تررد خودروها از دیروز از ابتدای خیابان صفا، تا میدان شهدا آزاد شده و نا موفق بودن این طرح بعد از ۵ سال پذیرفته شد.

محمدحسین نجاتی: پس از ۵ سال از اجرای طرح پیاده‌راه ۱۷ شهریور و بی توجهی ۵ ساله به مخالفت‌های کسبه و اهالی این منطقه با ‍‍‍پیاده‌راه شدن خیابان، بالاخره این خیابان با فشار‌های اعضای شورای شهر تهران باز شد. تررد خودروها از روز گذشته از ابتدای خیابان صفا، تا میدان شهدا آزاد شده و نا موفق بودن این طرح بعد از ۵ سال پذیرفته شد. پروژه‌ پیاده‌راه 17 شهریور یکی از پروژه‌های پر سروصدایی بود که از همان ابتدا با مخالفت شدید مردم در این منطقه مواجه شد اما اصرار شهرداری و حمایت اعضای شورای شهر همراه با شهرداری، باعث شد این طرح علیرغم مخالفت مردم و عدم بررسی های میدانی و کارشناسی مناسب اجرایی شود.

حالا اعضای شورای شهر با فشار به شهرداری باعث شدند این پیاده راه دیروز دوباره تبدیل به خیابان شود. در همین رابطه، صبح دیروز ابوالفضل قناعتی با اعلام خبر بازگشایی پیاده راه 17 شهریور گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده پیاده راه 17 شهریور صبح یکشنبه چهارم مهر ماه از خیابان صفا تا میدان شهدا باز شده است.

وی با بیان اینکه شورای شهر تهران در بهار امسال مصوب کرده بود که باید این پیاده راه بازگشایی شود گفت: شهرداری برای تکمیل زیرساخت‌های این خیابان پس از بازگشایی مهلت خواسته بود تا نسبت به نصب تابلوهای ترافیکی، جمع آوری مبلمان و باغچه‌ها و آبنماهای احداث شده اقدام کند که با اتمام این موضوع صبح روز گذشته با هماهنگی پلیس راهور پیاده راه 17 شهریور از خیابان صفا تا میدان شهدا بازگشایی شد.


طرح از کجا شروع شد؟
کار از آن‌جا آغاز شد که طرح بهسازی میدان امام حسین‌(ع) توسط شهرداری مطرح شد؛ در ابتدا بسیاری از شهروندان که با معضلات ترافیکی و آشفتگی این محدوده سال‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کردند از تصمیم شهرداری خرسند شدند و هر یک در ذهن خود تصویری از میدان امام حسینِ ساماندهی شده ترسیم کردند‌ اما بعد از گذشت مدتی با اعمال محدودیت‌های ترافیکی جدید و تغییر مسیر اتوبوس‌ها و تاکسی‌هایی که روزی اطراف میدان به مردم سرویس‌دهی می‌کردند خبر از پیاده‌راه سازی خیابان 17 شهریور حد فاصل میدان امام حسین تا میدان شهدا به گوش رسید و با سرعت قابل توجهی کندوکاو در این خیابان آغاز شد.


بعد از مردم، افراد دیگری که به این طرح واکنش نشان دادند و به نظر می‌رسید از این اقدام شهرداری متعجب شده‌اند، برخی اعضای شورای دوره سوم شهر تهران بودند. با اصرار شهرداری برای اجرای این طرح،‌ برخی اعضای شورا چون مهدی چمران به این نتیجه رسیده‌ بودند که شهرداری می‌خواهد به زور این طرح را اجرا کند. وی در یکی از جلسات علنی شورای دوره سوم،‌ در این‌باره گفت: در گذشته در این مکان خندق بوده، از آن بالا و پایین می‌رفتیم و جزئی از شهر تهران نبوده است! شهرداری هیچ صحبت منطقی درباره این طرح نداشته جز اینکه به زور می‌خواهد این کار را انجام دهد و حتما شورای شهر هم کاره‌ای نیست.


محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز که در زمان فعالیت شورای دوره سوم اعلام کرده بود این پروژه پشتوانه یک دهه کار مطالعاتی دارد،‌ به هر ترتیب پروژه را بدون توجه به اما و اگرهای فروانی که درباره آن وجود داشت،‌ به اتمام رساند. به مرور زمان گله و شکایات مردم و اعضای شورای شهر از پروژه آغاز شد اما شهرداری تهران تلاش کرد با اقدامات فرهنگی و اجتماعی مختلف به این پیاده راه جان ببخشد اما در عمل موفقیت چندانی کسب نکرد.


ایجاد ناامنی، متضرر شدن کسبه،‌ افزایش ترافیک، نارضایتی شهروندان،‌ اختلال در سیستم دستگاه‌‌های خدمت‌رسان مانند پلیس و اورژانس از جمله تبعات اجرای طرحی است که یک دهه پشتوانه مطالعاتی داشته است.  البته جای این سوال وجود دارد که اگر برای این طرح چنین مطالعاتی انجام نمی‌شد، تکلیف مردم چه بود.

 

چرا پیاده راه ۱۷ شهریور موفق نبود؟

پیاده راه‌ها ابزاری برای فعالیت‌های جمعی بخصوص در ارتباط با اقتصاد شهری، کیفیت محیطی و سلامت اجتماعی‌اند، این تعریفی است که علیرضا سرحدی، کارشناس مسائل شهری و عضو سابق هیأت مدیره انجمن مهندسان در توضیح پیاده راه به ما می‌دهد. تعریفی که نشان می‌دهد ارتقای کیفیت زندگی اولین بهانه ایجاد هرنوع تغییر در ساختار و فضای شهرهاست. انتظاری که با پیاده راه شدن 1250 متر از مسیر 6300 متری خیابان هفده شهریور برآورده نشد.

این کارشناس شهری با اشاره به این که در مدیریت شهری تهران نگاهی جامع و کلان نسبت به شهر وجود ندارد، می‌گوید: وقتی مدیریت شهری می‌آید یک راه و یک گذر را به پیاده راه تبدیل می‌کند، باید این مساله و تبعاتش را در بُعد کلان دیده باشد، باید بررسی کرده باشد عبور و مرور ماشین‌ها و تردد پیاده‌ها و در مجموع جریان زندگی شهری در این منطقه بعد از اجرای این تصمیم چه شکلی خواهد یافت؟ باید توجه شود اصلا اصل پیاده راه‌سازی در این منطقه ضرورت دارد یا نه؟! متاسفانه در این پروژه به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از موارد مدنظر قرار نگرفته است. در همین رابطه نتیجه یک تحقیق دانشگاهی تحت عنوان نقش محور هاي پياده در توسعه پايدار شهرها نشان می‌دهد اهداف متنوع و گوناگون را مي توان برای پیاده راه سازی متصور شد که با نگاهی به این اهداف می توان دریافت ‍پیاده راه سازی ۱۷ شهریور قرابتی با این اهداف ندارد. این اهداف به صورت زير است:

الف- بهبود مديريت ترافيك : برنامه ريزي و توسعه فضاهاي پياده اثرات چندجانبه اي بر كاهش مشكلات ترافيكي دارد كه از جمله مي توان به؛ تحرك رفت و آمد در مركز شهر، تشويق استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي، بهبود دسترسي به مراكز عمده شهري، توسعه پاركينگ هاي عمومي و ... اشاره نمود.

ب- بهبود سيماي كالبدي شهر : ساماندهي پياده راهها و فضاهاي پياده يكي از ابزارهاي مؤثري است كه مي تواند به طرق مختلفي مانند؛ احياء بافتهاي تاريخي، حفظ ارزش هاي معماري و فرهنگي، زيباسازي منظر شهري، ساماندهي تجهيزات خياباني، بهبود روشنايي، بهبود دسترسي ها و ... به بهسازي و حفظ سيماي شهر كمك كند.

ج- بهبود وضع زيست محيطي : در اين زمينه مي تواند به كاهش منابع آلودگي هوا و صدا، افزايش ايمني، توسعه فضاي سبز، گسترش فضاهاي باز، كاهش تراكم و ازدحام در مراكز فعاليت و تجارت و ... اشاره نمود.

د- بهبود وضع خريد و خدمات : يكي از مشكلات عمده زندگي در شهرهاي بزرگ، دشواري دسترسي به مراكز خرده فروشي و تأمين خدمات روزمره مورد نياز شهروندان است. توسعه پياده راهها چنانكه تجربه نشان داده است، يكي از عوامل مؤثر در رونق مراكز خرده فروشي سنتي و جديد، و دسترسي آسان به خدمات جزئي، ولي ضروري روزمره است.

ه- بهبود زندگي اجتماعي و فرهنگي : در اين زمينه مي توان به مواردي از قبيل؛ توسعه مراودات اجتماعي، آسايش سالمندان، بازي كودكان، گذراندن اوقات فراغت جوانان و ديگران، امنيت رفت و آمد كودكان، تشويق تفريح و گردش، جذب توريسم و ... اشاره كرد.

پیاده راه تربیت تبریز نمونه موفق پیاده راه سازی

اما پیاده راه ۱۷ شهریور تنها پروژه پیاده راه سازی در کلانشهر های ایران نبود. در تبریز پیاده راه تربیت یکی از پیاده راه‌هایی بود که در ابتدا مخالفت‌هایی با اجرای این پروژه می شد اما اجرای صحیح شهرداری تبریز، باعث شد علاوه بر اینکه رضایت مردم حاصل شود، زمینه ساز رشد چشم گیر میزان کسب و کار کسبه پیاده راه نیز شود. نتایج یک تحقیق دانشگاهی تحت عنوان«نقش محور هاي پياده در توسعه پايدار شهرها» نشان می‌دهد پياده راه تربيت تبريز ، به عنوان يك محور تجاري - تفريحي تأثير چشمگيري بر ميزان كسب و كار مالكان داشته است و۶۸ درصد کاسبان بر تاثیر چشم گیر این پیاده راه بر کسب و کارشان اذعان کرده اند. در پیاده راه تربیت تبریز، اغلب كالاهاي تجاري-محور شامل ، كيف و كفش ، مانتو ، پوشاك ، پارچه فروشي و ... مي شوند و پر فروش ترين فصل این محور مربوط به تابستان است .

براساس نتایج این پژوهش، برخي از دلايل مالكان ، مبني بر مطلوبيت پياده راه شدن محور و تأثير آن بر افزايش رونق اقتصادي پياده راه عبارتند از : 1- سهولت رفت و آمد مشتريان وافزايش ميزان خريد 2- كاهش شلوغی و بي نظمی و نيز افزايش آرامش و راحتي ناشي از عدم وجود وسائل نقليه موتوري 3- افزايش امنيت وايمني كاربران فضا 4- همخواني بيشتر با ماهيت تجاري فضا
این دلایل نشان می‌دهد اجرای پیاده راه سازی تا حد زیادی به ابعاد اجتماعی مناطق نیز بستگی دارد و مخالفت‌های مردم منطقه خیابان ۱۷ شهریور بی دلیل نبود.

۴۷۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 583117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 53
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    وضعيت تهران با هيچ شهري در دنيا قابل قياس نيست چه برسد به شهرهاي ايران
    • بی نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      نه جانم برای اینکه اینجا تبریزه با کل شهرهای جهان فرق داره چه برسه به ایران
    • بی نام A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      آقا تبریز بهترین شهر دنیا بنده از تمامی آذری‌های عزیز که نصف تهران رو گرفتن عاجزانه تقاضا میکنم برید در بهترین شهر دنیا زندگی کنید تهران رو هم بذارید واسه ما بدبخت بیچاره‌ها
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      5 1
      زیباترین و بهترین شهر ممکن در ایران در حال حاضر تبریزهستش.. این رو میشه از انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری در سال2018 از سوی یونسکو فهمید...
    • مهران A1 ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
      5 0
      والا آذری ها مثل بقیه مردم کشور عاشق تهران و دود و دمش و ترافیکش و جمعیت زیادش نیستند شما در تبریز و بقیه شهرهای ایران به اندازه تهران اشتغال زایی بکنید مطمئن باشید یه نفر در تهران نمی مونه
  • بی نام A1 ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    100 6
    در شهری که خودرو فرمانروایی می کند و خیابانهای ان بدون پیاده راه هستند، پیاده راه سازی از پیش شکست خورده است. متاسفانه در تهران بیش از اینها سیاسی بازی و خودنمایی گروه ها هم مزید بر علت است و یاعث شده هر طرحی با شکست مواجه شود. از طرفی طبیعی است که اگر بخواهید پیاده راه را به خیابان ترجیح دهید خودروها برای رفت و آمد متضرر می شوند. مثلا انتظار داشتید وقتی پیاده راه ساخته می شود دسترسی به خودرو هم وجود داشته باشد. پ.ن: پیاده راه سازی و توجه اندک به این موضوع جز محدود کارهای موثر مدیریت شهرداری در این دوره بود که متاسفانه از زمان تلاش برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به حاشیه رفت.
  • میثم IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    58 4
    خوش به حال موتور فروش ها و نمایشگاه ماشین دارها تا دوباره هم پیاده روها را تصرف کنند هم حاشیه خیابان را . مثل بقیه مسیر این خیابان از میدان شهدا تا میدان خراسان. کاش به حال این موضوع هم فکری می شد. سال هاست می گویند قرار است این صنوف به جای دیگری منتقل شوند. ولی هر روز بیشتر می شوند.
  • علی IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    عکس مربوط به خبر پیاده راه شهر رشت می باشد که نمونه بسیار موفق طرح پیاده راه سازی است.
    • kj A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      56 63
      از اون مجسمه کفاش معلومه که تبریزه
    • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      67 18
      عقب مونده اون آهنگره نه کفاش
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      2 0
      اینجا پیاده راه تربیت هست.. اندکی تفکر
  • امیر تبریز اوغلی IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    لطفا در هیچ زمینه ای تبریز شهر اولین ها رو با تهران مقایسه نکنید... در هیچ زمینه.... خیابان سنگ فرش ولیعصر تبریز. باغمیشه. فجر. همگی بسیار دیدینی و شیک هستن و همه راضی
    • آنیل IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      یاشا
    • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      فکر کنم سردیت کرده
    • بی نام AT ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      شما پات رو از تبریز بیرون بذار یه کم.
    • نا شناس IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      دوست عزیز پیشنهاد میکنم یه سر به شهر های دیگه و شمال شهر تهران و مشهد هم بزن.اونوقت میفهمی شهر قشنگ تر و شیک تر خیلی زیاده.
    • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      53 74
      اقا اینجا بحث بین تبریزو تهرانه بقیه شهرها چرا خودشون میندازن وسط؟؟
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      3 1
      بی نام .دوشنبه 5 مهر 1395 11:11:01 پیشنهاد میکنیم به تبریز سفر کن تا تفاوت را احساس کنی.
  • سعید A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    واقعا پیاده راه تربیت تبریز یکی از جا های دیدنی و زیبا و شیکه
  • سياوش A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    25 52
    پياده رو، نه پياده راه
  • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    43 2
    محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز که در زمان فعالیت شورای دوره سوم اعلام کرده بود این پروژه پشتوانه یک دهه کار مطالعاتی دارد . بهرصورت زحمتي شد براي ايشون
    • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      34 0
      البته موفق نشدن هر پروژه ای که شهرداری انجام بده یه نفعی برای بعضی دوستان داره
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    79 4
    يادش بخير خيابان تربيت و مدرسه پرورش و كتابفروشي حقيقت و بازار شيشه گرخانه اش و حيدر بابايه سلام .
  • محمدرضا A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    تبریز شهر فرهنگ ساز کشور بوده و هست. الکی بهترین شهر ایران واسه زندگی از سوی یونسکو انتخاب نشده. الکی پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب نشده تبریز 2018
    • بی نام DE ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      57 29
      حالا هرچقدر هم که بشه پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی که در زیبایی و جذب گردشگر و هنر به اصفهان نمی رسه. من اصفهانی نیستم اما اصفهان زیبایی های سحرانگیز داره. در فرهنگ هم هروقت تبریزی ها آدرس درست به غریب و مسافر دادند می شه بهشون گفت با فرهنگ.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    48 13
    چون تو تهران همه درگیر کار هستن
  • حسن A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    تهران نزدیک به سی میلیون نفر توش رفت و امد می کنن تبریز حداکثر دو تا سه میلیون نفر اصلا قابل قیاس نیستند من مدت ها تبریز بودم اونجا هم بشدت مشکل دسترسی هست در ضمن تو بازار تهران پیاده رو ها جواب داده بیخود با تبریز مقایسه نکنید اصلا تبریز کجا تهران کجا تبریز اندازه کرج هم نیست
    • یاشار IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      65 21
      سی میلیون؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      17 44
      دمت گرم
    • بیچاره A1 ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      48 1
      اخوی بحث مقایسه نیست مساله اینکه تو یه مقیاس کوچکی اینکار جواب داده پس میشد با یه فکر قوی در مقیاس بزرگ هم اینکار رو انجام داد
    • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      51 20
      سیصد میلیونه اشتباه کردی خخخخخ
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      0 0
      پاشو صبح شد..... خخخخخخخخخ....من نمیگم برو امار سازمان ملل رو بخون در باره تبریز. االبته پاشوووووو صبح شد
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    70 33
    دلم برای تبریز زیبا تنگ شده. پاییزهای تبریز رنگ عشق داره.
  • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    14 4
    طرحهاي جديد ابتدا بايد در شهرهاي ديگر فراگير شود تا تهرانيهايي كه به آنجاها رفت و آمد دارند با اين موضوعات جديد آشنا شوند و بعد بخواهند كه در شهر خود آنرا اجرا نمايند يعني موضوع به يك خواسته عمومي بدل شود. در غير اينصورت مراكزي با قدرت اقتصادي بالا در تهران وجود دارند كه مي توانند هر طرح مفيدي را به لجن بكشند
  • علی A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    37 13
    و البته عکس مربوط به پیاده راه رشت هست و چیزی هم در موردش ننوشتید
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    22 9
    اون سی میلیون را خوب اومدی
  • احسان DE ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    31 39
    یک شهر ۱۶ میلونی با ایهمه فضای زیست اجتماعی مثل تهران، از سعد آباد و باغ فردوس بگیر تا پارک شهر و تئاتر شهر و پارک لاله تا انواع و اقسام دانشگاهها موزه ها ،کوهستانهای شمال و پیست های اسکی و کافه ها و رستورانها و پاتوق های فرهنگی و پردیس های سینمایی و... اصلا قابل مقایسه نیست با تبریز که حداکثر در حد کرج هست. درضمن طرحهای موفق پیاده راه سازی تو تهران کم نبوده، نمونه اش، محدوده ناصر خسرو و بازار که بسیار هم موفق بوده
    • بی نام A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      16 8
      جمعیت شهر تهران حدود 8.5میلیون و استان تهران حدود 12.5 میلیون البته اینارو امار رسمی کشور میگه ولی شما که میگی 16 میلیون بیشتر جریانی یا اونیکه گفت سی میلیون یا حتی عادل فردوسی پوری که گفت یه بار تو برنامه نود یکی دوسال پیش 20 میلیون نمیدونم کم بودن جمعیت یا زیاد بودن جمعیت چه افتخاری محسوب میشه اخه شما میتونی به تهران از تهران اینجوری بگی با داشتن یک دهم جمعیت ایران یک سوم امکانات ایران دارن بک دوم اقتصاد و تقریبا کل سیاست
    • با نام A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
      2 1
      اینکه تبریز و با کرج مقایسه میکنین جای دستمریزاد گفتن داره چون خوده ما تبریزیا ، تهران و با کابل پایتخت افغانستان مقایسه میکنیم و جداٌ هم همینطوره. در ضمن داداشی فرموده بود که ما آذری ها از تهران بریم ؟ حق داره ما باید 250 سال پیش از طهران و 400 پیش از اصفهان میرفتیم که امروز واسه ما افه نیاین ، که طهران و اصفهان دوتا ده بیشتر نبودن و اگر صفوی ها و قاجارهای آذری نبودن، حالا شاید میشدن دهستان یا فوقش بخش و اما در مورد زیبایی تبریز همین بس که 5شنبه و جمعه نصف تهران یا تبریز لاله پارک اومده یا جلفا
  • شمالی A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    63 19
    سلام لطفا عکس پیاده راه میدان شهرداری رشت رو برای تبریز تبلیغ نکنید.
  • بی نام از تبریز GB ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    38 18
    تبریز زیبا ... رنگ عشق... تبریز باشی و فصل فصل پاییز ...جالب و دلنشین بود . معلومه کلی خاطره خوب از تبریز و پاییزش داری....
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    75 10
    نمیدونم چرا تا اسم تبریز وزیباییش به گوش میرسه تن بعضیا میلرزه عزیزان تبریز هم شهریست از شهرهای ایران عزیزمان .
    • نا شناس IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      52 3
      نه دوست عزیز اصن کسی نمیگه کدوم شهر بهتره و اینا بحث اینه هر کی شهر خودشو بهتر میدونه.دوستان ما همه ایرانی هستیم هممون تو یه کشور زندگی میکنیم شهر اهمیتی نداره که برای شهر بحث میکنین.
  • رضا RO ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    یکی از بزرگترین علتهای عقب موندگی ایران همین بحثهای بچگانه اییه که تو کامنتها هست چه فرقی بین تهران و تبریز و رشت و یاسوج و اهواز و... هست؟ همشون بخشی از خاک پاک این سرزمینن که با همدلی و شعور من و توی هموطن باید ساخته بشن و همه ی ایرانیها از بهترین و بالاترین امکانات برخوردار بشن.
    • بی نام RO ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      32 6
      احسنت واقعا احسنت انصافا حال کردم به عنوان یه تبریزی از کامنتت
    • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
      22 5
      من نمیدونم کی به اين کامنت خوب و معقول منفی میده...
  • علی US ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    31 6
    من خودم مشهدی هستم که اینو می گم، در تهران از همه جای ایران مردم حضور دارن، دوما تهران خیلی بزگتر و پر جمعیت تر از تبریزه، سوما خود ترک ها از همه بیشتر توی تهران هستند تا شهر های خودشون ... خخخ
  • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    29 1
    من یه تبریزی مقیم تهرانم هم تهرانو خوب می شناسم هم تبریزو از لحاظ موقعیت مکانی و جغرافیائی این دو مقوله اصلا قابل مقایسه نیستند چرا که میدان امام حسین تهران به نوعی محل اتصال غرب و شرق و جنوب تهران در مرکزیت شهر ب ود که با قطع شاهراه جنوب باعث از رونق افتادن اون منطقه شد یعنی یه کار غیر کارشناسی در اون قسمت انجام پذیرفت؟ کار صرفا سیاسی انجام پذیرفت و چون ماهیت کار سیاسی بود و نه کارشناسی شهر سازی با شکست مواجه شد و باعث ورشگستگی بسیاری از کسبه ولی بازار تربیت تبریز محل اتصال دو منطقه تجاری تبریز بود و کار انجام پذیرفته کاملا کارشناسی شده
  • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    22 4
    اقا ببخشید این عکس متعلق به پیاده راه رشت هست نه تبریز بازم ببخشید
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    9 3
    آقا اینقد سر تهرانو تبریز دعوا نکنید ...شهر فقققطط کرمووووووووووون
  • امیر A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    12 1
    سلام تبریز شهر زیباییه.تو این قضیه حرفی نیست.ولی تهران با کل ایران متفاوت تره.شهر 72 ملته.به سرانجام رسوندن یه پروژه تو تهران خیلی سخت تره چون همه مدعی هستن.خیلی از شهر های ایران زیباتر و شیک تر هستن از جمله ارومیه و رشت و...چون این همه جنجال توشون نیست.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    6 6
    شهر فقط رشت
  • بی نام IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
    0 0
    دلیلش اینه که ما تهرانی ها وقتی بدون ماشین هستیم هیچی نیستیم.