ورزش بانوان لرستانی قربانی قحطی امکانات می شود!

بانوان لرستانی توانسته اند با ابزار ورزش، توانایی های خود را در عرصه های مختلف نشان دهند. مطمئنا افتخارآفرینی آن ها باعث می شود تبلیغات منفی که بر علیه بانوان ایرانی است، خنثی شود.بدیهی ست این دسته از بانوان در صورت مهیا بودن شرایط می توانند در میادین داخلی و خارجی افتخارآفرین باشند که متاسفانه امکانات استان در مقابل ظرفیت موجود، ناچیز است.

نرگس سپه وند- چندی پیش در اولین روز از هفته دولت، معاون ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان با هدف بررسی مشکلات ورزش بانوان استان وارد لرستان شد.فریبا محمدیان ضمن بازدید از اماکن ورزشی استان از جمله خانه ژیمناستیک،دوومیدانی،سالن چاغروند،خانه تکواندو ورزمی، به بررسی مشکلات ورزش بانوان استان پرداخت .
نامناسب بودن زیرساختها و محدودیت فضاهای اختصاصی ویژه بانوان مهمترین مشکلات مطرح شده از طرف بانوان ورزشکار بود.
استان لرستان متوسط ۱۵ هزار ورزشکار سازمان یافته در بخش بانوان دارد که در ۶ ماهه نخست امسال ۱۸ نفر از بانوان این دیار به اردو های تیم ملی فراخوان شدند که ۸ نفر آنها عضو ثابت تیم ملی می باشد.
زنان لر می توانند پاسخگوی مطالبات ورزشی باشند
گفتنی ست: معاون ورزش بانوان وزیر ورزش و جوانان در این سفر گفت: زنان لر می توانند با ظرفیت های خود پاسخگوی مطالبات ورزشی باشند و در عرصه های بین المللی برای کشور افتخارآفرینی کنند.
درد دلهای بانوان ورزشکار این دیار زیاد است به عنوان نمونه با چند بانوی پیش کسوت ورزشی از این صنف مصاحبه می کنیم؛


گلف‌بازان این استان با کمترین امکانات و دست خالی این رشته را حفظ کرده‌اند


زیبا مردانی مربی و گلف باز معروف لرستانی که بارها در مسابقات استانی و برون استانی و خارج از کشور مقام کسب کرده و هم اکنون مربی تیم نوجوانان گلف استان لرستان است.
گلف باز لرستانی گفت : امکانات ما در این رشته به هیچ وجه خوب نیست و در قیاس با رقبا، زمین تا آسمان تفاوت دارد با این حال بازهم پاپس نمی‎کشیم و در چنین رقابت‎هایی حرف‎های زیادی برای گفتن داریم.
چوب‎های ما چینی و بی‎کیفیت هستند
وی با اشاره به امکانات نامناسب گلف‎بازهای لرستانی، تشریح کرد: چوب‎های ما چینی و از نوع درجه‎ چندم هستند و کیفیت ندارند اما چون پول خرید چوب‎های باکیفیت نداریم مجبوریم با آنها بازی کنیم.
زمین تمرین ما چند برابر از زمین‎های استاندارد کوچک‎تر است و اصلاً مناسب تمرین نیست اما چاره‎ای نداریم و باید در زمینی تمرین کنیم که وضعیت مشخصی برای بازی ندارد و فقط اسمش زمین است.
دیگر گلف‎بازهای لرستانی هم اظهارات مشابهی داشتند و همگی از فقر امکانات و اینکه حمایت نمی‎شوند ناراضی بودند.

در استان ما گلف و نیز سایر رشته های ورزشی ناشناخته باقی مانده خصوصا در بانوان که حتی در لیگ های برتر هم رغبتی به حمایت از این گروه ندارند.
گلف باز لرستانی در ادامه خاطرنشان کرد: چرا برخی مسئولین بر اساس سلیقه شخصی عمل کرده و از توسعه و حمایت دیگر رشته های ورزشی بانوان غفلت می کنند. ما حتی در مسابقات داخلی و خارجی هم از بنر استفاده نمی کنیم از این جهت که فعالیت و کسب مقام ما به اندازه جودو یا کشتی و... مورد توجه مسئولین و مردم نیست.

وی ادامه داد : با 10سال فعالیت و آموزش رایگان این رشته ورزشی هیج گونه حمایت مالی از سوی مسئولین یا بخش خصوصی ندیدیم.

مردانی در خصوص امکانات گلف به توپ و ..... اشاره کرد و گفت : ما از حداقل امکانات جنس چینی استفاده می کنیم که جوابگوی گلف بازها نبوده و خیلی ها به همین دلیل از این رشته استقبال نمی کنند.

زیبا مردانی در خصوص حمایت های لازم از این رشته کم هزینه و آسان که در عین حال با فضای پارک و پیاده روی همراه بوده ،عنوان داشت: رشته گلف هیچگونه محدودیت سنی و تجهیزات آنچنانی نیاز ندارد تنها خواسته ما یک زمین بزرگ 16تایی ست که متاسفانه همین امکان را هم از ما دریغ می کنند.

این گلف باز باسابقه افزود: شهرداری یا بنیاد مسکن مساحت زیادی از زمین منطقه بام خرم آباد را صرف کاشت بلوط می کنند آن هم در شرایطی که با توجه به فضای سبز و جذابیت این منطقه از شهر خرم آباد اگر به زمین گلف اختصاص داده می شد، در معرفی و ترغیب شهروندان به گلف بسیار کمک کننده بود. حتی شهرداری ها به قدری در حق ما کم لطف است که با تنها زمین گلف ما در استان، واقع در جهادگران نیز مخالفت کرد و درصدد افزودن این زمین به بخش خرم کنار و فضای سبز کیو بود که اجازه ندادیم .

زیبا مردانی خطاب به مسئولین و شهروندان ادامه داد: اولا فضای سبز لرستان نامنظم وحساب نشده فقط در منطقه کیو مستقر شده که زمین گلف ما آنقدر بزرگ هم نیست که جوابگوی بازی باشد و زمانی به جهت برد بیشتر برای پرتاب مجبوریم توپ را بیرون از فنس به داخل محوطه گلف پرتاب کنیم که باز هم با مشاجره شهروندان و پرسنل شهرداری مواجه ایم. وجود پارک و فضای سبز بد نیست اما گیریم همین زمین گلف هم نباشد جز اینکه فضایی به پارک های کیو اضافه شود چیزی عاید ما نمی شود که متاسفانه هیچ کس در آن ورزش نمی کند و اکثرا در این فضا مشغول به کشیدن قلیان و ادامه بازی در فضای مجازی هستند.
کم‌توجهی به بانوان ورزشکار استان
با وجود اینکه بانوان ورزشکار استان در مسابقات مختلف پیشرفت‌های چشمگیری داشته اند، اما نگاه حرفه‌ای به ورزش بانوان کمرنگ و بسیار تبعیض آمیز است.
در رده‌های ملی نظیر جودو، والیبال، فوتبال، فوتسال و بدمینتون بانوان ورزشکار لرستانی زیادی حضور داشته و در رقابت‌های ملی و برون مرزی خوش درخشیده‌اند اما دریغ از کوچکترین حمایتی!


اهمیت ورزش بانوان

طبق تحقیقات با مقایسه‌ای میان زنانی که در منزل کار می‌کنند و زنانی که بیرون از منزل مشغول به کار هستند، مشخص می شود که زنان خانه دار نیز فعالیت بدنی شان کاهش پیدا کرده است. زیرا که کارهایی مثل شستن لباس و جارو کردن که روزی منجر به فعالیت بدنی زنان می شد امروزه با ماشینی شدن این کارها تحرک نیز کمتر شده است.
حتی افزایش کم تحرکی منجر به افزایش افسردگی شده است. طوری که کم تحرکی منجر به تعریق نکردن شده و مواد سمی به جای دفع شدن در بدن زنان ایرانی انباشته شده و در نهایت منجر به افزایش افسردگی در بین زنان می شود لذا توسعه زیرساخت های ورزشی نیاز اساسی گروه بانوان است.


در نبود استخر دولتی صاحبخانه پشت در خانه شنا می ماند!


مشکلات اکثر هییت های ورزشی یکسان است و اغلب به مقوله اقتصادی و مالی بازمی گردد ولیکن رشته شنا ورزشی پر هزینه هست که فضای آن که همان وجود استخر مناسب است.

وجود استخر این ورزش را انحصاری می کنند از این جهت که بر خلاف دیگر رشته ها ی ورزشی در هر فضایی امکان تمرینش وجود ندارد. با توجه به کمبود وسایل کمک آموزشی شنا، فضای مناسب استخر به خاطر هزینه های نسبتا بالای این ورزش،شهروندان استقبال چندانی از آن نمی کنند .بی شک توسعه این ورزش به تبلیغات گسترده و حمایت مجدانه حمایت اداره ورزش و جوانان بستگی دارد.

عدیده مشکلات هیئت شنای بانوان استان در گفتگو با خبرآنلاین بدین شرح بیان شد:
-در مسابقات اول هزینه اجاره استخر بر عهده ماست.
-هفته پیش مسابقه ای داشتیم که حتی لوح تقدیرها را با هزینه شخصی خودمان تهیه کردیم.
-پول اجازه استخر را باید پیش از مسابقه واریز کنیم.
-ما الان تیم داریم اما استخر و سانس نداریم. پس کجاست آن استخری که حق ما بود اتما به بخش خصوصی واگذار شد!!
-متولیان شنا پشت درهای بسته استخر بی رمق می شوند!
نبود سالن ورزشی برای بانوان
با وجود همه ظرفیت‌های موجود بانوان لرستانی حتی در زمینه اماکن ورزشی با کمبودهایی روبه‌رو هستند. به عنوان مثال سالن‌های ورزشی آنها تفکیک نشده است و بانوان ورزشکاربرای تمرین مشکلات زیادی دارند، چون تفکیک نبودن سالن‌های ورزشی باعث محدود شدن زمان تمرین بانوان می‌شود.
شهریه‌ بالای سالن‌های خصوصی و هزینه بالای وسایل ورزشی هم در استقبال کم بانوان از ورزش بی تاثیر نیست! اداره کل ورزش و جوانان باید در زمینه سالن، امکانات و اعتبار ورزشی مستقل برای هیأت‌ها به ورزش بانوان توجه داشته باشد.


ضعف آموزشی به دنبال کمبود اعتبار


مونا احمدی کارشناس ارشد تربیت بدنی نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرآنلاین عمده مشکلات فرهنگی را از موانع عمده توسعه ورزش بانوان در لرستان عنوان کرد و افزود: تربیت نیروی انسانی متخصص با برپایی کلاس‌های پیشرفته آموزشی از سوی هیأت‌های ورزشی می‌تواند در توسعه‌ ورزش بانوان موثر باشد.
احمدی ادامه داد: اما مشکلات ورزش بانوان فقط معطوف به کمبود اماکن و وسایل ورزشی نیست بلکه ضعف آموزشی و کم توجهی به ورزش بانوان و نبود مربی و داور زن در بعضی رشته‌های ورزشی استان از دیگر مشکلات این قشر ورزشکار است.
بانوان ورزشکار در قالب هیأت ورزشی در کل استان فعالیت ورزشی دارند.از 40 رشته ورزشی، بانوان لرستانی عمدتا در 10 رشته از جمله جودو، هاکی، گلف، رزمی، کاراته، کونگ فو، ووشو، والیبال نشسته، هندبال و تنیس روی میز در عرصه ملی و برون‌مرزی فعالیت ویژه دارند.
متولیان ورزشی باید به این نکته توجه داشته باشند،این در حالی ست که بیشتر بانوان علاقه‌مند به فعالیت در رشته‌‌های ایروبیک و آمادگی جسمانی هستند و همین علاقه باعث شده که تعداد فعالان و متقاضیان در این ۲ رشته بیشتر از رشته‌‌های دیگر باشد.


سخن آخر


با این اوصاف به ورزش بانوان در استان بی توجهی شده است؛ چرا که بانوان در رشته های مختلف ورزشی به فضاهای مستقل آن رشته نیاز دارند. این در حالی است که اکثر اماکن ورزشی اداره‌ کل ورزش و جوانان استان معمولا در سئانس قبل از ظهر در اختیار بانوان قرار دارد.
شاید بهترین راهکاری که بتوان ورزش بانوان را از این بن بست خارج کرد این است که مدیرکل ورزش و جوانان استان به درد و دل های بانوان ورزشکار و مسئولین ورزش بانوان هیأت های ورزشی گوش فرا دهد و پس از بررسی همه ی جوانب از قبیل فعالیت های انجام شده و همچنین بررسی کم کاری های احتمالی، به رفع معضلات ورزش بانوان لرستان بپردازد. مطمئنا بانوان ورزشکار لر دارای ظرفیت های فراوانی هستند که در صورت مهیا بودن شرایط ،افتخارات زیادی برای استان عزیزمان کسب خواهند کرد.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 704081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =