۰ نفر
۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۴

به خاطر سپردن تعداد زیادی شماره تلفن کار دشواری است، اما پژوهشگران معتقدند برخلاف تصور عموم، گنجایش مغز ما برای ذخیره اطلاعات بی‌انتهاست و میتوان طی پنجاه سال حدود 9 میلیون شماره را حفظ کرد.

بهنوش خرم‌روز: به خاطر سپردن شماره‌های 11 رقمی تلفن‌های همراه برای اغلب ما کار بسیار دشواری است. در حالی که چائولو اهل چین،‌ یکی از رکوردشکنانی که حافظه بی‌نظیری دارد و هنوز هم کسی نتوانسته رکوردش را بشکند، در سال 2005/ 1384 توانست 67،890 رقم اعشار عدد پی را از حفظ بنویسد. اما در مقایسه با ظرفیت واقعی مغز،‌ چه می‌توان در این باره گفت؟

در حقیقت، بر اساس گزارش نیوساینتیست،‌ توانایی مغز ما برای کسب اطلاعات بی‌انتهاست. توماس لندور در سال 1986/ 1365 مطالعه گسترده‌ای را با استفاده از عکس‌ها و متن‌ها انجام داد تا ببیند که افراد تا چه میزان می‌توانند در ذهن خود اطلاعات را ذخیره نمایند. وی بر اساس نتایجی که به دست آورد چنین تخمین زد که هر فرد بزرگسالی به طور متوسط در طول مدت عمر خود معادل 125 مگابایت اطلاعات را در ذهن خود ذخیره می‌کند، یعنی معادل 100 کتاب با حجم کتاب موبی‌دیک.

البته به خاطر سپردن تعداد زیادی رقم با ترتیب درست خیلی مشکل‌تر از به خاطر سپردن اطلاعات مربوط به یک متن یا عکس است. بنابراین برای این که بتوانیم به طور دقیق بگوییم که ظرفیت یک حافظه چه قدر است، شاید بهتر باشد که به سراغ تکنیک‌هایی برویم که قهرمانان حافظه دنیا ز آن‌ها استفاده می‌نمایند.

اغلب آن‌ها از یک روش به خاطرسپاری استفاده می‌کنند. آن‌ها قبل از این که شروع به حفظ کردن یک عدد بنمایند، یک شی یا فرد را به هر عدد چهار رقمی از 0000 تا 9999 مرتبط می‌سازند. بنابراین، ارقام اعشاری عدد پی، به یک سری از این افراد یا اشیا ترجمه می‌شود و فردی که این ارقام را به حافظه می‌سپارد از این سری افراد و اشیا در ذهن خود یک داستان می‌سازد. در نتیجه مجموعه ارقام جذاب‌تر می‌شوند و ذهن از عهده به خاطر سپاری آن‌ها برمی‌آید.

برای لو حفظ کردن 40،000 رقم در حدد 1000 ساعت زمان می‌برد. بنابراین، مهم نیست که میزان حافظه یک نفر چه قدر باشد. اگر یک نفر در بیست سالگی شروع به حفظ کردن ارقام به این روش نماید و روزی 12 ساعت وقت صرف آن کند،‌ در تولد هفتاد سالگی‌اش حدود 8،760،000 رقم را به ترتیب از حفظ خواهد بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 56793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mohamad IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۵
    0 0
    1
  • neda IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۶
    0 0
    عالی بود ممنون