آیا توافق تهران جانشین پیشنهاد اعضای 5+1 می‌شود؟ این مهمترین سؤالی است که در چند روز آینده پاسخ آن مشخص می‌شود.

بعد از ذوق زدگی رسانه‌های ترکیه و خشم رژیم صهیونیستی از این توافق ایالات متحده آمریکا سیاست سکوت را برگزید و هیچ یک از مسئولان آن در این زمینه سخن نگفتند تا پیش‌بینی چند روز پیش هیلاری کلینتون که با اشاره به سفر لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا رئیس‌جمهور برزیل به ایران، درباره موفقیت او در گشایش بن‌بست اتمی تهران ابراز بدبینی کرده بود رد نشود!

به گزارش خبرآنلاین رسانه‌های ترک زبان با قطع برنامه‌های عادی خود امضای قرارداد مبادله سوخت در تهران را به صورت خبری فوری مخابره کردند. شبکه خبری "ان. تی. وی " این خبر را با عنوان امضای تاریخی در تهران به اطلاع بینندگان خود رساند.

شبکه "سی. ان. ان. ترک " نیز با انتخاب تیتر "تحول بسیار مهم در حل بحران هسته‌ای ایران " برای گزارش خود، خبر توافق ایران، ترکیه و برزیل را منتشر کرد.

شبکه خبری دولتی "تی. آر. تی " ترک نیز این خبر را با برجسته کردن نقش ترکیه و برزیل در کمک به حل مسئله هسته‌ای ایران مخابره کرد.

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اولین چهره اروپایی بود که هم در واکنش به امضای توافقنامه مبادله سوخت هسته‌ای تهران گفت: امضای این توافقنامه گامی در مسیر صحیح است. در صورتی که گزارش رسمی توافقنامه 3 جانبه میان ایران برزیل و ترکیه به طور رسمی تحویل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شود، اتحادیه اروپا از آن حمایت می‌کند.

این اظهارات در شرایطی عنوان می‌شود که وزارت امور خارجۀ فرانسه ابراز نظر کرد که طرح ایرانی- ترک- برزیلی، مشکل فعالیت اتمی ایران را به طور قطعی حل نخواهد کرد.

سخنگوی این وزارتخانه به خبرنگاران گفت: "مبادلۀ اورانیوم فقط برای اطمینان‌سازی است. اصل مسئله، ادامۀ غنی‌سازی در نطنز، ساخت نیروگاه آب سنگین اراک و پنهان کردن تأسیسات قم است".

سخنگوی وزارت خارجۀ فرانسه افزود: "فراموش نکنیم که ایران در چند ماه اخیر، تناقض گویی‌های زیادی داشته است".

برنارد کوشنر وزیر امورخارجه‌ فرانسه ـ نیز گفت که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل باید اولین نهادی باشد که به توافق ایران برای ارسال سوخت هسته‌یی به ترکیه برای غنی‌سازی بیش‌تر پاسخ بدهد.

او به خبرگزاری فرانسه و رادیو بین‌المللی فرانسه گفته است: پاسخگویی به آن (توافق سه‌جانبه) به عهده‌ ما نیست بلکه بر عهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت آلمان نیز اعلام کرد که هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین توافق میان ایران و آژانس شود.

به گزارش خبرگزاری رویتر نیز سخنگوی دولت آلمان در پاسخی محتاطانه به توافق اعلام شده در ایران گفت که آلمان می‌خواهد جزییات توافق تبادل سوخت هسته‌‌ای میان ایران، برزیل و ترکیه را متوجه شود.

سخنگوی دولت آلمان در کنفرانس خبری هفتگی‌اش گفت: قبل از هر چیز ما باید دقیقا متوجه شویم درباره چه چیزی توافق شده است و برای آلمان این مهم است که ایران به درخواست‌های آژانس پایبند باشد.

از سوی دیگر یکی از مقامات ارشد رژیم صهیونیستی بعد از امضاء توافق تبادل سوخت میان ایران ترکیه و برزیل، کشورمان را متهم کرد که با توافق انتقال بخشی از اورانیوم غنی‌شده خود به ترکیه، این کشور و برزیل را "بازیچه " دست خود قرار داده است.

یک مسئول بلندپایۀ اسراییلی که نامش فاش نشده به خبرگزاری فرانسه گفت: "ایرانیان، ترکیه و برزیل را بازی دادند". به عقیدۀ وی، به ویژه برزیل "تا اندازه‌ای با ساده لوحی" عمل کرده است.

رادیو اسراییل نیز در برنامه‌های روز دوشنبه گفت که بدین ترتیب، "تأسیسات اتمی ایران همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و تهران، برنامۀ دستیابی به سلاح هسته‌ای را دنبال خواهد کرد".

رسانه‌های عرب زبان هم تنها به ذکر اخبار توافق پرداختند وفعلاً موضع‌گیری خاصی در این زمینه نکردند. خبرگزاری قطر هم در خبری با عنوان "توافق ایران، برزیل و ترکیه برای تبادل سوخت" به سخنان رامین مهمانپرست ـ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ـ اشاره کرد و به نقل از وی اعلام کرد: ایران، ترکیه و برزیل توافق کردند که ترکیه محل تبادل سوخت هسته‌یی ایران باشد.

خبرگزاری عربستان هم در خبری به نقل از منوچهر متکی ـ وزیر خارجه کشورمان ـ از توافق بر سر تبادل سوخت خبر داد و به نقل از وی به تشریح مفاد توافق سه جانبه میان سران کشورهای ایران، ترکیه و برزیل بر سر مبادله اورانیوم در خاک ترکیه پرداخت. تا لحظه مخابره این خبر مقامات آمریکا هنوز اظهار نظری درباره توافق تهران نداشته‌اند. آیا آمریکا هم در باره این توافق راه اروپا را می‌رود؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 62345

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =