در راستای بهره برداری یکپارچه ایستگاه های تقلیل فشار اکسیژن فولاد مبارکه و ارتقای این سیستمها، شبکه پیشرفته فیبر نوری در این ایستگاهها به کار گرفته شد.

به گزارش خبرآنلاین اصفهان، سيد مجيد ستاينده رئيس واحد تصفيه آب و توزيع سيالات فولاد مبارکه اين خبر را داد و گفت: در شرکت فولاد مبارکه 10 عدد ايستگاه تقليل فشار گاز اکسيژن، مشتمل بر هشت ايستگاه قديم و دو ايستگاه توسعه وجود دارد که اين ايستگاه ها وظيفه توزيع گاز اکسيژن با فشار مناسب جهت مصرف نواحي مختلف را بر عهده دارند.

وي با بيان اينکه سيستم کنترل قبلي ايستگاههاي قديم شامل PLC هاي سري S5100U در داخل ايستگاه تحت عنوان SLAVE ودر اطاق کنترل واحد اکسيژن از نوع سري S5115U تحت عنوان MASTER طراحي شده و ارتباط آنها از طريق شبکه SINEC L1 برقرار گرديده بود افزود: اين سيستم، وظيفه نظارت کامل بر ايستگاهها را بر عهده داشت. ضمن اينکه کنترل فشار ايستگاه ها توسط سيستم آنالوگ انجام ميشد.

رئيس واحد تصفيه آب و توزيع سيالات فولاد مبارکه خاطر نشان کرد: به دليل از رده خارج شدن تجهيزات مذکور و استهلاک اين تجهيزات و شبکه ارتباطي آنها، در صورت بروز مشکل، ايستگاه از کنترل خارج ميشد و سرويسدهي به مصرف کننده با مشکل مواجه ميشد؛ پس از بررسيهاي مختلف از لحاظ هزينه، دامنه تغييرات و توقفات لازم، سري به روز S7300 به عنوان جايگزين سري قبلي انتخاب گرديد به نحوي که در هر ايستگاه يک PLC نصب و ارتباط تمامي ايستگاهها از طريق شبکه پيشرفته فيبر نوري برقرار شد.

سيد مجيد ستاينده ادامه داد: طراحي و اجراي پروژه مذکور توسط شرکت ايريسا و با همکاري واحدهاي تصفيه آب و توزيع برق سيالات انجام و سيستم HMI آن بر پايه نرم افزار WINCC در اطاق کنترل توزيع آب مستقر گرديد.

وي خاطر نشان کرد: در زمان نصب و اجراي پروژه، ايستگاه از کنترل اتوماتيک خارج ميشد و احتمال بروز خطرات غير قابل جبراني بود، لذا هماهنگيهاي گستردهاي با نواحي توليدي انجام شد و پيشنهادهايي نيز جهت کاهش ريسک توقف توليد به اجرا درآمد. که در نهايت به دليل آنکه اجراي سيستم جديد در هر ايستگاه حداقل 24 ساعت زمان نياز داشت از سيستم موازي استفاده شد.

ستاینده گفت:بدين صورت که يک کنترلر آنالوگ در ايستگاه قرار داده شد و در زماني که کارشناسان در حال خارج کردن وايرينگ سيستم قبلي و نصب سيستم جديد بودند اين کنترلر ايستگاه را ناوبري مينمود. بدين ترتيب بدون آنکه حتي لحظهاي مصرف کنندهها از قبيل فولادسازي و واحد احياء دچار توقف شوند. اين فاز از اجرا به راحتي انجام گرفت.

رئيس واحد تصفيه آب و توزيع سيالات فولاد مبارکه در همين رابطه گفت: اين سيستم به نحوي طراحي شد که اگر به هر دليلي PLC هر کدام از ايستگاه ها STOP شود کنترل فشار خروجي ايستگاه توسط ماژولهاي عملياتي FM به کار خود ادامه داده و براي مصرف کننده مشکلي ايجاد نگردد؛ همچنين کنترل ايستگاه ها بصورت کاملاً اتوماتيک توسط سيستم مذکور صورت ميپذيرد به گونهاي که يک دستگاه مانيتور LCD از نوع Op-Panel روي تابلو داخل ايستگاه نيز نصب گرديد تا اپراتور ضمن مراجعه به ايستگاه از شرايط کلي آن با خبر شود و بتوان ايستگاه را مستقل از اتاق کنترل مديريت کرد.

ستاينده در خاتمه از زحمات و پيگيريهاي مديريت ناحيه انرژي و سيالات، واحد تصفيه آب و توزيع سيالات، توزيع برق، دفتر فني تعميرات ناحيه و اجراي پروژه هاي انرژي و سيالات تشکر و قدرداني کرد.

 

۴۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 591897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =