ایرنا نوشت: رییس کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کاش قانون هدفمند کردن یارانه ها دو دهه پیش مطرح شده و به تصویب رسیده بود.

غلامرضا مصباحی مقدم در میزگردی اقتصادی با موضوع هدفمند کردن یارانه ها، چالش ها، راهکارها و پیامدها در شیراز افزود: در صورتی که این امر سال ها پیش اتفاق افتاده بود ما اثرات مثبت آن را در سطح رفاه و رشد اقتصادی بالا شاهد بودیم.

او بیان کرد: با اجرای هدفمند کردن یارانه ها نه تنها سرمایه های ملی را هدر نمی دادیم بلکه اصلاح الگوی مصرف نیز در جامعه ترویج می یافت.

وی با بیان اینکه مصرف حامل های انرژی در ایران شش برابر کل اروپا است اضافه کرد: این قانون می تواند عامل کنترل کننده مصرف باشد همان طور که سهمیه بندی بنزین اثرات مثبتی در این خصوص داشت.

مصباحی ادامه داد: نوروز امسال با این که افزایش 20 درصد سفرها را داشتیم اما مصرف بنزین در این مدت نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش داشته است.

وی گفت: هنگامی که طرح هدفمند کردن یارانه ها توسط رییس جمهوری مطرح شد ابهاماتی داشت که حتی هنگام ارایه در مجلس خام به نظر می رسید که طبق بررسی ها فرصتی به دولت به منظور تکمیل این طرح داده شد.

مصباحی افزود: در گزارش دوم دولت نیز پاسخ کامل و شفافی به ابهامات نمایندگان مجلس داده نشده بود که از 21 وزیر که مسوولیتشان به نوعی مربوط طرح هدفمند کردن یارانه بود توضیحاتی خواستیم که مشخص شود آیا آنها نسبت به این مساله احساس مسوولیت داشته اند که بررسی ها نتایج خوبی همراه داشت.

وی اظهار داشت: در بررسی کلیات طرح یاد شده در کمیسیون ویژه و دعوت از استادان اقتصادی و مسوولان درگیر طرح و گزارشی زمانی معادل یک طرح 500 ماده ای برای عملیاتی شدن طرح 14 ماده ای هدفمند کردن یارانه ها زمان گذاشته شد.

مصباحی بیان کرد: برخی وعده های داده شده در خصوص هدفمند کردن بارانه ها از جمله ارایه 50 هزار تومان به هر نفر با توجه یه اینکه مبلغ یاد شده به افراد مرفه جامعه بی اهمیت به نظر می رسد کارشناسی شده نیست و شاید بهتر باشد به جای شناسایی افراد نیازمند و ارایه مبلغ یارانه به آنها- افرادبا قدرت خرید بالا را شناسایی کنیم و به آنها یارانه ندهیم.

مصباحی ادامه داد: در پنج سال اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها باید به ترویج فرهنگ اصلاح مصرف نیز پرداخته شود.

وی گفت: اصلاح ساختار تولید با کاهش هزینه و انرژی مصرفی در تولیدات نیز ضروری است طوری که کالاهای مورد نیاز مردم شناسایی و ذخیره شود تا هنگام اجرای قانون انتظارات تورمی به حداقل برسد.

وی بیان کرد: متضرر شدن تولید کنندگان افزایش بیکاری را به دنبال دارد که به منظور رفع این مشکل لازم است از تولید کنندگان آن به صورت صد در صد به نسبت تورم حمایت شود.

مصباحی اظهار داشت: به دلیل ادامه بررسی ها و کاهش تبعات قانون یاد شده هر ساله ارزیابی های لازم در خصوص آن صورت می گیرد.

وی اجرای قانون یاد شده را نشانه همت دولت دانست و اضافه کرد: امروز باید منافع ملی و مسایل کشور در نظر گرفته شود و نباید به قانون هدفمند کردن یارانه ها به دید سیاسی نگاه شود.

مصباحی ادامه داد: در مورد خانواده هایی که سرپرست آنها صلاحیت دریافت یارانه را ندارد بررسی های لازم صورت می گیرد و سرپرستی به فردی معتمد در خانواده داده می شود.

وی با اشاره به اینکه ما کشوری با منافع نفتی و مدعی در منطقه هستیم گفت: ما نباید خانواده های زیر خط فقر داشته باشیم و من اعتقاد دارم که در این خصوص دولت رویکردی عدالت محور را پیش گرفته است.

وی نقش رسانه ها و احزاب در پشتیبانی از قانون هدفمند کردن یارانه ها قابل توجه دانست.

در پایان این میزگرد اقتصادی جلسه پرسش و پاسخ با حضور دانشجویان دانشگاه پزشکی شیراز برگزار شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 64870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =