«خبرجنوب» نوشت: عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت فارس گفت: به طور میانگین 40 درصد فوت های ناشی از تصادفات در شیراز مربوط به موتورسیکلت هاست.

دكتر سيد تقي حيدري افزود: طبق تحقيقي كه در همين خصوص در شيراز انجام شده، در خود اظهاري افراد مورد مطالعه 26 و شش دهم درصد موتورسوارها، هميشه و يا اغلب اوقات سرعت غير مجاز دارند.
وي يادآور شد: آمار مرگ موتورسوارها در فارس نيز 25 درصد فوت هاي ناشي از تصادفات را شامل مي شود كه بايد فكري به حال اين وضع كرد.
مدير مركز تحقيقات سياست گذاري سلامت فارس گفت: متاسفانه اغلب موتورسواران از وسايل ايمني استفاده نمي كنند و با كلاه ايمني، سپر و دستكش بيگانه هستند و همين مساله، آمار مرگ و مير موتورسواران را بسيار بالا برده است.
دكتر حيدري ادامه داد: طبق تحقيق و مصاحبه اي كه با موتورسواران در شيراز داشته ايم آن ها اعتقاد دارند كه قدرت مانور و حركت در ترافيك پائين مي آيد.
وي يادآور شد: در همين خصوص مطالعه اي در شيراز بر روي 400 موتورسوار انجام داديم كه طبق آن 24 درصد به خاطر سهولت استفاده، موتورسواري مي كنند، همچنين 62 و شش دهم درصد به دليل ارزاني و مقرون به صرفه بودن و 56 و دو دهم درصد به انگيزه فرار از ترافيك ترجيح مي دهند با موتور در شهر تردد كنند.
دكتر حيدري گفت: 9 و دو دهم درصد موتورسواران شيرازي نيز قدرت مانور زياد، 5 و سه دهم درصد عدم نياز به مدارك هويتي و 15 و هفت دهم درصد، هيجان استفاده از موتورسيكلت را مهم ترين دلايل استفاده از اين وسيله نقليه عنوان كرده اند.
عضو هيات علمي مركز تحقيقات سياست گذاري سلامت فارس افزود: در همين گروه مورد مطالعه، 35 درصد دليل استفاده از موتورسيكلت را كسب و كار، 59 و 4 دهم درصد رفت و آمد و 14 و هفت دهم درصد تفريح و سرگرمي دانسته اند. دكتر حيدري يادآور شد: طبق اين فعاليت تحقيقاتي، 32 درصد افرادي كه موتورسوارند از اين كار لذت مي برند و 59 و 7 دهم درصد حداقل طي يك سال سابقه يك تصادف را داشته اند به طوري كه 33 درصد بر اثر آن مصدوم شده اند.
اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: 37 درصد موتورسواران شيرازي دليل عدم استفاده از كلاه ايمني را سنگيني وزن آن، 45 درصد گرمي بيش از حد، 53 درصد محدوديت ديد، 28 درصد محدوديت شنوايي و 29 و نیم درصد تمسخر از سوي ديگران عنوان كرده اند.
دكتر حيدري افزود: بر اساس همين مطالعه، 29 درصد موتورسوارها در شيراز هميشه يا اغلب اوقات هنگام موتورسواري از موبايل استفاده مي كنند.
مدير مركز تحقيقات سياست گذاري سلامت فارس در ادامه از برگزاري هفتمين سمينار بين المللي كاهش سوانح ترافيكي، چالش ها و راهكارهاي پيش رو با محوريت «دوچرخه و موتورسيكلت» 26 و 27 بهمن ماه در شيراز خبر داد و گفت: 150 مقاله به دبيرخانه سمينار رسيده و تعدادي به شكل پوستر ارائه مي شود.
دكتر حيدري افزود: ايمني موتورسيكلت، راهكارهاي ديده شدن موتورسواران در هنگام شب و تاريكي و راه هاي كاهش مرگ و مير استفاده كنندگان از اين وسيله نقليه از جمله محورهاي اين همايش است.
دبير علمي سمينار يادآور شد: سخنرانان كليدي از داخل و خارج كشور و همچنين مسئولان كشوري و استاني در اين گردهمايي، مباحث گسترده اي را به منظور كاهش حوادث ترافيكي به ويژه سوانح ناشي از استفاده از موتورسيكلت بيان مي كنند.

46

 

 

کد خبر 616247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =