۰ نفر
۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۵

حدود سه سال از تنظیم این لایحه از سوی قوه‌قضائیه می‌گذرد ولی به خاطر تغییراتی که در آن داده شد همچنان حرف و حدیث‌ها در مورد آن باقی است.

الناز محمدی: لایحه حمایت از خانواده، طولانی ترین لایحه وارد شده به مجلس شورای اسلامی است،. لایحه ای که بعد از آنکه سه سال پیش از سوی دولت به مجلس ارائه شد ودرست یا نادرست  سروصداهایی به راه انداخت، و البته مقداری هم تغییر کرد ولی به هرحال هنوز از صحن مجلس خارج نشده و به دست شورای نگهبان نرسیده است. 

حدود سه سال از تنظیم این لایحه از سوی قوه‌قضائیه می‌گذرد ولی به خاطر تغییراتی که در آن داده شد همچنان حرف و حدیث‌ها در مورد آن باقی است. دولت مواد ۲۳ و ۲۵ را به این لایحه اضافه کرد که بر طبق آن‌ها به ترتیب شرط رضایت زن اول مردان برای ازدواج مجدد حذف و برای مهریه‌های سنگین مالیات در نظر گرفته می‌شد. اضافه کردن همین دوماده به لایحه کافی بود تا موج اعتراضی از سوی فعالان حقوق زنان و حقوقدانان به راه بیفتد و تعداد زیادی از آن‌ها را برای صحبت با نمایندگان موافق این مواد روانه مجلس کند ،جلسه ای که فرهاد تجری در آن به تمامی سئوال ها و اعترضات پاسخ گفت. 

حذف می شود، اضافه می شود

ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده یا ماده پر سر و صدا این لایحه  ازدواج مجدد مردان را منوط به داشتن تمکن مالی و بدون رضایت همسر اول کرده بود. هم‌چنین طبق ماده ۲۵ این لایحه از مهریه‌های نامتعارف، در هنگام ثبت عقد مالیات گرفته می‌شود هرچند در این ماده توضیحی در مورد نامتعارف داده نشده بود. 

این موارد اعتراض کارشناسان را بر انگیخت وسخنگوی قوه‌قضائیه از مجلس خواست که ماده ۲۳ و ۲۵ این لایحه را حذف کنند؛ و دست آخر از سوی مجلس حذف شد. 

با این وجود چندی پیش مخبر کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اعلام کرد که کمیته ویژه حقوقی در راستای تحکیم بنیان خانواده با انجام کار کارشناسی، اصلاحات بسیار اساسی در لایحه‌ای که دولت ارائه کرده بود ایجاد کرده است و قرار است شرایط ازدواج مجدد را برای مردان سخت شود در جدیدترین خبری که ازسوی اعضای کمیسیون قضایی اعلام شده است، ده شرط برای ازدواج مجدد مردان در ماده ۲۳ این لایحه در نظر گرفته شده است. رضایت همسر اول، عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی، عدم تمکین زن از شوهر مطابق با حکم دادگاه، ابتلای زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج، ۴ مورد از ۱۰ موردی است که مرد اجازه‌ ازدواج مجدد دارد. محکومیت قطعی زن در جرایم عمدی به مجازات یک سال زندان یا جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت منجر به یک سال بازداشت شود از دیگر موارد تصویبی ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده است. 

در این لایحه همچنین ازدواج موقت الزام ثبت شده بود  شاید به همین دلیل طی چندماه اخیر، مسئولان مختلفی در حمایت از گسترش ازدواج موقت در جامعه سخن گفتند. پس از آنکه علی مطهری، نماینده اصولگرای منتقد دولت در برنامه ای تلویزیونی اعلام کرد که باید زمینه ازدواج موقت برای دختران دبیرستانی مهیا شود، سردار احمدی مقدم رسما اعلام کرد که ازدواج موقت را باید به رسمیت شناخت و آنقدر که این نوع ازدواج در میان مردم قبح دارد روابط نا مشروع ندارد. 

بررسی ها تمام می شود، نمی شود

با وجود آنکه اعضای کمیسیون قضایی مجلس خبر از اتمام بررسی آن در این کمیسیون می دهند، چند هفته پیش سلیمان جعفرزاده، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، بعد از حدود سه سال که این لایحه در کمییسون قضایی مجلس در حال بررسی است، اعلام کرد که این لایحه را مسکوت می گذارد. سلیمان جعفرزاده معتقد است که: «سپردن لایحه حمایت از خانواده به کمیسیون حقوقی و قضایی کار درستی نبوده است و این عجیب است که کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون فرعی لایحه حمایت از خانواده در نظر گرفته شده است.» 

این درحالی بود که 24 ساعت قبل کمیسیون حقوقی و قضایی از پایان کار بررسی لایحه خبر داده بود. 

 اگر چه که تا چند وقت خبری از چگونگی بررسی لایحه حمایت از خانواده و تغییرات احتمالی نبود تا اینکه فرهاد تجری، در میان خبرنگاران حاضر شد و با اشاره به این که بررسی لایحه به زودی تمام خواهد شد در پاسخ به این سوال که آیا نامه رئیس کمیسیون اجتماعی در رابطه با مسکوت نگه داشتن لایحه حمایت از خانواده به کمیسیون حقوقی و قضایی رسیده است و آیا امکان مسکوت شدن لایحه تا زمان تشکیل کمیسیون مشترک برای بررسی دقیق تر وجود دارد یا خیر؟ گفت: «تقاضای کمیسیون اجتماعی مبنی بر مسکوت ماندن لایحه به دست ما رسیده است اما دلیلی برای عدم بررسی لایحه حمایت از خانواده وجود ندارد.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 65998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آتشگردون IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۲
    0 0
    چرا لایحه ای تصویب نمیشه که به زنان مثل مردها حق طلاق بده؟
  • محمد IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۳
    0 0
    لایحه ای که نتواند مشکلات ریشه ای را حل کند ناقص است یا کار کارشناسی حرفه ای ان دستخوش مسایل حاشیه ای است