باشگاه خبرنگاران نوشت:نمایشگاه های بهاره با هدف تنظیم بازار و حمایت از مصرف کنندگان در بسیاری از مناطق کشور برگزار شد،اما ظاهرا اهداف این امر به نحو شایسته ای محقق نشده و حداقل اینکه مردم و غرفه داران در برخی موارد نسبت به کیفیت برگزاری آن انتقادات جدی را مطرح می کنند.

نمایشگاه های بهاره از نمونه دستورکارهایی است که با هدف تنظیم بازار و عرضه محصولات و اقلام متنوع اعم از کیف،پوشاک،مواد غذایی و...عملیاتی می شود.

بر اساس گزارشات واصله در بسیاری از نقاط کشور،این امر اجرایی شد،اما در برخی موارد نحوه برگزاری و اجرای این امر،انتظارات اصناف و غرفه داران و جامعه مصرف کننده را تامین نکرده است.
منصور خاوندی، کارشناس اقتصاد ،با اشاره به لزوم اتخاذ تدابیر و تمهیدات ویژه و موثر در ماه های پایانی سال با هدف تنظیم و کنترل بازار،اظهار داشت: مدتهاست یکی از سیاست های حصول این امر،(تنظیم بازار)به برگزاری نمایشگاه های بهاره معطوف می شود که البته این دستور کار،تنها بخشی از سیاست های مربوطه در این خصوص به شمار می رود.
وی افزود:علیرغم روال و رویه ای که در طول سنوات گذشته نیز مرسوم و شایع بوده،لذا در مجموع برگزاری نمایشگاه ای مذکور آنچنان که باید ، موثر و کار آمد به نظر نمی رسد.
خاوندی عنوان کرد:بسیاری از صاحبان اصناف معتقدند در شرایطی که با اجرای طرح فروش فوق العاده امکان ارائه و عرضه کالاها و محصولات مورد نیاز مردم با قیمت و نرخ مناسب وجود دارد،چه ضرورت و اصراری برای برپایی چنین نمایشگاه هایی وجود دارد.
دانش آموخته رشته اقتصاد گفت:یکی دیگر از گلایه های مطروحه در خصوص طرح اشاره شده به عرضه و فروش کالاها و محصولات نامرغوب و بی کیفیت باز می گردد که البته این موضوع در خصوص تمامی نمایشگاه های بهاره مصداق ندارد،اما در این میان، هستند مجموعه هایی که متاسفانه در سایه نظارت ضعیف، کالاها،محصولات و اقلام بی کیفیت به مردم عرضه و ارائه می کنند.


*کاهش قدرت خرید مردم،رونق نمایشگاه های بهاره را تحت الشعاع قرار داده است


ایرج سروری،محقق و پژوهشگر حوزه اقتصادی ،با اشاره به جاری و ساری بودن مشکلات عمیق،عدیده و جدی اقتصادی درکشور،عنوان کرد:به تبع ریشه برخی از این نارسایی ها به مدیریت سالهای گذشته باز می گردد و البته بخش دیگری از آن نیز ناشی از مدیریت نه چندان مطلوب اقتصادی می باشد.
وی افزود:اگرچه برگزاری نمایشگاه های بهاره با هدف تنظیم و کنترل بازار و حمایت از قشر مصرف کننده و به نوعی تولید کننده عملیاتی شده،اما در شرایطی که قدرت خرید مردم کاهش یافته،نمی توان از چنین مراکز و نمایشگاه هایی انتظار حصول معجزه و دستاوردی برجسته و اثرگذار داشت.
سروری عنوان کرد:در کنار مشکلات کلان اقتصادی،برخی نارسایی ها و سوء مدیریت ها در نحوه برگزاری چنین نمایشگاه هایی اثرگذار بوده که با یک بررسی میدانی با موارد متعددی از آن مواجه می شویم.
جانمایی نامطلوب،محدودیت در فضای پارک خودروها،ایجاد گره های ترافیکی،محیط های نامناسب و به دور از شان مردم،طرح وعده های بی اساس،تبلیغات نامناسب و ناکافی و ...تنها نمونه هایی از کاستی ها و چالش های مرتبط با این امر به شمار می رود که بعضا با شدت و ضعف هایی در برخی از نقاط کشور شاهد آن بوده ایم.
در ادامه این گزارش،نظر مردم در خصوص کیفیت اجرای طرح مذکور مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
*از محدودیت در فضای پارک خودروها تا ایجاد گره های ترافیکی
سعید منفرد زاده،یکی از غرفه داران فعال در نمایشگاه بهاره مصلی،،با اشاره به محدودیت در فضای پارک خودروها در ساعات پرتردد عنوان کرد:می طلبد در جانمایی چنین نمایشگاه هایی،تدابیر و پیش بینی های لازم لحاظ شود تا از بروز نارسایی هایی همچون مشکلات مرتبط با استقرار خودروها جلوگیری شود.
وی افزود:ایجاد گره های ترافیکی و سنگین و حجم انبوه خودروها در مسیرهای منتهی به نمایشگاه های بهاره در برخی نقاط همچون مصلی،بخش دیگری از معضلات مرتبط با این بخش به شمار می رود که قطعا با جانمایی صحیح و یا اجرای طرح های فروش فوق العاده در محلات و نقاط متعدد کلانشهرها،می توان از ظهور و بروز چنین چالش هایی جلوگیری کرد.
منفرد زاده گفت:فضای محدود در برخی از غرفه ها و عدم در نظر گرفتن شان و منزلت مراجعه کنندگان ازدیگر نارسایی هایی است که لزوم توجه هر چه بیشترِ به آن در آینده،ضروری به نظر می رسد.


*طرح وعده های بی اساس برای اجاره غرفه ها ؟!


گزارشات میدانی موید این امر است که در برخی از نقاط استان تهران همچون شهرستان ملارد،دستگاه ها و مسئولان ذیربط،به طرح وعده هایی مبادرت ورزیده اند که در مقام عمل،محقق نشده است.
به اعتقاد برخی از غرفه داران،طرح چنین وعده هایی با هدف ترغیب متقاضیان برای اجاره غرفه ها انجام پذیرفته است.
طاهر وردی،یکی از فعالان صنفی در غرفه 88 و89 نمایشگاه بهاره شهرستان ملارد ضمن انتقاد از اتاق اصناف این منطقه به دلیل عدم تحقق وعده هایی که در زمان انعقاد قرار داد با متقاضیان بصورت شفاهی از سوی آن ها مطرح شده ،عنوان کرد:مقرر بود با اجرای برنامه های فرهنگی و پخش موسیقی های مجاز،فضای مفرحی را برای مردم ایجاد کنند اما متاسفانه چنین اقداماتی عملیاتی نشد.
وی افزود:عدم تامین شرایط مطلوب و کافی،ما را متضرر کرده و در شرایطی که برای اجاره غرفه از بنده 3 میلیون تومان اخذ کرده اند،اما مجموع فروش حاصل شده بدون کسر سود آن،به این میزان نمی رسد.
طاهروردی گفت:بدون تردید هیچکس ما را مجاب به اجاره غرفه ها نکرده و به میل و انتخاب خویش نسبتا به این امر اقدام کردیم اما گلایه و ایراد ما متوجه وعده هایی است که متولیان برگزاری آن را تامین و محقق ننمودند که در صورت حصول آن،شاهد استقبال کمرنگ مردم از این مجموعه نبودیم.   
خزائی،یکی دیگر از فعالان صنفی که برای فروش پوشاک به اجاره غرفه در این مجموعه اقدام کرده بود،نیز عنوان کرد:امروزه،تبلیغات نقش بسزایی در جذب مشتری و رونق کسب و کار ایفاء می کند،اما متاسفانه با وجود اهمیت بسیار برجسته این موضوع،از حیث تبلیغات،اتاق اصناف ملارد بسیار ضعیف عمل کرده است.
صالحی از دیگر فعالان صنفی این نمایشگاه که در غرفه شمار 84  مستقر بود گفت:اتاق اصناف در عرصه تبلیغات محیطی نیز بسیار ضعیف عمل کرد و حتی از چاپ تراکت برای اطلاع رسانی به شهروندان نیز سر باز زد.
وی افزود:در روزهایی که با اُفت دمای هوا مواجه بودیم از یک سیستم گرمایشی مناسب نیز محروم بودیم و حتی نسبت به تامین سرویس بهداشتی کافی و آب گرم برای غرفه داران نیز اقدامات لازم انجام نشد.
صالحی گفت:متولیان برگزاری در حضور مسئولان ارشد شهرستانی وعده مساعدت و کمک به غرفه داران برای پرداخت بخشی از ضرر و زیان غرفه داران  و تامین روشناییِ ورودی نمایشگاه را دادند اما ظاهرا وعده های مطرح شده در حضور مدیران شهرستانی ، به فراموشی سپرده شد.


*کج سلیقگی در جانمایی غرفه ها بیداد می کند
امیر حسین فرهادی،یکی دیگر از فعالان صنفی که برای فروش پوشاک در این مجموعه حضور پیدا کرده بود،با اشاره به لزوم پیش بینی اقتضائات لازم برای برگزاری چنین نمایشگاه هایی گفت:یکی از نارسایی های جدی در این نمایشگاه به جانمایی غلط و ناصحیح غرفه ها معطوف می شود.
وی افزود:در ابتدای ورود به نمایشگاه،غرفه مرغ و ماهی فروشان جانمایی شده که بوی نامطبوع آن،باعث خدشه دار شدن ذهنیت و تصورات عمومیِ مشتریان می شود.
فرهادی گفت:مرسوم است که اصناف اینچنینی در انتهای نمایشگاه های عمومی جانمایی می شوند اما متاسفانه بی تدبیری مسئولان و متولیان ذیربط،علاوه بر نارضایتی کسبه،باعث گلایه های جدی مشتریان و بخش قابل توجهی از مردم شد و به تعبیری باید گفت کچ سلیقگی ها در این خصوص بیداد می کرد.
گفتنی است پیش از این در قالب گزارشی،به عدم برگزاری چنین نمایشگاهی تاکید شده بود،اما متاسفانه توجهات لازم از سوی مسئولان شهرستانی به برخی از دغدغه های طرح شده ،نشد.
امید آن می رود در آینده برای اجرای چنین طرح هایی از افراد و گروه های با تجربه و توانمند تری استفاده شود که قطعا در پیشگیری از ظهور و بروز چنین نارضایتی ها ،کاستی ها و مشکلات محسوسی ،بی تاثیر نخواهد بود.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 647623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =