی های لازم، جایگاه صنعت توریسم کشور را در جهان ارتقا بخشند وبه توسعه اقتصادی کشور و کاستن از لشگر بیکاران کمک کنند. قطعا با گفتاردرمانی و ارائه آمارهای غيرکيفي و صرفا اعطای روادید در برخی فرودگاههای کشور و دادن شعارهیچ صنعتی از جمله توریسم قابل ارتقاء نيست.

کد خبر 555544

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهزاد ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    2 0
    باسلام ، بنظر من توريست دنبال اين هست كه پولي كه ميده بتواند در طول مسافرت از پولش لذت ببره ، ما فكر ميكنيم دوتا توريست بيايند واثار باستاني رو فقط نگاه كنن كافيه ، توي ايران توريست ميترسه رو سريش بيفته چون تبليغات غربها بيش از سي سال توي مغز اينها رخنه كرده تركيه با اين همه تبليغات چهل و چهارم توي دنيا ، تازه تا زماني كه مشروب در حد تركيه ازاد نباشه و ازادي در حد همسايه خودمون نباشه براي توريست جذابيتي نداره ، در ضمن ما از نظر امكانات پايه خيلي ضعيف هستيم چه سرويس هتلها و ...
  • سعید A1 ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    0 0
    البته میشه به جای مشروب به چیزهایی چون اقامت در طبیعت، زندگی در میان خانه هایی که هفته ها در وسط برف می مانند و به انسان فرصت مراقبه و تنهایی، استراحت از شهرنشینی و .. می دهند و فرصت های خاص درمانی از هوای آزادف ورزش در کوه و ... هم داشت. یا این که شربتهای طبیعی که در منطقه می توان تولید کرد را به میهماان تعارف کنیم اما چه کنیم که حتی آب معدنی را هم نمی توانیم در این استان خوب تولید کنیم. گاهی شنیده می شود که به آبلیمو کاه زده شده و یا به شیر وایتکس، میهمان برای چه بیاید؟ متاسفانه بحران اخلاق ایرانیها خوردنی هم برای مشتری های گردشگر نمی تواند فراهم کند. میماند اسطوره شراب که بهانه ای کافی برای بحث باشه