«خبر جنوب» نوشت: از مزیت چهارفصل بودن فارس برای توسعه گردشگری استفاده نمی شود.

گردشگري فارس از فصلي بودن خارج نميشود مگر با تعريف و مديريت رويدادها در فصول كم مسافر! اين گفته محسن عامري، مدرس دانشگاه و مسئول دبيرخانه كارگروه گردشگري فارس است.
وي با تاكيد بر اينكه هنوز از مزيت چهارفصل بودن فارس براي رونق و توسعه گردشگري استفاده نمي شود، گفت: با توجه به شرايط آب و هوايي استان كه مي تواند در تمامي فصول سال گردشگر جذب كند اما هنوز الگوي مناسبي براي همه زماني سفر به اين استان تعريف نشده است.
عامري اضافه كرد: بايد هرچه سريع تر نسخه واحدي براي توسعه گردشگري فارس پيچيده شود.
وي با بيان اينكه يكي از چالش ها در صنعت گردشگري، فصلي بودن آن است، گفت: در صنعت گردشگري علاوه بر فصول كم مسافر و پرمسافر، يك مقطع زماني وجود دارد كه گردشگري بي رمق مي شود و بايد با برنامه ريزي و همچنين تعريف رويدادهاي خاص، اين شرايط مديريت گردد.
اين مدرس دانشگاه با ذكر مثالي به تكميل سخنانش پرداخت و افزود: از اواخر اسفند تا خردادماه همچنين از اوايل آذر تا نيمه اسفندماه، فصل شلوغي گردشگري شيراز محسوب مي شود و مابقي ماه هاي سال شاهديم كه گردشگري در شيراز و حتي استان بي رمق است.
عامري ادامه داد: با توجه به اينكه شرايط آب و هوايي در فارس متفاوت است مي توان الگويي متناسب با اين شرايط تهيه كرد و مسافران داخلي و خارجي را در فصول مختلف سال راهي اين استان كرد. به طور مثال در شهريورماه كه مناطق شمالي فارس بسيار سرد است، شهرستان هاي جنوبي چون لار و لامرد هوايي كاملا بهاري دارد و مي تواند پذيراي گردشگران بسياري باشد.
وي همچنين اضافه كرد: متاسفانه از چنين مزيت ها و فرصت هايي براي توسعه و رونق گردشگري استفاده نمي شود و حتي توجهي هم به پديده گردشگري رويداد كه عامل جذب حداكثري مسافران است نيز نمي گردد.
اين مدرس دانشگاه با تاكيد بر اينكه چنانچه شهرستان هاي جنوبي و يا شمالي را به قطب هاي گردشگري زمستانه و تابستانه تبديل كنيم، بي شك گردشگري در شيراز هم رونق مي گيرد، افزود: به طور مثال گردشگراني كه در تابستان به شهرستان هاي شمالي و خنك فارس سفر مي كنند سفري يك يا دو روزه هم مي توانند به شيراز داشته باشند كه اين اتفاق تاثير بسزايي در همه زماني سفر به استان خواهد داشت.
مسئول دبيرخانه كارگر و گردشگري استان فارس در ادامه گفت: تاكنون سياستگذاري و برنامه ريزي خاص و مدوني در خصوص همه زماني و همه مكاني سفر به فارس انجام نشده است و جا دارد بخش خصوصي همراه تر شود و در اين حوزه نقش آفريني كند.وي در ادامه بر لزوم مقابله با فصلي بودن گردشگري در فارس تاكيد كرد و افزود: در فصول كم مسافر تنها راهكاري كه مي تواند گردشگري به فارس را رونق بخشد، استفاده از پديده گردشگري رويداد است چرا كه اين پديده مي تواند فارس را از ركود اقتصادي خارج كند.
اين مدرس دانشگاه با بيان اينكه تعريف رويدادها در حوزه گردشگري نيازمند نگاه هاي تخصصي متوليان حوزه هاي بخش خصوصي و دولتي است، گفت: رويدادهاي گردشگري زماني رخ مي دهد كه ضريب اشغال هتل ها و مراكز اقامتي پائين باشد و با تخفيفهاي ويژه وهمچنين اجراي برنامه هاي خاص فرهنگي، هنري و گردشگري، مسافران را راهي استان كرد.وي در ادامه گفت: برداشت محصولات كشاورزي و يا رخدادهاي تاريخي، برپايي نمايشگاهها و جشنواره هاي متعددي چون كتاب، غذا و... در فهرست گردشگري رويداد جاي مي گيرد و مي توان با برنامه ريزي و تبليغات صحيح، اين گردشگري را در فارس رونق داد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 604310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =