رییس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان؛ نگران خشونت زنان علیه مردان!

زهرا آیت‌اللهی، رییس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان باز هم حرف‌هایی زد که به اظهاراتی جنجالی تبدیل شد.

فهیمه حسن‌میری: این اولین بار نیست زنانی كه روی صندلی‌های شورای فرهنگی و اجتماعی زنان نشسته و قرار است مدافع حقوق آنها باشند، حرف‌های جنجال‌برانگیزی بر زبان می‌آورند كه خیلی‌ها آنها را به عباراتی ضد زن تعبیر می‌كنند.

همین چند وقت پیش بود كه این شورا، ورود زنان به ورزشگاه‌ها را كه به یك بحث روز تبدیل شده بود، مطالبه‌ای غیرواقعی تلقی و اعلام كرد با توجه به مخالفت آیت‌الله مکارم شیرازی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها، تصویب مصوبه‌ای پیرامون حضور زنان در ورزشگاه‌ها را غیرضروری می‌داند. این شورا همچنین در مخالفت ضمنی با روز جهانی منع خشونت علیه زنان، مقرر كرد روز اول ماه صفر به نام روز مبارزه با خشونت علیه زن و خانواده نامگذاری شود؛ روزی كه کاروان حضرت زینب کبری (س) به شام و کاخ یزید وارد شدند.

اما این بار زهرا آیت‌اللهی كه سال گذشته به ریاست شورای فرهنگی و اجتماعی زنان انتخاب شد، سخنان جنجال‌برانگیزی مطرح كرده است. او در سرمقاله‌ای مفصل كه در كیهان منتشر شد، انتقادات شدیدی علیه لایحه منع خشونت علیه زنان نوشت و در بخش‌هایی از آن اشاره كرد: «این لایحه به نحوی تنظیم شده که حمایت تنها درصدی از زنان که تحت ظلم همسرانشان یا دیگر مردان در خارج از منزل یا در خانواده قرار می‌گیرند را شامل می‌شود؛ اما نتیجه آن همه خانواده‌ها را تهدید می‌کند و مردان را به وحشت می‌اندازد که مبادا هر رفتار و اقدام آنها مصداقی از مصادیق خشونت علیه زنان تلقی شود و درنهایت، به آرامش و روح صمیمیت و یکپارچگی در خانواده آسیب می‌زند و خانه را به معرکه‌ای تبدیل می‌کند برای فرار زنان از مسئولیت‌هایشان و خارج کردن مردان از جایگاه اصلیشان که مدیریت خانواده است.»

او در ادامه این یادداشت با نگاهی سنتی به موضوع حمایت از زنان نوشت: تجربه نشان داده است که بهترین نوع حمایت از زنان همان‌طور که اسلام هدایت کرده، آن است که حمایت از زنان را به مردان خانواده بسپاریم. پدر، همسر، برادر، پدربزرگ، پدر همسر و محارمی که قدرت حمایت و دفاع از زن را دارند و دیده‌ایم که هرگاه حکومت، قانون و هر قدرت دیگری مثل فشارهای بین‌المللی و رسانه‌ای به حمایت زنان آمده‌اند، مردان را مقابل زنان قرار داده و به موضع‌گیری و بعضاً انتقام‌جویی وادار کرده یا مردان را به فاصله گرفتن از ازدواج و پناه بردن به انحرافات اخلاقی سوق داده است.

آیت‌اللهی در ادامه، نگران وضعیت مردان شده و درباره تبعات این لایحه نوشته است: زن که مظهر لطافت و محبت و آرامش است به موجودی تبدیل می‌شود بهانه‌جو، ایرادگیر و نازپرورده که می‌تواند هر اقدام مرد را به خشونت علیه خود تعبیر کند، حتی اگر توهم خشونت از رفتار مرد را داشته باشد، قانون به او حق می‌دهد که مرد را محکوم کند و دادگاه را به وسط خانه بکشاند. به تعبیر خانم معاون رئیس‌جمهور، چهاردیواری دیگر اختیاری نیست و باید چشمان و دستانی از قانون و قاضی مراقب باشد تا در خانواده کسی به زن نگوید بالای چشمت ابروست. خدا می‌داند با چنین وضعیتی کدام پسری ولو 40 ساله و 50 ساله جرات ازدواج کردن را خواهد داشت حتی اگر رستم دستان باشد.

این نگرانی برای مردان در صندلی دفاع از حقوق زنان به این عبارات هم كشیده است:‌ «این لایحه کاملا صبغه جنسیتی و دفاع بی‌حدومرز از زنان دارد و به هیچ وجه رفتارهای خشونت‌آمیزی که از سوی زن علیه مرد رخ می‌دهد، لحاظ نشده است ... تعریف خشونت در این لایحه به قدری وسیع است که حتی برخی سخت‌گیری‌ها که گاهی مرد به خاطر مصلحت خانواده آنها را اعمال می‌کند، خشونت اجتماعی یا خشونت اقتصادی یا خشونت روانی تلقی شده است ... از زاویه‌ای دیگر می‌توان خشونت را تقسیم كرد. خشونت گاه تبدیل به یک عادت شده و گاه به شکل موردی و اتفاقی اعمال می‌گردد. مگر می‌توان کسی را یافت که در طول حیات خود عصبانی نشده و عصبانیتش را به دیگری منتقل نکرده باشد؟ از سوی دیگر می‌توان خشونت را به موارد جزئی و موارد حاد تقسیم کرد. حال باید دید آیا در تمام موارد خشونت باید مجازات‌های بازدارنده را در نظر گرفت یا مجازات‌ها را صرفا شامل کسانی كرد که خشونت‌های حاد، هرچند به شکل موردی یا خشونت‌های مکرر انجام می‌دهند؟»

رییس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان اما به اینها هم بسنده نكرده و با چنین عباراتی، لایحه منع خشونت علیه زنان را توصیف كرده: «در یک کلام باید بگوییم لایحه‌ای در حمایت از زنان روسپی است تا زنان عفیف و مظلوم در خانواده. پیش‌بینی کنید که جامعه به چه سمتی خواهد رفت؛ همان لجن‌زاری که غرب را به سقوط کشانده، در انتظار ایران اسلامی هم خواهد بود، باید گفت که «أینَ تذهبون!»

سلحشوري: انگار يك مرد ضدزن اينها را گفته است!

این گفته‌ها در عین حال كه در فضای مجازی به سرعت منتشر شد و با واكنش‌های زیادی مواجه بود، انتقادهایی را از طرف مسئولان و كارشناسان حوزه زنان هم به همراه داشت؛ به عنوان مثال پروانه سلحشوری، نماینده مجلس شورای اسلامی كه درباره گفته‌های آیت‌اللهی اظهار كرد: زمانی که صحبت‌های ایشان را می‌خوانیم، انگار یک مرد ضد زن خشونت‌طلب درباره لایحه منع خشونت علیه زنان موضع گرفته است.

رییس فراكسیون زنان مجلس همچنین به برنا گفت: این كه ایشان گفته «تجربه نشان داده بهترین نوع حمایت از زنان آن است که حمایت از آنها را به مردان خانواده بسپاریم»، حرف خوبی است، اما زمانی که مرد خانواده از زن حمایت نمی‌کند و متوسل به خشونت می‌شود، آن زن باید چه کند؟ این صحبت ایشان درباره خانواده‌هایی با وضعیت عادی صحیح است، اما زنی که در خانه با خشونت همسر، پدر یا برادر خود مواجه است و حتی از سوی آنها مجبور به روسپی گری می‌شود، چه باید کند؟ موارد زیادی از زنان بودند که به من  مراجعه کردند و گفتند از سوی پدر و یا برادر معتاد خود مورد تجاوز قرار گرفته یا مجبور به روسپی‌گری شده‌اند. آیا اینجا هم می‌توان مدعی شد که پدر حامی دختر است؟

این نماینده مجلس ادامه داد: خانم آیت‌اللهی گفته‌اند بر اساس لایحه منع خشونت علیه زنان «حتی اگر زن توهم خشونت از رفتار مرد را داشته باشد، این لایحه به او حق می‌دهد که مرد را محکوم کند و دادگاه را به وسط خانه بکشاند»؛ در حالی که جواب این اظهارات مشخص است و اینکه خشونت حاصل توهم بوده یا واقعیت را دادگاه صالحه مشخص می کند. اگر با مولاوردی، فراکسیون زنان و اصلاح طلبان مشکل دارید، قوه قضائیه که اصلاح طلب نیست و با آن مشکلی ندارید. بگذارید این موضوع در سطح قوا بررسی شود.

در كنار گفته‌های این نماینده مجلس، به نظر می‌رسد گفته‌های رییس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان درباره لایحه منع خشونت علیه زنان، در روزهای آینده بازخوردهای بیشتری هم داشته باشد، بازخوردهایی كه درباره گفته‌های پیشین زهرا آیت‌اللهی كمتر دیده شده است.

در جدول زیر، بعضی از اظهارنظرهای زهرا آیت‌اللهی، رییس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان را می‌خوانید:

تاریخ

موضوع

شرح اظهارنظر

آبان 1396

ورود زنان به ورزشگاه‌ها

فضاهای مختلط در بسیاری از مکان‌ها مثل فضاهای زیارتی، بازار و کوچه و خیابان وجود دارد و مسأله‌ای ایجاد نمی‌شود. اما در فضاهایی که هیجانات خیلی شدید است و افراد هنوز فرهنگ کنترل هیجان را کسب نکرده‌اند ممکن است حضور زنان و مردان در کنار هم آسیب‌زا باشد و هم برای امنیت زنان و هم از حیث اخلاقی مشکلاتی ایجاد کند. مسأله‌ای که درخصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای رشته فوتبال مطرح می‌شود همین است که تا وقتی فضای ورزشگاه‌ها به‌گونه‌ای باشد که حرمت‌ها رعایت نشود و حرف‌های رکیک رد و بدل ‌شود یا زد و خورد صورت ‌گیرد، نباید اصرار داشته باشیم که زنان حتماً در این ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند. اگر حضور پیدا نکنند مگر چه اتفاق مهمی می‌افتد؟ این یک واقعیت است که حضور زنان در ورزشگاه‌ها مطالبه واقعی مردم نیست و برخی افراد این موضوع را برای زنان و حتی مردان جامعه ما تبدیل به مسأله کرده‌اند.

مهر 1396

سن ازدواج دختران

طرح ممنوعیت ازدواج کودکان زیر 13 سال بی‌تأثیر است. درخصوص ازدواج دختران باید به مسائل الویت‌دارتر بپردازیم. طبق آمار شمار دختران مجردی که سن آنها حدود 40 سال است بالاتر از آمار دخترانی است که زیر 13 سال ازدواج می‌کنند، به عقیده من این مسئله از اولویت بیشتری برخوردار است و باید بیشتر به این موضوع پرداخته و برای آن برنامه‌های اساسی طرح کنیم. بر اساس آمارها شمار طلاق در ازدواج‌های زیر 18 سال از ازدواج‌های بالای 18 سال کمتر بوده و آمار طلاق در ازدواج‌های بالای 18 سال چند برابر است در نتیجه نمی‌توان گفت ازدواج زیر 13 سال باعث افزایش آمار طلاق در جامعه می‌شود. اگر در شرایطی دختری با سن 13 سال تمایل به ازدواج داشته باشد و تمام شرایط خانوادگی و دیگر مسائل فراهم باشد لزومی ندارد که با استفاده از قانون از این امر جلوگیری کنیم. واقعیت اجتماعی نشان می‌دهد مادربزرگان و پدربزرگان ما در سنین کودکی ازدواج کرده‌اند و بسیاری از آنها 14 یا 15 ساله بودند و ازدواج‌های خوبی داشتند و خانواده‌ها حمایتشان می‌کردند، امروز هم این رویه باید در جامعه ما اجرایی شود.

خرداد 1396

سند 2030

روح این سند سکولار است. در این سند کشورمان متعهد شده که آمارها و اطلاعات مورد نیاز یونسکو در برنامه آموزش 2030 را به صورت منظم و دوره‌ای در اختیار آن سازمان بگذارد، در حالی که تجربه ثابت کرده است آن‌ها از این آمار برای فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی استفاده خواهند کرد، به عبارت دیگر اعتماد و اطمینان به سازمان‌های بین‌المللی تا چه میزان است، آیا باید به راحتی دسترسی آزاد سازمان‌های بین‌المللی به آمارهای کشور را فراهم کرد. کشور ما بر چه اساسی باید به تغییرات آموزشی غربی تن دهد؟ چرا باید سیاست‌ها و برنامه‌های ملی در این حوزه را با سیاست‌های جهانی تطبیق دهیم و اگر همسو نبود، حذف کنیم؟ این تغییرات بر مبنای کدام معیار است؟

دی 1395

آموزش همسرداری

دختران باید یاد بگیرند که چگونه همسرداری کنند، اینکه دختران با خانواده همسرشان برخورد داشته باشند واجب‌تر است تا بخواهند انواع و اقسام فرمول‌های شیمی، فیزیک و ریاضی را یاد بگیرند. اهمیت همسرداری کمتر از این موضوع نیست، ما اکنون می‌خواهیم آموزش مهارت‌های زندگی از دبستان تا دبیرستان مطرح شود تا دانش‌آموزان بیشتر با این موضوعات آشنا شوند چرا که اینها مهارت زندگی است.

دی 1395

عفاف و حجاب

دولت در زمینه عفاف و حجاب مکلف به هیچ اقدامی نشده و این یك خلاء جدی است. وقتی مقوله حجاب و عفاف در برنامه پنجم می‌آید اما در برنامه ششم اشاره‌ای به آن نمی‌شود، معلوم است که تعمدی در این رابطه وجود دارد. باید مقوله حجاب و عفاف را نیز در قوانین، سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه بگنجانند و سپس براساس آن، بودجه اختصاص پیدا کند و اقدام انجام شود.

دی 1395

ارائه آگاهی‌های جنسی

براساس توصیه‌هایی که دین ما دارد، تا آستانه ازدواج، اطلاعات جنسی که باید به افراد ارائه دهیم مربوط به خویشتنداری است. ما آموزش جنسی تا این حد را می‌توانیم ارائه دهیم و بنابراین توصیه‌هایی که برخی در داخل مطرح می‌کنند مدل‌های غربی است که بیاییم بچه‌ها را با اندام جنسی آشنا کنیم و اینکه رابطه جنسی چیست و منجر به چه چیزهایی می شود، غیر از این که دانش افراد را در ارتباط با این مسایل زیاد کنیم و منجر به تحریک جنسی شود هیچ چیز دیگری نیست.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 740853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
    15 2
    انقدر دلم می خواد بدونم این خانم خودش و دختراش اگه داره چطور با شوهراشون تا می کنن. عمرا همه این حرفها مال بقیه است. خودشون که فعال مایشاء هستن.