به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ آمارها نشان می دهد بخش زیادی از تصادفات جاده ای به خاطر سرعت غیر مجاز اتوبوس هاست اما باز هم رانندگانی وجود دارند که به این موضوع بی توجه هستند.
این درحالی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپایی میزان محدوده سرعت های پائین تری (نسبت به سواری) را برای خودروهای حمل بار و همچنین اتوبوس شهری و بین شهری اعمال می کنند.
اغلب کشورهای عضو بر اساس دستورالعمل 2004/11/EEC اتحادیه اروپایی، محدودیت کلی 80 کیلومتر بر ساعت را برای کامیون های با وزن ناخالص بیش از 3.5 تن و برای اتوبوس با وزن ناخالص بیش از 10 تن محدوده سرعت بین 80 تا 100 کیلومتر در جاده های بین شهری و حومه شهرها اعمال کرده اند. محدودیت سرعت انواع وسیله نقلیه در محیط شهری بین 30 تا 50 کیلومتر بر ساعت است.
برخی از کشورها بر اساس نوع جاده حتی محدودیت سرعت پائین تری را نیز الزامی کرده اند.کرده اند.
اما در طرحی به نام چشمانداز صفر که در کشورهای توسعه یافته اجرایی شده است، سرعتها چنین است که میبینید؛
ردیف | نوع زیرساخت مسیر و ترافیک | سرعت مجاز |
۱ | مکانهایی که در آنها احتمال برخورد و تصادف عابران پیاده و خودروها وجود دارد | ۳۰ کیلومتر بر ساعت |
۲ | تقاطعهایی که احتمال برخورد و تصادف از بغل برای خودروها وجود دارد | ۵۰ کیلومتر بر ساعت |
۳ | جادههایی که در آنها احتمال تصادف از روبرو برای خودروها وجود دارد. از جمله جادههای روستایی | ۷۰ کیلومتر بر ساعت |
۴ | جادههایی که احتمال تصادف دو یا چند خودرو از روبرو و بغل وجود ندارد و تنها ممکن است خودروها با زیرساختهای جاده مثل گاردریل و ... برخورد و تصادف کنند | ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت |
۴۷۴۷
نظر شما