از کارافتادن توپخانه و سیستم برق اوکراین با حملات سایبری ادامه‌دار هکرهای روس

هکرهای روس مداخله گرد در انتخابات آمریکا در 2 سال اخیر ضمن هک سیستم توپخانه اوکراین، سیستم انرژی این کشور را نیز بارها هک کرده‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، در گزارش جدید CrowdStrike آمده است بدافزار ارسالی روی گوشی‌های اندرویدی منجر به ردیابی حرکات واحدهای توپخانه اوکراین و سپس حملات سایبری به آنها توسط هکرهای روس شده است. هکرها با دسترسی به سیستم ارتباطات و مکان‌یاب نظامی ارتش اوکراین روی ابزارهای نصب‌شده توانسته‌اند اخلال گسترده درنبرد با نیروهای جدایی‌طلب طرفدار روسیه در این کشور ایجاد کنند.

روس‌ها با پیش راندن یک نبرد سایبری دستِ بالا، توانسته‌اند نبرد فیزیکی ارتش اوکراین با نیروهای جدایی‌طلب طرفدار روس را تحت الشعاع قرار دهند.

کارشناسان نظامی اوکراین اپلیکیشنی روی توپخانه D-30 122mm (نسخه ایرانی آن موسوم به Shafie D-30I or HM-40 است) ایجاد کرده بودند که با اندروید کارکرده و زمان شلیک را از دقیقه به ثانیه کاهش می‌داد. هکرهای روس با انداختن تروجان روی این اپلیکیشن سیستم توپخانه اوکراین را دچار اختلال کردند که این حملات از 2014 که جنگ در شرق کشور شروع‌شده، ادامه دارد.

تحقیقات مستقل نشان می‌دهد ارتش اوکراین با این حمله سایبری ممتد، 50 درصد از قدرت توپخانه و 80 درصد از قدرت توپ‌های D-30 Howitzer خود را ازدست‌داده است.

با آنالیز بدافزار مذکور، نشانه‌های مشابه در برنامه‌نویسی میان این بدافزار و بدافزار بکار رفته در انتخابات امریکا و هک سیستم دموکرات‌ها دیده می‌شود. کدهای اصلی برنامه هر دو توسط Fancy Bear نوشته‌شده که مستقیماً با آژانس اطلاعات ارتش روسیه GRU کار می‌کند.

البته Yaroslav Sherstyuk توسعه‌دهنده اپلیکیشن برای ارتش اوکراین، آلوده شدن نرم‌افزار خود را به تروجان روسی تکذیب کرده است!

همچنین 18 دسامبر برق 200 هزار سکنه پایتخت قطع شد که Vsevolod Kovalchuk مدیر کمپانی برق منطقه‌ای گفت 99 درصد مطمئن است که حمله سایبری روسی‌ها باعث این قطعی شده است. به گفته وی این حمله مشابه حمله سال قبل است که توسط هکرهای Sandworm انجام شد.

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 615274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
    20 18
    در جنگ احتمالی با آمریکا ،آمریکا اول از همه یک بمب در خارج از جو زمین منفجر می کند که تمام سیستم های الکترونیکی روی زمین کشور هدف از کار خواهد افتاد خودشان هم این را می دانند اما بازهم برای آمریکا کری می خوانند.
    • بی نام A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
      11 20
      من فکر کنم تخیلی باشه یه همچین بمبی.
    • بی نام EU ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
      18 12
      تخیلی؟نه برادر من تخیلی چیه این بمب شبیه بمب اتم است انرژی که از آن آزاد می شود باعث از کار افتادن تمام سیستم های الکترونیکی و راداری می شود اتفاقا آقای ظریف هم یکبار به این بمب اشاره کرد اما مجبور شد به دلیل فشار تندروها حرفش را پس بگیرد.
    • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
      12 18
      به فرض هم این بمب واقعیت داشته باشه. تا به حال چند بار در واقعیت امتحان شده و جواب پس داده؟ بعدش چند ساعت می تونه اختلال ایجاد کنه؟ همش که نمی شه اختلال که. بالاخره باید جنگ زمینی شروع بشه که امریکایی ها از زمینی واهمه دارن
    • بی نام RO ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
      20 4
      اصلا این بمب دروغ اکستاکس نت و جنگ الکترونیک و حملات سایبری چی؟اونا که آزمونشونو پس دادن. اونا یه حمله مثل اکستاس میکنن چندین سال خرابکاری و تخلیه اطلاعاتی میکنن ولی حملات متقابل ما حداکثر چند ساعت بالا بردن ترافیک یه بانک هست که دسترسی به سایتش محدود یا مختل بشه برا چند ساعت
    • بی نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
      25 3
      همه می دونن ما توان سایبری مستقل نداریم و به روسها وابسته هستیم. اگر داشتیم که استاکس نت و قبل از ورود نابود می کردیم. اینقدر خودمونو باد نکنیم لطفا که در روز حمله وا بدیم و فرار کنیم
    • بی نام EU ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
      11 7
      13:46:53 آمریکا از جنگ زمینی هراسی نداره اما خوب نمیاد سربازهای خودش رو فدا کنه و چنین هزینه ای را هم متقبل بشه وقتی می تونه از راه هوایی به همون هدف برسه لحظات اولیه جنگ سرنوشت ساز است وقتی که چند گروه جنگده قصد داشته باشن مثلا فلان نیروگاه اتمی را هدف قرار بدهند و یا فلان مرکز نظامی.مستندی هست به نام روزهای صفر چنین بلایی که سر اوکراین اومده در جنگ احتمالی سر هر کشوری میاد معلوم نیست همین الان چند هزار ویروس غیر فعال در سیستم های نظامی ما رخنه کرده پیشنهاد می کنم این مستند را ببینید: زیرو دیس
    • بدون نام ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
      13 3
      اونا غرق در فن اوري هستند چرا كه مثل ما تا به يه دستاوردي مي رسند اينقدر هياهوي رسانه اي نمي كنند
    • محسن IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
      22 3
      چرا ما یه ماکت می سازیم 200 دفعه تو یبیست و سی نشون می دیم و فیلم می گیریم اما اونها 200 مدل می سازن و 1 بار هم رسانه ای نمی کنن؟ ما دروغ می گیم با اونا؟
  • منصور IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
    7 9
    جنگ روس ها و آمریکایی ها عین جنگ ستارگان میشه. از زمین و هوت و دریا و فضا و سیستم های سایبری و... همدیگه رو میگوبند. ضمن اینکه روسها موشک های اسکندر رو ساختند که قادره از تمام سامانه های ضد موشکی آمریکا و دنیا عبور کنه ولی امریکایی ها موشکی در اختیار ندارند که بتونه از اس 500 عبور کنه. ضمن اینکه روسها بمب اتمی سارمات شیطان 2 رو در اختیار دارند که قادره کشوری به وسعت فرانسه یا انگلیس رو به کلی نابود کنه و آمریکایی ها چنین گزینه ای در اختیار ندارند.
    • ناشناس A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
      17 6
      روس ها در جنگ احتمالی با امریکا قطعا شکست می خورند.فناوری امریکایی در جهان نمونه ندارد
  • ناشناس A1 ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
    9 9
    روس ها اگر می توانند این کار را با ترکیه بکنند
    • بی نام US ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
      9 0
      تحریم کردن و ترکیه به غلط کردن افتاد نیازی به جنگ نبود
  • دیسنا A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۳
    4 0
    بحث جنگ های سایبری و استاکس نت و اینا ی چیزایی نیست که همینطوری هر کسی دربارشون نظر بده و به اطلاعاتی که توسط رسانه ها منتشر میشه اعتماد کرد . بزرگترین ضربه رو ایران همیشه از روسیه و شرکتهای روس خورده .