مجید انصاری که در بیست و ششمین نشست تخصصی ماهانه باران که با عنوان « انسان از دیدگاه امام خمینی (ره)» سخن می گفت ، افزود :علت نفوذ کلام و گرایش مردم به امام خمینی (ره) به این خاطر بود که امام از خودشان آغاز کردند و به حد شایسته انسان رسیدند و از آن جایگاه به تقویت ارشاد مردم پرداختند.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایلنا ، برخی دیگر از اظهارات انصاری بدین قرار است :
• حضرت امام از این نظر که عارف و فیلسوف نظری و عملی بودند از بسیاری از علمای تاریخ اسلام متمایز بودند و از درون بحث چیستی انسان، سراغ فقه آمدند و آن را به عنوان ابزاری برای هدایت انسان و سیر او در مسیر تکمیل و تشریع بشریت مطرح کردند و از همین رو فقه ایشان از سایران متمایز است.
• امام خمینی (ره) به این خاطر که انسان را محور و موضوع تکوین و تشریع میدانستند در ابتدا به خودسازی پرداختند و علت نفوذ کلام و گرایش مردم به امام به همین خاطر بود که ایشان از خودشان آغاز کردند و به حد شایسته انسان رسیدند و از آن جایگاه به تقویت ارشاد مردم پرداختند.
• عرفا، بعضا وقتی تجلیات معرفت دینی در جانشان زیاد میشود نسبت به ظواهر و کمیات شرعیت کمتوجه میشوند در حالی که امام اینگونه نبودند.
• در محضر امام هیچکس جرات تملق نداشت، در دوران تدریس، امام پرسش های طلاب را به طور کامل پاسخ میگفتند و سپس کلاس را ترک میگفتند و اجازه نمیدادند که طلبهای در خیابان برای طرح سوال به دنبال ایشان راه بیفتد. در حالی که اینگونه حالت برای برخی علما عظمت و جلال محسوب میشد.
• یک بار در جریان اختلاف هایی در استان فارس، یکی از علمای آن استان نزد امام آمد و به ایشان گفت، آن افراد طرف دیگر اختلاف، مقلد شما نیستند، که به محض بیان این سخن، امام به قدری عصبانی شدند که به آنها گفتند همین صحبت شما نشان داد که آنان بهتر از شما هستند و شما اشکال دارید، و به دنبال این سخن امام جلسه نیز پایان یافت.
• تا آخر عمر امام خمینی، رساله ایشان از پول بیتالمال منتشر نشد و هرگز ایشان اجازه مریدبازی و تملق را ندادند، زیرا آنقدر خودساخته بود که «خود» را از میان برداشته بودند.
• اگر سرودههای امام را نیز با این دیدگاه ببینیم، نتیجه خواهیم گرفت که هر چه ایشان به مراحل قدرت مادی، نزدیک شده، به خضوع الهی هم نزدیکتر شده است.
• گرچه سایر معلمان و عرفا تلاش کردند از خلق جدا شوند اما هنر امام این بود که در متن جامعه زندگی کرد و خرقه صوفیانه انزوا نپوشید و زندهبادها و مردهبادها نیز در او اثری نگذاشت، زیرا امام تبدیل به نفس مطمئنه شده بود و با همین منطق وارد عرصه سیاست شده بود.
• باید عرق شرم بریزیم که در مجلس شورای اسلامی به تهمت و هتک حرمت و دروغ جایزه میدهند؛ این مصیبت را به کجا باید برد؟
• متاسفانه برخی بولتنها در تخریب شخصیتهای برجسته انقلاب منتشر می شود.در این بولتنها در مورد اشخاص زمان امام، طوری جعل واقعیت میکنند که انگار امام تلاش کرده تا بدترین انسانها را در مسوولیت قرار دهد؛ به همین دلیل بود که امام میگفت، از روزی بترسید که ما را به خاطر مبارزه با شاه محاکمه کنند.
• البته بحث صرفا چهرههای اصلاحطلب نیست بلکه چهرههای شاخص اصولگرا و علما و مراجعی که به امام تکیه کرده بودند هم مورد تهمت قرار میگیرند و گفته میشود اینها از اول انقلاب خراب بودند.
• ما اصلاحطلبان جمهوری اسلامی را به عنوان نتیجه عمر سیاسی امام پذیرفتهایم و جامعیت اصول قانون اساسی را قبول داریم و معتقدیم با آنها نباید گزینشی برخورد شود.
• معتقدیم آسیبی که از سوی جریانات متحجر به ولایت فقیه وارد میشود، هرگز از سوی دشمنان اسلام صورت نگرفته بود، امروز بعضیها به گونهای دروغ میگویند که انگار این عمل از واجبات شرعی است و این رفتار را در قالب آمار و ارقام و تهمتزدنها، نیز میبینیم.
نظر شما