۰ نفر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۰

همان گونه که پیش از این یاد کردیم، ساخت جامه درونی کعبه مشرفه، از دوران عباسی آغاز گردید؛ بدین صورت که این جامه مانند جامه برونی کعبه به صورت منظم و سالیانه ارسال نمی شد، بلکه هر چند سال یک بار و به ویژه به هنگام تکیه هر سلطان بر اریکه سلطنت از سوی وی، به همراه جامه بیرونی ارسال می گردید.

اين وضع دوران عباسي، در دوره مماليك و عثمانيان نيز به همين منوال ادامه يافت تا آنجا كه سلاطين آل عثمان ارسال آن را ويژه خويش نمودند و هر يك پس از رسيدن به تخت سلطنت، خود را ملزم به ارسال آن مي پنداشتند. آخرين بار كه جامه دروني كعبه مشرفه ارسال شد، به هنگام توليت خلافت به وسيله سلطان عبدالعزيز (عثماني) در سال 1277 هـ . بود. نامبرده جامه اي ويژه درون كعبه ارسال نمود كه اين جامه تا دوران پادشاهي ملك عبدالعزيز آل سعود به حجاز همچنان در درون كعبه باقي ماند در اين دوران، جامه ارسالي سلطان عثماني به وسيله جامه اي كه از سوي سلطان «بُهره» در هند به سال 1355 هـ . ارسال شده بود، تعويض گرديد و جامه ياد شده جايگزين جامه پيشين در درون كعبه شد.

از آن پس ملك عبدالعزيز فرمان به ساخت جامه دروني كعبه در مكه مكرمه را صادر كرد كه اين جامه در سال 1363 هـ . در درون كعبه آويخته شد. جامه ياد شده، سال ها در درون كعبه باقي ماند تا اين كه مجدداً از سوي ملك خالد بن عبدالعزيز فرمان ديگري مبني بر ساختن جامه دروني كعبه صادر شد كه اين جامه در كارگاه جامه بافي«ام الجود» مهيّا گرديد و در سال 1403 هـ . جايگزين جامه پيشين درون كعبه شد. سپس در دوران ملك فهدبن عبدالعزيز و به دستور وي، ساخت جامه براي درون كعبه را براي احتياط آغاز كردند كه اكنون (سال 1404 هـ .) در كارگاه جامه بافي مشغول به آماده سازي آن مي باشند.

جامه درونى كعبه تا پيش از سال ١٤١٨ هجرى

جامه دروني كعبه همواره از ابريشم طبيعي سبز بافته شده كه نوشته هاي روي آن به وسيله تارهاي ابريشم سفيد رنگ آذين شده است. اين جامه از 64 قطعه (90سانتيمتر×10 متر) تشكيل گرديده و كليه نقش و نگارها و آذين هاي اين جامه آن چنان زيبا و دلپسند در كنار هم قرار مي گيرند كه بيننده آن را به صورت قطعه اي واحد تصور مي كند.

لازم به يادآوري است كه تمامي نوشته ها و آذين هاي موجود بر روي اين جامه، مانند نوشته ها و آذين هاي جامه دروني ارسالي توسط سلطان عبدالعزيز عثماني است كه در درون كعبه آويخته بود. و تنها تغييري كه در اين جامه داده شده رنگ جامه بود كه پيش از اين در دوران عثمانيان جامه به رنگ سرخ بود و نوشته هاي روي آن با رنگ سفيد، ليكن جامه سعودي به رنگ سبز ونوشته هاي آن مانند جامه عثمانيان به رنگ سفيد مي باشد.
نوشته هاي ياد شده در چهار سطر آذين گرديده است.
سطر اول: « قَدْ نَرَي تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا» .
سطر دوم: «لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ»
سطر سوم: « إِنَّ أَوَّلَ بَيْت وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكاً وَهُديً لِلْعَالَمِينَ » .
سطر چهارم: «يا حَنّانُ، يا مَنّانُ، يا ذَالْجَلالُ وَ الإِكْرام».
در سطر چهارم، نوشته به صورت كمان هايي پيچ و خم دار آذين گرديده است كه در اين حال نقش و نگارها در نهايت زيبايي و تحسين خودنمايي مي كند.

گفتنى است كه جامه درونى كعبه تا پيش از سال ١٤١٨ هجرى به رنگ قرمز بود كه پس از ترميمى كه از كعبه در اين سال از سوى ملك عبدالله بن عبد العزيز صورت پذيرفت كه بزرگترين وگسترده ترين ومهم ترين ترميم از كعبه در طول تلريخ بشمارمى آيد ، از اين پس جامه درونى كعبه به رنگ سبز وبا همان ويژگيهاى نوشتارى تغيير يافت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 661133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =