وزیر سابق نفت عراق با اشاره به موانع پیش روی تشکیل دولت آینده عراق، دخالت‌های آمریکا در روند سیاسی عراق را عامل اصلی تعویق تشکیل دولت آتی این کشور دانست

دکتر "ابراهیم بحرالعلوم " در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس با اشاره به دخالت‌های آمریکا در روند تشکیل دولت آینده عراق گفت: بدون تردید واشنگتن در برخی روندهای سیاسی عراق نقش دارد اما این نقش آفرینی بصورت مستقیم نیست. با این حال امیدواریم آمریکا با پایبند بودن به جدول زمانی برای عقب‌نشینی نظامیانش از عراق، حاکمیت ملی و استقلال این کشور را به آن بازگرداند.

وزیر سابق نفت عراق درباره پیشنهاد اخیر آمریکا مبنی بر اینکه نوری‌المالکی رئیس جمهور و ایاد علاوی نخست‌وزیر شوند، تصریح کرد: کشورهای بیگانه پیشنهادهایی از این دست برای برون رفت از بحران تشکیل دولت آینده عراق به مقامات و سیاستمداران این کشور ارائه می‌دهند. اما انتخاب رئیس جمهور و نخست‌وزیر نباید از خارج تحمیل شود. اینها مسائلی هستند که خود عراقی‌ها می‌توانند با انجام رایزنی‌ها و ائتلاف‌های سیاسی رئیس جمهور و نخست‌وزیر آینده کشورشان را تعیین کنند. اکنون این رایزنی‌ها در سطوح مختلف سیاسی در عراق وجود دارد.

وی درباره موانع پیش روی تشکیل دولت آینده عراق گفت: موانع زیادی در این زمینه وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به پافشاری برخی گروه‌های سیاسی بر مواضع خود و مخالفت آنها با تشکیل دولت توافقی اشاره کرد. البته تا زمانی که نتایج بازشماری آراء انتخابات پارلمانی اعلام نشود، تشکیل دولت آینده به تعویق می‌افتد و این موضوع به نفع عراق نیست.

بحرالعلوم با تاکید بر لزوم ائتلاف گروه‌های سیاسی عراق گفت: ما تجربه خوبی در روند سیاسی کشور داریم و این روند ادامه خواهد داشت. بنابراین به نظر می‌رسد گروه‌های سیاسی باید در تشکیل دولت مشارکت داشته باشند چرا که هیچ گروهی نمی‌تواند به تنهایی بر کشور حاکم شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 57596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =