وقتی سینماهای اصفهان به شکل مخفیانه تخریب می شود/تجارت،رقیب جدی فرهنگ و هنر

سه شب پیش سینما ایران که از سه سال پیش تعطیل و دلیل آن از سوی مسئولان عدم سوددهی کافی عنوان شده بود تخریب شد و در این سالها بارها بحث تبدیل آن به مجتمع تجاری را بر سزبانها انداختند؛ با توجه به سابقه داشتن این امر در اصفهان و قرار داشتن سینماهای اصفهان در یکی از تجاری ترین خیابانهای شهر کارشناسان معتقدند این اقدام نیز در راستای کمک به شائبه تجاری بودن این مکان فرهنگی است.

مریم یاوری: مدت‌هاست تجارت رقیب جدی سینماهای اصفهان شده است و هر بار خبر تخریب مخفیانه یک سینما دل اهالی فرهنگ و هنر اصفهان را می‌لرزاند چراکه همگان به خوبی می‌دانند این کارها تنها به یک منظور انجام می‌شود و آن برانگیختن شائبه تغییر کاربری سینماها و تبدیل آن به یک مکان تجاری پرسود آن هم در یکی از مهم‌ترین خیابان‌های اصفهان است.

سالها پیش درست زمانی که حوزه هنری قصد بازسازی سینما 22 بهمن را داشت، این سینما به شکل عمدی و شبانه به آتش کشیده شد و بازسازی این سینما متوقف شد؛ هم اکنون سرقفلی و امتیاز این سینما متعلق به حوزه هنری است و زمین و عرصه این سینما نیز متعلق به سازمان اقتصادی کوثر است که به دستور رهبر معظم انقلاب باید به حوزه هنری واگذار شود

موضوع واگذاری سینماهای اصفهان به حوزه هنری که با روشن‌بینی و هوشمندی رهبر معظم انقلاب رخ داد سینماهای اصفهان را از یک ورطه قهقرایی نجات داد آن هم در شرایطی که اصفهان تنها دو سالن سینمایی فعال سپاهان و قدس را داشت.

بدین ترتیب از سال گذشته تاکنون با واگذاری سینماهای فلسطین، خانواده و ساحل به حوزه هنری کار بازسازی سینماها آغاز و به واقع تحولی نوین در فرهنگ سینمایی اصفهان ایجاد شده است.

سه شب پیش سینما ایران که از سه سال پیش تعطیل و دلیل آن از سوی مسئولان عدم سوددهی کافی عنوان شده بود تخریب شد و در طول این سالها بارها بحث تبدیل آن به مجتمع تجاری را بر سزبانها انداختند؛ با توجه به سابقه داشتن این امر در اصفهان و قرار داشتن سینماهای اصفهان در یکی از تجاری ترین خیابانهای شهرکارشناسان معتقدند این اقدام نیز در راستای کمک شائبه به تجاری بودن این مکان فرهنگی است.

در این ارتباط سید مصطفی حسینی مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان اصفهان درباره این اقدام می‌گوید: سینما ایران در فهرست سینماهایی است که مطابق دستور رهبر معظم انقلاب باید به حوزه هنری واگذار شود ابتدا توسط سازمان اقتصادی کوثر به بانک دی واگذار و سپس توسط این بانک به بخش خصوصی فروخته است.

وی با بیان اینکه فروش این سینما به بانک دی و فروش دیگر بار آن به بخش خصوصی خلاف دستور رهبری بوده است، افزود: مباحث حقوقی این سینما توسط حوزه هنری مرکزی در حال پیگیری بود و مکاتباتی نیز با دوستان در سال جاری برای که واگذاری انجام شده بود که این تخریب شبانه رخ داد.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان اصفهان با بیان اینکه واحد حقوقی حوزه هنری مرکزی در حال پیگیری مباحث حقوقی این سینما است و مدارک لازم را برای ارائه در مراجع قضایی تهیه کرده است، بیان داشت: مالکیت این سینما متعلق به حوزه هنری است و باید به این ارگان واگذار شود.

تغییر کاربری سینما به عنوان یک مرکز فرهنگی خلاف قانون است

وی اضافه کرد: حتی اگر حوزه هنری متولی این مجموعه نباشد امکان تخریب آن مطابق قانون وجود ندارد چرا که کاربری سینما به عنوان یک مرکز فرهنگی حتی پس از فروش‌های خلاف قانون بوده و به هیچ عنوان قابل تغییر نیست اما برخی با تخریب شبانه می‌خواهند کاربری «ایران» را غیر سینمایی وانمود کنند.

حسینی با اشاره به اینکه این سینما پس از دستور رهبری به بانک دی فروخته است، گفت: سینما ایران تا یک تیرماه 92 به عنوان سینما مورد استفاده بوده است و مزایده واگذاری آن نیز در اردیبهشت 92 انجام شده که پس از دستور رهبر معظم انقلاب در سال 91 در ارتباط با واگذاری سینماها بوده است و بر این اساس حتی ادعای فروش این سینما پیش از دستور رهبری نیز چاره‌ساز نیست.

وی با بیان اینکه این سینما بزرگ‌ترین سینمای اصفهان با بیشترین ظرفیت صندلی بوده است، گفت: بار دیگر متذکر می‌شوم بخش خصوصی به هیچ عنوان نمی‌تواند این سینما را تخریب کند، ملک مربوط به حوزه هنری است و تمام مدارک و مستندات حوزه آماده است.

با توجه به اینکه سینما ایران جزو سینماهای در فهرست واگذاری به حوزه هنری قرار دارد، این نهاد برنامه‌ریزی‌های لازم برای بازسازی این سینما را نیز در نظر گرفته است و قرار بود این سینما پس از بازسازی نام قدیم خود به نام «نقش جهان» را باز پیدا کند.

پایتخت فرهنگی جهان اسلام سالن سینمایی کم دارد، تخریب سینماهای اصفهان جای تامل دارد

در شرایطی که اصفهان به اندازه ای با کمبود سینما روبرو است که دست اندرکاران مجبور به تقسیم سانس های سینما برای پخش تمامی فیلم ها هستند و حتی از ظرفیت های کوچک برخی سینماها مانند سپاهان برای دو سالنه کردن سینما استفاده می شود، در شرایطی که حوزه هنری تمام تلاش خود را برای بازسازی سینماهای اصفهان به شکل چند سالنه و پردیس سینمایی به کار بسته است، این گونه اقدامات تخریبی آن هم درباره بزرگ ترین سینمای پایتخت فرهنگی نصف جهان به واقع جای تامل دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 605311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =