کینکت، ابزار تشخیص حرکت مایکروسافت برای بازی‌های رایانه‌ای اواسط پاییز امسال در درسترس خواهد بود اما این شرکت ایده‌های تازه‌ای برای استفاده از آن در حین جراحی، بهبود سیستم‌های امنیتی یا مراقبت از سالمندان دارد.

محبوبه عمیدی: پس از مدت‌ها انتظار بالاخره پروژه ناتال، فناوری تشخیص اجزای بدن و حسگر حرکتی مایکروسافت با نام تازه کینکت در نمایشگاه سرگرمی‌های الکترونیک امسال، ای‌تری 2010 در لوس آنجلس نهایی شد. کینکت یک افزونه تازه برای کنسول‌های بازی ایکس‌باکس 360 است که روی این کنسول‌ها سوار خواهد شد تا به بازیکنان اجازه دهد نقش کنترلر دستگاه را به عهده بگیرند: با حرکت دست شما دست شخصیت بازی به حرکت درمی‌آید و با بالا‌و‌پایین پریدن او هم شروع به حرکتی هماهنگ خواهند کرد.

هنگامی که مایکروسافت اعلام کرد تصمیم دارد با رونمایی این پروژه دنیای بازی‌های رایانه‌ای را تحت‌الشعاع قرار دهد، بسیاری از دوست‌داران بازی‌ها به موفقیت این پروژه شک کردند. اما به گزارش نیوساینتیست حسگرهای عمقی که می‌توانند حرکات بدن را به شکل مکعب‌های 4‌سانتیمتری و هر 10‌میلی‌ثانیه یک‌بار ارزیابی کنند و برای این کار تنها به حدود 10 تا 15‌درصد از منابع کامپیوتری ایکس‌باکس نیاز خواهند داشت، می توانند ابزار کمکی خوبی برای بازی باشند. این اعداد علاوه بر این می‌توانند از نگرانی بسیاری از دوست‌داران بازی‌ها که نیاز کینکت به حجم بالایی از منابع کامپیوتری ایکس‌باکس 360 را باعث کاهش کیفیت بازی‌ها می دانند تا حد زیادی بکاهند.

موفقیت و عدم‌موفقیت عملی این ابزار را پس از ورود آن به بازار بازی‌های کامپیوتری در چند ماه آینده ارزیابی خواهیم کرد اما در هر حال کینکت نقطه آغاز ابزارهای رایانه‌ای بدون نیاز به کنترل است و آنطور که به نظر می‌رسد با اضافه شدن الگوریتم‌های تشخیصی پیشرفته می‌تواند وظایف باارزش دیگری را نیز به عهده بگیرد.

ابزار کمکی برای جراحان
جیمی شاتن از مرکز تحقیقات مایکروسافت در کمبریج، انگلستان می‌گوید: «من امیدوارم در آینده نزدیک شاهد کاربردهای تازه‌ای برای این ابزار باشیم. ما در حال‌حاضر داریم سخت روی کاربردهای تازه کار می‌کنیم».

بدون‌شک بازی‌ها انگیزه ابتدایی ساخت چنین ابزاری بوده‌اند اما مایکروسافت با نیم نگاهی به آینده تلاش می‌کند کینکت را به ابزاری برای کمک به جراحان تبدیل کند. تلاش می‌شود با ایجاد تغییراتی این ابزار امکان دسترسی این گروه را به پرونده‌های پزشکی در حالی که مشغول جراحی هستند فراهم کند -بدون استفاده از دست- یا ابزار کمکی تازه‌ای برای برنامه‌های نمایش اسلایدها در حین سخنرانی باشد یا جزیی از سیستمهای نظارت هوشمند شود.

شاتن می‌گوید: «این فناوری می‌تواند در سیستم امنیتی خانه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. کینکت می‌تواند دوستان خانوادگی یا حرکت حیوانات را از یک فرد ناآشنا کاملا تشخیص بدهد. این ابزار علاوه بر این می‌تواند به عنوان یک سیستم نظارت از راه دور برای مراقبت از سالمندان مورد استفاده قرار گیرد یا با به کارگیری کمی اطلاعات اولیه شرایط فرد را از لحاظ حرکتی و سطح فعالیت ارزیابی کند».
« ما به یک الگوریتم برای توسعه برنامه‌های کاربردی کینکت نیاز داریم اما مسئله دیگری هم وجود دارد، اینکه چقدر داشتن دوربینی که روی افراد نظارت دائمی دارد از از لحاظ اجتماعی قابل‌قبول است».

با دقتی در حد میلیمتر
الگوریتمهای شناسایی بخش‌های گوناگون بدن فرد و حرکات آنها در کینکت به کمک میلیون‌ها تصویر واقعی و کامپیوتری بهبود پیدا کرده اند. تمرکز فعلی این الگوریتم‌ها روی حرکات و اجزایی از بدن است که بیشتر در بازی‌ها کاربرد دارند اما این الگوریتم‌ها قابلیت شناخت وضعیت‌های جدید و حرکات تازه را نیز دارند.

شاتن می‌گوید: «این ابزار امکان دستیابی توسعه‌دهندگان را به 20 مفصل اسکلتی در حالت سه‌بعدی فراهم می‌کند که می‌تواند برای هر یک وضعیت‌ها یا حرکات گوناگونی تعریف شود».

کیفیت دوربین فعلی و محدودیت‌های سختافزاری دقت کینکت را محدود کرده‌اند اما شاتن امیدوراست با بهبود دوربین‌ها و ابزارهای محاسباتی دقت تشخیص حرکتی کینکت به حد میلیمتر برسد و این ابزار بتواند موارد استفاده بیشتری را به خود اختصاص دهد. مطمئنا نمی‌شود اهمیت وضوح بالاتر را در چنین ابزار کنترلی زمانی که برای انجام کارهای حساس به کار گرفته می‌شود، نادیده گرفت.

جان اندرکافلر، محقق ارشد ابلانگ اینداستریز می‌گوید: «زمانی که فضا تبدیل به واسط کاربری می‌شود، هر حرکت کوچکی حائز اهمیت است». او معتقد است کینکت را می‌توان بخشی از کامپیوترهای آینده به شمار آورد. رایانه‌هایی که قادر به درک انسان و واکنش متقابل هستند. آنها می‌توانند به خلق پروژه‌های حقیقی‌یی در دنیای مجازی کمک کنند که هزاران انسان تنها با به کارگیری دست‌های‌شان در آن مشارکت خواهند داشت، به کمک آنها کنترل‌ها را کنار خواهیم گذاشت و بدون آسیب‌های بدنی ناشی از کاربرد صفحه کلیدها و ماوس‌ها به درک تازه‌ای از فناوری خواهیم رسید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 70707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۰
    1 0
    خوئوئئوئوئوئوئوئ