ایلنا به نقل از مدیر عامل مرکز مدیریت بهره وری ایران گزارش داد: بهره‌وری پایین در میان تولید کنندگان ایرانی به شدت نگران کننده است .

صادقی با اشاره به پایین بودن بهره وری در میان تولید کنندگان سیستم های گرمایشی تاکید کرد: قیمت تمام شده تولید این محصولات در ایران بسیار بالاست و تولید کنندگان برای پوشش این هزینه ها ناچارند تسهیلات با رقم های درشت از بانک ها دریافت کنند . همین مساله حاشیه سود آنها را به شدت کاهش داده و قدرت رقابت پذیریشان را در مقایسه با رقبای خارجیشان را از بین برده است.

مدیر عامل مرکز مدیریت بهره وری ایران با اشاره به اینکه 100 درصد نیاز بازار در  کالاهایی مانند بخاری، آبگرمکن، پکیج‌های حرارتی  از محل تولیدات داخلی تامین می شود، ادامه داد : شاید بگویید که این سیستم های گرمایشی در ایران مشتریان  و بازار خاص خودش را دارد. اما این عمر این بازارها در صورتی که تغییری در نحوه تولید  خود نداشته باشند بسیار کوتاه تر از تصورشان خواهد بود.

وی در سطحی کلان تر به مشکلات تولید کنندگان لوازم خانگی اشاره کرد و افزود: تولید کنندگان در این صنعت با مشکلات متعدد از جمله تامین سرمایه اسناد برگشتی بانکی، قیمت تمام شده بالا مواجه هستند ، کمبود نقدینگی و قیمت تمام شده بالا سبب شده شرکت های لوازم خانگی با حاشیه سود بسیار پایین فعالیت کنند. آخرین بررسی ها نشان می دهد حاشیه سود کارخانه های تولید کننده بخاری از 3 درصد در سال 89 به 1.1 درصد کاهش یافته است .

وی افزود:با توجه به اهمیت صنعت لوازم خانگی در کشور در ادامه شاخص های مالی و بهره وری برخی از شرکت های بزرگ کشورکه سابقه فعالیت موفق چند ده ساله دارند همچون بوتان، آبسال ، پارس خزر و برخی از شرکت های تولید کننده وسایل گرمایشی و بخاری مورد بررسی قرار گرفته است. از بررسی حاشیه سودخالص شرکت های لوزام خانگی می توان به  قیمت تمام شده بسیار بالا دراین صنعت پی برد وا طی سال های 92تا 94  حاشیه سود شرکت ها بسیار کاهش یافته که می توان از دلایل آن رکود حاکم بر اقتصاد کشور باشد همچنین با بررسی درصدسهم هزینه مالی در فروش باید بیان نمود که مشکل کمبود نقدینگی در این صنعت جدی است و شرکت ها جهت تامین مالی خود به موسسات مالی رجوع نموده اند ودر دو سال انتهایی مورد گزارش سهمی که از فروش خود به موسسات مالی پرداخته اند بیشتر از سهمی است که صاحب کسب وکار  از فروش محصولات خود(حاشیه سود خالص) برده است.

به گفته وی برای رونق این صنعت می بایست از تکنولوژی برتر وفناوری های به روز ، مدیریت علمی و ایجاد واحد های تحقیق و توسعه قوی  استفاده شود تا شرکت های تولید کننده لوازم خانگی بتوانند کالاهایی با ارزش افزوده بالا تولید و روانه بازار نمایند .

 

35223

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جمشید A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
    1 0
    هزینه تولید به خاطر هزینه ساخت قالب بالاست هزینه ساخت قالب به خاطر دستمزد قالبساز بالاست هزینه دستمزد قالبساز به خاطر کمبود قالبساز خوب و با کیفیت بالاست کمبود قالبساز خوب و با کیفیت به خاطر کمبود آموزشهای قالبسازی است کمبود آموزشهای قالبسازی به خاطر کم اهمیت دادن نهادهای آموزشی به این مهارت است کم اهمیت دادن به آموزش قالبسازی توسط نهاد های آموزشی توطئه اسرائیل و آمریکا است .
  • علی GB ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
    0 0
    باید از سیاست های خودرو سازی استفاده بشود.
  • جعفر A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
    0 0
    بله مساله مهم این است که بخاری هایی که در ایران تولید می شود بسیار انرژی بر هستند با تکنولوژی روز دنیا می توان بخاریهایی تولید کرد که نصف تولیدات فعلی انرژی مثلاً گاز مصرف می کنند اگر از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم مصرف گاز و الودگی هوا نصف خواهد شد . درصد زیادی از الودگی هوا مال وسایل گرمایشی هست . ببینید چه صرفه جویی در ثروت ملی کشور خواهد شد. مشکل اصلی تولی در ایران یکی نرخ سود تسهیلات هست و مشکل بزرگتر بهره وری پایین هست که تولی گران هست یکیش علتش تکنولوژی قدیمی هست و دیگری عدم مدیریت هزینه ها هست. اگر هزینه ها را کاهش ندهندو روی تغییر تکنولوژی سرمایه گذاری نکنند حتماً ورشکست خواهد شد چون دنیا درحال جلو رفتن هست وصبر نخواهد کرد.