گامی مهم در راستای فرهنگ سازی و آموزش/اتوبوس آموزشی سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری به حرکت درآمد

دکتر بهارفر مدیر عامل سازمان پسماند گفت: امروزه موضوع پسماند یا زباله شاید در کشور ما به خصوص در استان های شمالی یک تهدید تلقی می شود اما بدون شک می توان با یک برنامه ریزی مدون و زیرساختی و آموزش شهروندان به ویژه کودکان، این تهدید را به یک فرصت تبدیل کرد. پسماندها می توانند فرصت خوبی در همه زمینه های اقتصادی و اجتماعی و حتی ایجاد اشتغال باشند و از همین روست که به آن ها طلای کثیف گفته می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین استان مازندران ،بهارفر در مراسم رونمايي از اتوبوس كارگاهي پسماند كه در بوستان ملل ساري و با حضور جمع كثيري از كودكان مدارس ابتدايي، اعضاي شوراي اسلامي شهر، شهردار و معاونين وي، مديران عامل سازمان هاي تابعه شهرداري، مدير كل محيط زيست استان، رييس محيط زيست شهرستان، مدير آموزش و پرورش ناحيه ۲ ساري و ساير مسئولين شهرستاني و استاني برگزار شد عنوان كرد: اين سازمان با توجه به استقبال شهروندان از طرح هاي مختلف و متنوع آموزشي و فرهنگي گذشته به اين باور رسيده است كه شهروندان فهيم ساري همواره به عنوان ياور در كنار اين مجموعه بوده اند. به جرات مي توان گفت امروزه اثرگذاري آموزش و فرهنگ سازي بر كمتر كسي پوشيده است و اين مهم در موضوع مديريت پسماند نمود بيشتري دارد؛ از همين رو آموزش، فرهنگ سازي، اطلاع رساني و تبليغات همواره از اولويت هاي سازمان مديريت پسماند شهرداري ساري است لذا اين سازمان پس از ساخت مجموعه انيميشن هايي با عنوان "شهرمون"و موفقيت در تاثيرگذاري و نفوذ شخصيت هاي آن، همچنين انتشار نخستين كتاب شعر كودك سازمان با عنوان "گربه هاي شهر مون"، اقدام به راه اندازي اتوبوس آموزشي "شهرمون" به عنوان يك كارگاه آموزشي سيار كرده است.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري ساري، در مراسم رونمايي از اين اتوبوس گفت: تفكيك پسماند و كاهش توليد آن يكي از حلقه هاي اصلي و مفقوده مديريت پسماند در كشور به ويژه شهرهاي استان هاي شمالي كشور است.
ياسر بهارفر در حاشيه اين مراسم گفت: ضريب نفوذ و گسترش مقوله آموزش و فرهنگ سازي از طريق كودكان امروزه در دنيا به اثبات رسيده است و ما نيز با راه اندازي اين كارگاه آموزشي سيار، نسبت به آموزش و فرهنگسازي كودكان شهر در حوزه مديريت پسماند اقدام نموديم چرا كه بر اين باوريم همين كودكان سفيران و مبلغان ما در خانه و مدرسه خواهند بود.
وي با اشاره به اينكه آموزش در حوزه مديريت پسماند يك اصل مهم و اولويت است، افزود: معتقديم آموزش كودكان يعني سرمايه گذاري بلند مدت، لذا آنچه كه براي آموزش و فرهنگ سازي خرج مي شود هزينه نيست بلكه سرمايه گذاري است.
بهارفر با اشاره به سال اقتصاد مقاومتي اقدام و عمل تاكيد كرد: مديريت منابع مالي فقط ايجاد سود نيست بلكه كاهش هزينه ها هم يك مديريت مطلوب مالي است.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري ساري گفت: به پيشنهاد سازمان و استقبال شهردار محترم جناب آقاي دكتر عبوري حدود شش ماه قبل اقدامات اوليه اين طرح آغاز و امروز رسما افتتاح شد.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري ساري در تشريح برآورد هزينه هاي ساخت اين اتوبوس و بازگشت سرمايه آن گفت: سرانه توليد زباله هر نفر در شهر ساري حدود ۹۰۰ گرم در روز است كه به طور كلي حدود ۲۷۰ تن زباله در ماه توليد مي شود.
بهارفر با بيان اينكه هزينه جمع آوري و انتقال هر كيلو زباله در شهر ساري تقريبا ۱۳۰ تومان است، تصريح كرد: در اين راستا اگر مقوله آموزش و ترويج فرهنگ تفكيك از مبدا با اين اتوبوس تنها منجر به كاهش توليد ۵۰ گرم زباله در روز براي هر نفر شود، در مجموع ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان در روز كاهش هزينه هاي مديريت پسماند ساري را در بخش جمع آوري و انتقال در برخواهد داشت كه طي كمتر از دو ماه تمام هزينه هاي تهيه و تجهيز اتوبوس باز خواهد گشت.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري ساري در خصوص شاخصه هاي اصلي اين اتوبوس گفت: اين اتوبوس با هزينه اي يك سوم نمونه هاي مشابه و با كارايي و امكانات سه برابر آنها ساخته شده است.
بهارفر افزود: اين وسيله كه ماحصل بازسازي و اصلاح يكي از اتوبوس هاي مستعمل شهر با عمر بيش از بيست سال و نماد فرهنگ بازيافت و استفاده مجدد از تجهيزات است، اولين اتوبوس تمام هوشمند و با كاربري كارگاهي، آموزشي، سينما، نمايشگاهي و كتابخانه اي جامع در كشور با امكانات سمعي و بصري مي باشد كه جذابيت بصري بسيار زياد براي جامعه هدف را داراست.
وي ضمن تقدير از همكاري سازمان آتش نشاني شهرداري ساري ادامه داد: رعايت حداكثري نكات ايمني و آتش نشاني با تجهيزات و سيستم اعلام حريق و كپسول هاي اطفاء حريق و حذف پنجره هاي شيشه اي اطراف از جمله شاخصه هاي مهم اين اتوبوس است.
اين مسئول همچنين گفت: در واقع اين اتوبوس، يك كارگاه آموزشي سيار، سينماي سيار، نمايشگاه سيار، كتابخانه سيار و يك جذابيت سيار است. همچنين به لحاظ برخورداري از سيستم روشنايي و برقي هوشمند جهت كاهش مصرف انرژي، اين اتوبوس حامي محيط زيست نيز است.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري ساري با اعتقاد بر اينكه حل معضل زباله تنها بوسيله يك سازمان قابل تصور و امكان پذير نيست، گفت: حتما مشاركت همه دستگاه هاي متولي، شهروندان و نهادهاي مردمي مي تواند در اين امر اميد به موفقيت را افزايش دهد كه تجربه همه شهرهاي موفق نيز مويد اين مطلب است.
وي يادآور شد: به اعتقاد ما اتوبوس كارگاهي پسماند ويتريني از المان هاي شهري و هويت شهري خواهد بود.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري ساري در پايان ضمن تقدير از شهروندان فهيم ساروي كه با مشاركت آنان اين هزينه عملياتي شده و از محل عوارض هزينه خدمات شهري نسبت به خريداري و تجهيز آن اقدام شده تاكيد كرد: ما مديريت پسماندي را بر عهده داريم كه توليد كننده آن نيستيم و همه شهروندان توليدكننده هستند. پس براي موفقيت در اين مديريت نياز به ارتباط با شهروندان و جلب مشاركت هاي آنها با انجام طرح هاي انگيزشي، آموزشي و فرهنگ سازي است.
ايشان به طرح هاي مختلفي كه سازمان مديريت پسماند ساري در راستاي فرهنگ سازي در كاهش توليد زباله و تفكيك آن از مبدا در سياستگذاري هاي خود اجرا نموده است اشاره كرد و گفت: طرح كاهش توليد شيرابه با كمك مساجد با توزيع سبد تفاله گير و اطلاع رساني در اين زمينه، طرح جمع آوري اقلام حجيم و مستعمل به نفع نيازمندان در ايام پاياني سال گذشته با همكاري بهزيستي ساري، طرح دفتر مهرباني با هدف جمع آوري سررسيد، كتب و دفاتر باطله براي كمك به دانش آموزان نيازمند در ابتداي مهر با كمك محيط زيست شهرستان، پويش ملي #نه_به_پرتاب_زباله_از_خودرو با همكاري محيط زيست، پليس راهور و سازمان تاكسيراني ساري با هدف رفع اين ناهنجاري اجتماعي، طرح مديريت نوين نخاله ها و پسماندهاي ساختماني با استفاده از دستگاه بازوغلتان و طرح ساماندهي پسماندهاي حاصل از نذورات در ايام محرم با همكاري نهادهاي مردم نهاد از جمله اين طرح هاست كه تاكنون توسط سازمان مديريت پسماند شهرداري ساري اجرا شده است.
دكتر بهارفر در پايان اين اقدام را تاكيد عملي بر اراده مجموعه پسماند و شهرداري به حل معضل زباله دانست و ابراز اميدواري كرد تا با كمك ساير دستگاه ها و نهاد ها نسبت به تكميل آن اقدام شود و در اين مساله از سازمان هاي اصلي تاثيرگذار در اين زمينه از جمله آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامي، محيط زيست، دادگستري و دادستاني، راهنمايي و رانندگي ناجا، نيروي انتظامي و ... استمداد كمك كرد.
دكتر بهارفر ضمن تقدير از حمايت هاي شهردار، هيات مديره و نيز كاركنان و مشاور زحمتكش سازمان و همه دست اندركاران اين طرح، هدف اصلي اين اقدام را آموزش توامان تئوري و عملي كودكان در مقطع ابتدائي با استقرار در پارك ها، محلات شهر و مدارس براي ترويج فرهنگ صحيح مديريت پسماند و آموزش هاي كاهش توليد زباله و تفكيك از مبدا عنوان و تفاهم نامه اين سازمان با آموزش و پرورش شهرستان را در جهت تعامل دوسويه براي موفقيت در اين زمينه مهم و تاثير گذار ارزيابي كرد.
شايان ذكر است در طي اين مراسم از طرح "پاكيار" با بستن بازوبند پاكيار بر بازوان كودكان توسط شهردار، اعضاي شوراي شهر و مديركل محيط زيست استان نيز رونمايي شد. پاكياران، كودكاني هستند كه پس از آموزش به عنوان سفيران سازمان با فرهنگسازي و آموزش سايرين به پاكبان هاي تلاشگر شهر در حفظ پاكيزگي شهر، كمك مي كنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 645361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =