انجمن توسعه بهره وری ایران با صدور بیانیه ای اعلام کرد: مهم ترین اصل در مقابله با بحران، آمادگی و آماده سازی در حوزه های مختلف نیروی انسانی، منابع مالی، تجهیزات و امکانات فیزیکی و فن­آوری اطلاعات است. زمین لرزه اخیر نشان داد که آماده سازی ، هنوز در حد ادبیات موضوع هم به چشم نمی خورد.

به گزارش خبرآنلاین، انجمن توسعه بهره وری ایران، ضمن ابراز تسلیت به بازماندگان زمین لرزه مورخ 21 آبان ماه جاری و و آرزوی شادی روح برای عزیزانی که در این حادثه مهیب جان خود را از دست دادند و همچنین سپاس از مردم فهیم و متعهد کشورمان که به حق نشان دادند در شرایط اضطراری با همه توش و توان خود به یاری هم­میهنان گرفتار خود می شتابند، توجه مدیران و مسئولان محترم کشور را به نکات زیر جلب می کنیم:

1- وقوع حوادث غیر مترقبه طبیعی، مانند سیل، زلزله و آتش سوزی، حقیقتی انکارناپذیر است و تا زمانی که بشر بر روی این کره لرزان خاکی زندگی می کند، می تواند جان و مالش را تهدید کند. یکی از معیارهای توسعه نظام مدیریت و استفاده بهینه از منابع در دسترس هر کشور نحوه برخورد حاکمیت با این پدیده طبیعی است. علی رغم نمایش یکپارچه گی ملت بزرگ ایران در مساعدت آسیب دیدگان از منظر مدیریت ، ترافیک چند کیلومتری افراد و گروه های مجزا برای کمک در منطقه ضعف مدیریت بحران کشور را به ما گوشزد کرد که این انجمن خواستار بررسی و بازنگری مدیریت بحران کشور است.  

2- مهم ترین اصل در مقابله با بحران، آمادگی و آماده سازی در حوزه های مختلف نیروی انسانی، منابع مالی، تجهیزات و امکانات فیزیکی و فن­آوری اطلاعات است. زمین لرزه اخیر نشان داد که آماده سازی ، هنوز در حد ادبیات موضوع هم به چشم نمی خورد. آموزش نیروی انسانی در پایین ترین حد و معطوف به مانورهایی است که اکثرا جنبه نمایشی دارد و شبیه سازی واقعی حادثه، چندان مطرح نیست.

آمادگی نهادهای ذیربط برای مقابله با بحران ، اطلاعات منسجم از مناطق خطرناک و برآوردهای نزدیک به واقع از گستردگی و عمق فاجعه، بسیار نازل است تا جایی که یکی از مسئولان محترم حوادث غیر مترقبه استان فرموده اند، در برابر این حادثه غافلگیر شدیم!!. یا مسئول مدیریت بحران کشور در اولین بیان گزارش تلویزیونی تعداد افراد فوت شده را دو نفر اعلام نمودند!!. بنابر این شرط اساسی در پیشگیری از تکرار حوادث تلخ و فراگیر در کشور، برنامه ریزی عملیاتی برای آمادگی و آماده سازی در برابر بحران، در همه جنبه های آن است. به عنوان یک کشور حادثه خیز، نیازمند بازنگری کامل در تمامی سطوح مدیریت بحران هستیم.

3-تجربیات سایر کشورهای جهان، و حتی پیشرفته ترین آنها نشان می دهد که با وجود داشتن ابزارها و زیرساخت های مطمئن در برابر حوادث طبیعی، نخستین کسانی که در شرایط اضطراری به یاری آسیب دیدگان می شتابند، خود نجات یافتگان محلی هستند. بنابر این پیش بینی تمهیداتی از جمله آموزش کمک های اولیه، تدوین دستورالعمل های اجرایی، طراحی بسته های های آموزشی نجات و شیوه های امداد و نجات برای مناطق آسیب پذیر، تاثیر چشمگیری در کاهش خسارات و آسیب های جانی ناشی از حوادث بزرگ دارد. آموزش ها باید در قالب فیلم های مستند، کتب آموزشی، مانورهای واقعی زندگی در شرایط سخت، به صورت منظم در کشور اجرا شود.

