۰ نفر
۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۲

مخاطب‌شناسی در کشور ما بسیار ضعیف است و راهکاری برای سنجش سلایق و علایق مخاطبان وجود ندارد این در حالی است که در سایر کشورها با روش‌های مختلف نظرسنجی در سطح مدارس، کتابخانه‌ها و یا سایر روش‌ها تغییرات علایق مخاطب را شناسایی و متناسب آن به تولید متن و کتاب می‌پردازند.

تولید کتاب در ایران در تاریکی و بی خبری صورت می گیرد و محتوای آنها بر اساس تقلید از کشورهای غربی، حدس و گمان و یا سلایق ناشران تغییر می کند.

مخاطبان در جهت دهی جریان نشر نقشی ندارند . با تحلیل افزایش و یا کاهش فروش ژانرهای مختلف، نظرسنجی مستقیم، برگزاری مسابقات کتابخوانی و مسابقات خلاصه نویسی کتاب می توان تغییرات سلایق مخاطب را رصد و بر اساس آن تولیدات کتاب را اصلاح کنیم.

در حال حاضر تغییرات ژانر و محتوای کتاب هایی که تولید می شوند بر اساس تغییر فضای بازار کتاب های اروپایی و امریکایی است غافل از اینکه تغییرات آنها به صورت اتفاقی صورت نمی گیرد بلکه بر اساس مطالعات وسیع مخاطب شناسی و نیازسنجی صورت می گیرد.

با توجه به وضعیت تولید کتاب در ایران آیا جهت دهی ذهن کودکان و نوجوان میسر خواهد بود؟ به طور طبیعی به دلیل عدم ارتباط با مخاطب اثر گذاری کاهش پیدا می کند اما باید بدانیم که در هیچ جای دنیا تاثیر کتاب مطلق نیست و به هر حال مخاطب انتخاب گر است اما مطالعه یکی از عواملی است که ذهنیت و باور های کودکان و نوجوانان را شکل می دهد. ما در ایران از کتاب به عنوان عامل اثر گذار بر ذهن و و باور کودک استفاده نمی کنیم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 585904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =