ایسنا نوشت: معاون طرح‌های آماری مرکز آمار ایران گفت: یک بررسی در کشور نشان داد که 75 درصد جوانان در آستانه ازدواج کشور یک یا دو فرزند بیشتر نمی‌خواهند.

علیرضا زاهدیان امروز (شنبه) در اولین همایش ملی جمعیت و خانواده ایران، اظهار کرد: پیش بینی‌های جمعیتی مرکز آمار نشان می‌دهد اگر سطح باروری پایین‌تر از 1.3 درصد باشد، در فاصله سال‌های 1420 تا 1425 نرخ منفی رشد جمعیت را تجربه می‌کنیم و اگر نرخ رشد کنونی 1.8 ادامه پیدا کند در سال 1430 رشد جمعیت کشور منفی می‌شود اما اگر نرخ رشد به 2.1 برسد، در سال 1425 تا 1430 نرخ رشد 0.2 درصد را تجربه خواهیم کرد.

وی افزود: یکی از اعداد ساده تعداد موالید ما نشان می‌دهد که بین سال‌های1360 تا 1365، دو میلیون و 400 هزار فرزند به دنیا آمده است. پس از آن سیاست کنترل موالید اتخاذ می‌شود و در سال 80 این نرخ به یک میلیون می‌رسد. پس از سال 90 یعنی در بازه سال‌های 1390 تا 1394 یک میلیون و 570 هزار تولد داریم که نشان از نوسانات شدید در ساختار جمعیتی دارد. این نوسانات، ساختار جمعیتی کشور را شدیداً به هم می زند.

معاون طرح‌های آماری مرکز آمار ایران گفت: تعداد ازدواج سالیانه در سال 1389 به 890 هزار ازدواج رسید که بالاترین نرخ بود و پس از آن در سال 94 این میزان به 680 هزار ازدواج کاهش پیدا کرد. در کنار آن طلاق هم روبه افزایش بوده و متوسط بعد خانوار که در ایران 5.11 بوده به 3.6 رسیده که در این میان گیلان با 3.2 درصد کمترین و سیستان و بلوچستان با 4.2 درصد بیشترین بعد خانواده را داشته‌اند. بالاترین فراوانی در سال 85 برای خانواده‌های چهار نفر بوده و این موضوع در سال 90 به خانواد های سه نفره رسیده است. میانگین سن در اولین ازدواج برای مردان به 26.7 سن و برای زنان به 24.7 سن رسیده است.

زاهدیان اضافه کرد: اگر یک میلیون و 600 هزار تولد در سال داشته باشیم می‌توانستیم نرخ 1.8 رشد را ادامه دهیم اما آمار ثبت احوال در سال 95 نشان از کمتر شدن موالید دارد. اگر سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر موالید داشته باشیم، روی خط رشد جمعیت 1.8 حرکت می‌کنیم. اما در حال حاضر موالید شهرهای بزرگ و برخوردار مثل تهران و اصفهان نرخ رشد 1.4 و 1.5 دارند. این نشان می‌دهد که در کلانشهرهای مهمی مثل تهران و اصفهان که از اتفاق استان‌های برخوردار هم محسوب می‌شوند نرخ موالید پایین‌تر است. تعداد فرزندان زنده برای هر زن در زنان بی سواد 3.2 و در زنان باسواد 1.19 شده است. پس نشان می‌دهد که با باسوادی زنان با کاهش موالید روبرو است.

وی با بیان اینکه اقتصاد نقش بسیار مهمی در موالید کشور داشته است، ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد که افراد با درآمد اقتصادی بالا 1.4 و با درآمد اقتصادی متوسط 1.8 درصد فرزندآوری دارند. همچنین شاغل بودن مادر طبق آمار میزان فرزندآوری را کاهش می‌دهد.

معاون طرح‌های آماری مرکز آمار ایران گفت: آمارها نشان می‌دهد که جمعیت زنان بارور کشور در حال کاهش است و این کاهش جمعیت باعث کاهش موالید در کشور می‌شود.

زاهدیان اضافه کرد: یک بررسی جالب در کشور نشان داد که 60 درصد جوانان ما دو فرزندی را دوست دارند، 14 درصد یک فرزندی و فقط 25 درصد به بیشتر از سه فرزندی علاقه مند هستند. درواقع 75 درصد جوانان در آستانه ازدواج کشور یک یا دو فرزند بیشتر نمی‌خواهند.

وی افزود: رشد جمعیتی در مناطقی مثل تهران 1.4، قزوین یک و اردبیل به 0.33 کاهش پیدا کرده است. این نشان می‌دهد که مهاجرت به سمت کلان شهرهای کشور چگونه است و چگونه کشور را تحت تأثیر قرار داده است. ما طی پنج سال آینده دو میلیون و 600 هزار سالمند خواهیم داشت و در 30 سال آینده 10 میلیون سالمند دیگر به آن‌ها اضافه خواهد شد.

معاون طرح‌های آماری مرکز آمار ایران با بیان اینکه 40 درصد جمعیت کشور فعالند و 60 درصد دیگر جمعیت استفاده کننده‌اند، تصریح کرد: با همین روند ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی در سال‌های آینده دور از انتظار نیست. باید در برنامه پنجم توسعه سالانه یک میلیون و 200 هزار و در برنامه ششم توسعه سالانه 900 هزار شغل ایجاد کنیم. این در حالی است که طبق آمار در سال پایانی برنامه ششم توسعه با کمبود نیروی کار و با کمبود شدید نیروی کار ساده مواجه می‌شویم.

زاهدیان اضافه کرد: تا سال 1405 فرصت داریم که شعار دو فرزند کافی نیست را جایگزین شعار دو فرزند کافی است کنیم و از رشد منفی جمعیتی که از رشد منفی اقتصادی بدتر است جلوگیری کنیم. نیروی انسانی به شدت مهم‌تر از تکنولوژی است و خانواده‌های تک فرزند، خانواده‌های پشیمان آینده خواهند بود. سالمندی مشکل اصلی کشور می‌شود پس باید منزلت زنان خانه دار را بیش از پیش رعایت کنیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 610889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    176 1
    هر وقت به اینهایی که هستند بها دادید و آدم حسابشان کردید صحبت از ازدیاد فرزند و جمعیت کنید
    • محمد RO ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
      12 0
      امروز تو ایستگاه متروی انقلاب زیر پوسترای تشویق به فرزندآوری، یه بچه نشسته بود و آدامس میفروخت
  • بی نام A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    131 1
    با این شرایط اقتصادی خانواده های یا اصلا بچه نمی خواهند یا حداکثر یک بچه می خواهنا و اصلا هم پشیمان نمی شوند
  • علی IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    110 2
    من متن رو نخوندم فقط تیتر رو دیدم خانواده تک فرزندی خانواده پشیمان ؟ آخه لا..... هزینه هاش چی با یه حقوق کارمندی چند تا بچه میشه داشت . تازه چه آینده براشون متصور باشیم بعد از بزرگ شدن . الان کم باسواد بیکار داریم. بعدا همین بچه ها به ما نمیگن چرا ما اینجائیم وقتی خودتون بیکاری داشت خفتون میکرد.
  • بی نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    89 1
    دلتون خوشه
  • بی نام DE ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    101 1
    با این وضعیت به خدا یک بچه هم زیاده. به فکر خودتون نیستین به فکر اون بچه باشین، باور کنین ظلم می کنین در حقش.
  • بی نام A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    21 66
    ﻣﻴﺨﻮاﻫﻴﻢ, ,,و ﺧﻴﻠﻲ ﻫﻢ ﺩﻭﺳﺖ ﺩاﺭﻳﻢ 3.4 ﺗﺎ ﻭﻟﻲ ﭘﻮﻟﺸﻮ ﻧﺪاﺭﻳﻢ
  • رامین A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    105 1
    مرد حسابی الان که نیروی کار هست چند میلیون جوان بیکار دارید ؟ صحبت از تامین نیروی کار میکنه کدوم کار کدوم اقتصاد دست بردارید اول از همه برید خودتون رو درست کنید مردم اگه نتونن جمعیت به حدود 50 میلیون برسونند ایران تبدیل میشه به یه بیابان بزرگ .
  • بی نام GB ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    78 1
    توغصه مارانخور
  • بی نام A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    104 1
    من خوانواده بی فرزند خواهم ساخت، بقیه اگر نگرانند جبران کنند
  • بی نام A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    99 1
    آخه جمعیت بدون شغل به جز بدبختی برا کشور چی داره؟
  • بی نام A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    85 2
    تا حداقل پنجاه سال اینده رشد جمعیت متوقف نمیشه فقط سرعتش کم میشه من نمیدونم چرا این حرفارو برای فریب افکار عمومی و عوام میزنند مگر برای همین جمعیت موجود امکانات کافی وجود داره؟مسکن،کار،بیمارستان،مترو،مشکلات اب و هزار مساله دیگر....الان چه سودی نمیبرید که زمان جمعیت 120 میلیونی نصیبتون میشه؟
  • بی نام IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    87 1
    اونایی که دلشون دو فرزند یا بیش تر می خوان خیلی خوشن تو زندگی احتمالا
  • بی نام A1 ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    85 1
    این آقا به عنوان " معاون طرح‌های آماری مرکز آمار ایران " بهتره در حد همون ارائه آمار اظهار نظر کنند. پشیمانی یا عدم پشیمانی خانواده های تک فرزند در آینده نه در تخصص ایشانه نه به ایشون ارتباطی داره که رسما" در موردش اعلام نظر میکنند. ای کاش هرکسی تو این مملکت در چهارچوب مسئولیتش اظهار نظر کنه.
  • بی نام RO ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    77 0
    » نیروی انسانی به شدت مهم‌تر از تکنولوژی است « توی اینجا؟ شوخی میکنی؟
  • بی نام IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    83 2
    می دانم چاپ نمی کنید ولی می گم من دو تا تک فرزند را می شناسم که خیلی موفقند. بعد توی یک کشور خشک وبی اب که شغلی هم نیست مردم چند تا بچه بیارند
  • شهرام IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    64 1
    نظر به بیکاری و عدم امکان اموزش و درمان مناسب برای همگان تعداد فراوان فرزندانی که امکان اشتغال را نداشته باشند در حقیقت پرورش دزدان آینده و معتادان خواهد بود
  • بی نام A1 ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    66 5
    مردم ایران همه بچه دوست هستند . همه دلشون می خواد سه چهار تا بچه داشته باشند. ولی وقتی بحران اقتصادی و انرژی و... وجود داره به خاطر همین حس دوست داشتن نمی خوان تعداد زیادی موجود بی گناه رو به این دنیا وارد کنند. هر وقت مسئولین به جای دعواهای بی فایده به فکر حل کردن بحران های کلیدی مملکت مثل بحرآن آب که تا چند سال دیگه فاجعه آفرین می شه افتادند ، خانواده های ایرانی خودشون به فکر فرزند بیشتر میافتند
  • بی نام A1 ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    77 1
    خانواده های چند فرزندی هم حال و روز خوبی ندارند هر کی مشکل خودش را دارد.
  • بی نام IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    66 2
    اووووه یکی دو بچه؟ الان اکثرا با این حال و روز اقتصادی و آینده مبهم و آب و منابع طبیعی رو به اتمام و جسم و روح نابود شده ،کلا دیگه قید بچه را زده اند...اینکه پشیمان میشوند یا نه هم آینده نشون میده
  • مصیب A1 ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    100 1
    شاید پشیمون بشن ولی به همون اندازه هم شرمنده بچه هاشون نمی شن.
  • بی نام A1 ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    102 1
    شما شعارتونو عوض کنین مردمم زود میرن ده تا بچه میارن . ما والدینی که یک بچه داریم دوره مون گذشته حالا جوونا دیگه اصلا بچه نمیخوان . میدونین بزرگ کردن همین یک بچه تو مملکت ما چقدر هزینه داره و چه وقت و انرژیی از آدم میگیره؟ نه به راننده سرویس میشه اعتماد کرد نه به معلم قرآن همه جا باید دنبال بچه بری و مواظبش باشی. گذشته دوران کودکی ما که در پنج سالگی هم تنها راه میفتادیم میرفتیم سوپری خریدمونو میکردیم میومدیم هیچکس چپ نگاهمون نمیکرد
  • من A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    7 0
    اره پشیمونن چرا همون یکی رو دارن
  • بینام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    6 0
    هر چی عقل و سنم بیشتر میشه بیشتر میفهمم که بچه داشتن اشتباه محضه حتی یکی
  • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    3 0
    فرزند کمتر،زندگی بهتر
  • علی A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    4 0
    من خودم یک بچه دارم و بسیار هم راضی هستم
  • منوچهر A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    7 0
    من خودم عاشق بچه م دو سه تا باشه ولی با این اوضاع مملکت اگه بچه بیاریم در حق بچه فقط خیانت کردیم
  • بی نام A1 ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
    7 0
    زنم نمیگیریم بچه. دلت خوشه ها
  • ایمان A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    5 0
    این خبر از تیترش معلومه رپورتاژ هست و سفارشی کار شده
  • بی نام A1 ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
    5 0
    دقت کنید لطفا در کشور ما در یک مورد خاص مثل همین بحث فرزند آوری ؛ آمار به سویی میرود ٬واقعیت به سویی ٬گفته های مسئولین به سویی و خواست مردم به سوی دیگر به طوری که هر چهار جهات اصلی را پوشش میدهد
  • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
    7 0
    احتمالا اون ۲۵درصد دیگه یا اصلا بچه نمیخوان یا کلا نمیخوان ازدواج کنن