4-سرمایه انسانی هر جامعه، در رابطه متقابل حاکی از تفاهم و اعتماد متقابل حاکمیت ملت­ها تبلور می یابد. نحوه مشارکت مجزا و شخصی ملت نسبت به کمک به آسیب دیدگان بدلیل بیانگر عملکرد ضعیف و بعضا همراه با عدم شفافیت کافی مدیریت بحران کشور، در حوادث مشابه، سبب شده است که ، اعتماد و همسویی سرمایه انسانی جامعه نسبت به این نهاد به پایین ترین درجه خود نزول کند. دولت باید اعتمادسازی را با شفاف کردن اقدامات، برخورد قاطع با سوء استفاده گران، تدوین برنامه های شفاف برای مقابله با خسارات بر اساس زمانبندی مشخص و حضور موثر و نزدیک مسئولان در میان مردم آسیب دیده، جبران نماید.

5-با توجه به رشد چشمگیر امکانات زیربنایی دیجیتال، داشتن پایگاه اطلاعات آماری از ساکنین مناطق آسیب دیده، (استفاده از ابزار GIS) حتی در دوردست­ ترین روستاهای مرزی نیز امکان پذیر است. در شرایط بحرانی داشتن آمار و اطلاعات به روز شده از جمعیت، ترکیب جمعیت و سایر مولفه های اجتماعی آنان، برای تصمیم گیری های بعدی اهمیت حیاتی دارد.

6-بازسازی و اصلاح زیرساخت های مخابراتی، راه، تامین امنیت، آب، برق و روشنایی، آب آشامیدنی سالم و جان پناه مطمئن، از وظایف حاکمیتی است و مردم قادر به تامین آنها نیستند. دستگاه های دولتی مرتبط باید به دور از هیاهو و احساسات، در چنین شرایطی، هر یک به انجام وظایف تعیین شده خود خارج از روال سخت و سنگین جاری دولت و با ساختاری بهره ور و چابک بپردازند. این مهم نیازمند تقسیم وظایف بصورت تخصصی است به طور مثال، از کارشناسان و مسئولان وزارت راه و شهرسازی انتظار می رود  آمار خسارات ساختمان را تهیه و در بازگشایی راه های ارتباطی فعالیت کنند و نباید وارد حوزه نجات و امداد شوند که وظیفه نهادهای آموزش دیده و مجهز نظامی و انتظامی و هلال احمر است.

مشارکت مردمی، چه به صورت حضوری برای کمک به مصدومین و چه با ارسال کمک های مردمی، از موهبت های جامعه اسلامی است که باید به عنوان یک نقطه قوت از همه مزایای آن بهره گرفت. اما نجات جان مصدومین از زیر آوار، کاری تخصصی است و تنها نهادهای آموزش دیده حق دارند به این حوزه ورود کنند. حضور بی رویه و بدون کنترل مردم در منطقه آسیب دیده، کار امداد رسانی را مختل می کند. چه بسا مصدومینی که در زیر آوار گیر افتاده اند و به دلیل کمک غیر حرفه ای مردم، قطع نخاع شده اند. ساماندهی مشارکت های مردمی ، باید به سازمان های غیردولتی ( NGO s  ) حرفه ای سپرده شود که اعضاء آن آموزش های لازم را دیده و از توان بسیج مردمی برخوردارند.

7- با توجه به شرایط خاص کشور ما در حوزه رسانه، رسانه های ملی نقش بسیار پراهمیتی در انتقال صحیح اخبار حادثه و جلوگیری از انتشار شایعه پردازی، کمک به یافتن بستگان از هم دور افتاده، انتقال کاستی ها و هماهنگی های حین عملیات امداد و نجات، به عهده دارند. رسانه ملی فراگیر ( صدا و سیما ) باید به دور از هر گونه حاشیه پردازی و با صداقت کامل اخبار حادثه را در اختیار مردم بگذارند. در شرایط ناپایدار بحرانی، مردم آسیب دیده، دست اندرکاران و مسئولان به روحیه و انگیزه نیاز دارند که رسانه ها به خوبی می توانند انگیزه لازم را برای آنها فراهم کنند.

8- همه تلاش های عمومی برای یاری رسانی به آسیب دیدگان، نباید معطوف به چند روز نخست وقوع حادثه باشد. بعد از فروکش کردن احساسات عمومی، مردم آسیب دیده بیشتر به کمک و حمایت نیاز دارند. کسانی که وسیله کسب و کار خود را از دست داده اند، به حمایت شرکت های بیمه و کمک های دولتی نیازمندند. کسانی که سرپرست خانواده را از دست داده اند، برای تامین معاش خود دچار مشکل خواهند شد، سردی و گرمی هوا مسائل خاص خود را به همراه دارد. لذا توزیع زمان بندی شده خدمات و طبق برنامه ای که پیش بینی آن چندان هم دشوار نیست، در این شرایط، بسیار برای آسیب دیدگان ضروری است. وجود بسته های نجات و دستورالعمل های استاندارد مقابله با بحران برای دولت های محلی ( شهرداری ، فرمانداری و استانداری و سازمان های محلی مرتبط)، به این امر کمک شایانی می کند.

مقابله با بحران امری چند وجهی و چند تخصصی است. آوار برداری اصولی، توجه به خواسته های اجتماعی و روانی آسیب دیدگان در کنار خواسته های پایه فیزیولوژیکی، توجه ویژه به خواست های کودکان و سالمندان، همدردی درست با بازماندگان حادثه، توجه به دام های آسیب دیده به عنوان تنها منبع کسب درآمد بخش زیادی از عشایر کشور، تسهیل در دسترسی به نقدینگی مورد نیاز ، توجه به کرامت انسان، بازیابی و اصلاح مدارک حقوقی که در زیر آوار مدفون شده اند و مسایلی از این قبیل، همکاری طیف گسترده ای از مهندسین، مدیران، جامعه شاسان، روانشناسان، پزشکان، دامپزشکان و حقوق دانان را طلب می کند.

لازم است دولت را برای تدوین برنامه عملیاتی و اقدامات لازم ترغیب نماییم.. امید است در این خصوص برای تدوین راهکارها ، آیین نامه ها و دستورالعمل های مقابله با حوادث غیرمترقبه ضمن استفاده از تجارب سایر کشورها، توان کارشناسی داخل کشور را بکار گیرند.

در خاتمه این انجمن، از همه کسانی که برای نجات جان همنوعان خود، همکاری کردند ، روزها و شبهای سرد پاییزی را در کنار خانواده های اسیب دیده سپری کردند و حتی از بذل جان خود نیز دریغ نداشتند، صمیمانه قدردانی و اعلام می دارد مهمترین عامل ارتقای بهره وری هر کشور سرمایه انسانی است توجه مدیریت اقتصادی کشور را با توجه به نمایش همدلی ملت به این مهم معطوف می داریم که با اصلاح فرآیندهای مدیریت بحران از هدر رفت منابع و سلب اعتماد مردم و همراهی ملت در استفاده بهینه از منابع کشور بهره گیرند.

بدیهی است این انجمن در راستای ارتقای بهره وری که همانا ارتقای رفاه جامعه را در بر خواهد داشت. آمادگی خود را برای هر نوع همکاری در جهت بهینه سازی فرآیندهای مدیریت بحران کشور اعلام می­ دارد.

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =