کفاشیان خیلی دوست داشت در ضیافتی رسمی، بن‌همام و شیخ سلمان را با هم آشتی دهد. ایده‌ای که فقط متعلق به خود اوست

پیشنهاد علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال به همتای بحرینی‌اش شیخ سلمان این بود که در ضیافتی مشترک به میزبانی ایران، رودرروی بن‌همام بنشینند و روی هم را ببوسند تا شاید آشتی کنند.

رئیس شوخ فدراسیون ایران که این بار زیر فشار است تا برای بالا رفتن نامزد ایران برای کسب رأی از مجمع کمیته بین‌المللی المپیک به نماینده بحرین در انتخابات کمیته اجرایی فیفا رأی دهد، در پایان نشست مشترک با این نامزد بحرینی درحالی که تحت تأثیر انتقادات صریح این مرد بحرینی از کنفدراسیون فوتبال آسیا و بن‌همام قرار گرفته بود رو به سوی خبرنگاران کرد و گفت: «با توجه به اینکه دو کشور بحرین و قطر اسلامی هستند و مشترکات فراوانی دارند، پیشنهاد کردیم که این دو با هم تفاهم کنند اما، این پیشنهاد رد شد و آنها با هم تفاهمی نخواهند داشت. ما می‌خواستیم یک ضیافتی بگیریم تا دو طرف با هم آشتی کنند که نشد!» 

همه چیز از روزی شروع شد که محمد بن‌همام تصمیم گرفت تا مقر کنفدراسیون آسیا را از مالزی به غرب آسیا بیاورد. این تصمیم کافی بود تا پیتر ولاپان دبیرکل سابق کنفدراسیون آسیا که چندسالی است از سوی بن‌همام خانه نشین شده است به سیم آخر بزند. او که نزدیک به 20 سالی مرد همه کاره فوتبال آسیا بود بن‌همام را به باد انتقاد گرفت. او اما باید گزینه‌ای را می‌یافت که بتواند با حمایت او از همام عبور کند. بن‌همام قطری سال 2002 بود که توانست با کنار زدن امپراتوری سلطان احمد شاه اندونزیایی با رسیدن به ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا انقلابی را در فوتبال این قاره برگزار کند. او که مدیری لایق است چون بزرگترین حامی‌اش یعنی محسن صفایی فراهانی رئیس وقت فدراسیون آسیا و عضو کنونی کمیته اجرایی فدراسیون آسیا با فردگرایی‌اش در مدیریت باعث شد تا در کمتر از یک دهه منتقدانی بزرگ را برای خود بتراشد. خانه‌نشینی ولاپان، اختلاف با دکتر چانگ کره‌ای نایب رئیس فیفا و دعوا با فدراسیون فوتبال عربستان که 8 ماه قبل و پس از قضاوت ضعیف داور استرالیایی در بازی رفت تیم‌های ملی سعودی و ایران در جده رخ داد به تنهایی برابر سه قدرت اصلی و اثرگذار در فوتبال آسیا قرار گرفت. بن‌همام البته در ماجرای سختگیری‌هایش برای تعلیق فدراسیون فوتبال کویت خود را رودروی شیخ‌احمد ال‌صباح رئیس شورای المپیک آسیا هم قرار داده بود تا جبهه‌ای جدید در آستانه انتخابات کمیته اجرایی فیفا برای تنها سهمیه آسیا رخ دهد. بن‌همام که تا قبل از این بی‌رقیب بود به یکباره صاحب رقیبی از کشور همسایه‌اش یعنی بحرین شد. شیخ سلمان بحرینی عاشق قدرت گزینه‌ای بود که کشورهای کویت، کره جنوبی و عربستان به همراه ولاپان گزینه‌ای می‌دانستند که با گفتارش می‌تواند جنبشی را در آسیا علیه امپراتور قطری راه بیندازد. پس اینگونه بود که حالا در فاصله کمتر از 20 روز به برگزاری انتخابات آسیایی برای تنها کرسی آسیایی عضویت در کمیته اجرایی فیفا رقابتی شانه به شانه به راه افتاده است. 

8 می‌روز انتخابات است روزی که سرنوشت مشخص می‌شود. 46 عضو کنفدراسیون آسیا پیش چشمان سپ بلاتر و دو کاندیدای رقیب آرای خود را به درون صندوق می‌اندازند. این رقابت قدرت این قدر برای دو رقیب جدی است که بن‌همام با اینکه حتی در صورت از دست دادن کرسی آسیایی‌اش می‌تواند تا سال 2011 رئیس فوتبال آسیا باشد تهدید به کناره‌گیری کرده است. او چندی قبل به فرانس پرس گفت: «اگر مردم آسیا کار من را قبول نداشته باشند، می‌توانند رئیسی جدید برگزینند که بتواند انتظاراتشان را برآورده سازد. به نظر من انتخابات کمیته اجرایی نوعی از رأی اعتماد است و من قصد ندارم در صورتی که مردم من را نخواهند، دو سال دیگر خود را تحمیل کنم.» گمانه‌زنی‌ها اینگونه بود که مرد قطری 30 رأی را در سبد خود دارد و حمایت ایران از کاندیدای پیروز می‌توانست منطقی باشد اما شرایط در کمتر از یک ماه به کلی عوض شده است حالا حتی در ساختمان کنفدراسیون آسیا هم هیچ کس امیدی زیاد به ماندن آقای رئیس ندارد. مقامات ایران اما فارغ از همه اتفاقاتی که افتاده دچار تردید شده‌اند که وسوسه شده‌اند. وسوسه کسب کرسی کمیته اجرایی IOC. شیخ احمد الصباح رئیس شورای المپیک آسیا در سفر نوروزی‌اش به تهران در دیدار با محمود احمدی‌نژاد و محمد علی‌آبادی به آنها توصیه کرد طرف مرد بحرینی را بگیرند. این مقام کویتی برای وسوسه مسئولان ایرانی پیشنهاد کرد در قبال این حمایت نامه‌ای به ژاک روگ می‌نویسد و محمدعلی‌آبادی را برای شرکت در انتخابات کمیته اجرایی IOC معرفی می‌کند. وعده‌ای که یک روز قبل از سفر مرد بحرینی در ادامه کمپین تبلیغاتی‌اش به تهران نامه مرد کویتی منتشر شد. این البته درحالی است که علی‌آبادی برای کسب کرسی از IOC باید حداقل 103 رأی از مجمع عمومی بگیرد و چون رقابت انتخاباتی برایش برگزار می‌شود توصیه احمد الصباح بی‌رایزنی مستمر از سوی دولت ایران برای کسب رأی از کشورهای گوناگون اثربخش نیست و این معامله شاید به رغم نگارش توصیه‌نامه منجر به کسب کرسی بین‌المللی برای کشورمان نباشد که این کار، سخت دشوار است. 

در فاصله 18 روز به انتخابات کمیته اجرایی فیفا، شیخ سلمان به تهران آمد. او را در سفر به تهران دبیر فدراسیون عربستان همراهی می‌کرد. البته درست همزمان با این هیأت کواک نایب رئیس فدراسیون کره هم به تهران آمده بود. اگرچه این تلاقی سفر را مرد کره‌ای و شیخ سلمان اتفاقی دانسته بودند اما شیخ و حامیانش با هم به تهران آمده بودند تا کفاشیان را متقاعد کنند. کفاشیان که با اعلام زودهنگام حمایت از بن‌همام همه آسیا را شگفت زده کرده بود حالا با این پیشنهادات جدید به شوک فرورفته است و البته زیر فشار است که در همراهی مرد قطری تجدیدنظر کند.

او مردد است و می‌خواهد به کسی رأی دهد که مرد پیروز باشد. کفاشیان هنوز هم فکر می‌کند مرد قطری بختی بیشتر برای پیروزی دارد. این درست همان نظری است که شیخ بن خلیفه رئیس فدراسیون قطر دارد؛ «تا آنجایی که من می‌دانم بسیاری از کشورهای عربی از او حمایت خواهند کرد. درست است که عربستان و کره رودرروی بن‌همام ایستاده‌اند اما از یاد نبریم که اینجا هر عضو فقط یک رأی دارد. رأی مالدیو و کره با هم برابر است.» البته تلاش‌های بسیاری از سوی رقیبان بن‌همام می‌شود تا این مرد از اریکه قدرت به زیر کشیده شود. شیخ سلمان که دیروز تهران بود تقریباً به همه کشورهای آسیایی سفر کرده است. کمتر از یک هفته دیگر نشست شورای المپیک آسیا در تایلند برگزار می‌شود احمد الصباح رؤسای کمیته‌های ملی المپیک کشورهای عضو خواسته در این اجلاس رؤسای فدراسیون‌های فوتبال شان را هم به همراه بیاورند. آنها مدعی هستند تا به حال توانسته‌اند به 24 رأی قطعی برسند که اگر این رقم واقعیت داشته باشد معنایش پیروزی مرد بحرینی است. البته کفاشیان هنوز شک دارد که آنها راست بگویند او طوری رفتار می‌کند که انگار هنوز رایش را مشخص نکرده ولی نزدیکانش می‌گویند او قصد دارد این بار در خفا رأی خود را به بن‌همام دهد. البته اگر ناگهان مشکلی برایش پیش نیاید و شرکت در این سفر به مهدی تاج تکلیف شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =