ایسنا نوشت: محمد علی نجفی با اشاره به فرصت کم باقی مانده تا پایان سال، ابراز امیدواری کرد که طرح شهرداری تهران در زمینه حذف آرم طرح ترافیک مورد تصویب شورای عالی ترافیک و شورای شهر قرار گرفته و از اول فروردین ماه سال آینده اجرایی شود.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت اجرای طرح ترافیک در سال آینده، عنوان کرد: نظر ما این است که تغییراتی را در طرح ترافیک اعمال کنیم اما این نظر اول باید در شورای حمل و نقل و ترافیک به تصویب برسد که ما یک جلسه در شورا داشتیم و به جمع بندی نرسیدیم. بعد باید در شورای شهر به تصویب برسد و در ادامه در دولت مطرح شود تا دولت در جریان قرار گرفته و نظارت خود را به ما منتقل کند.

او به ذکر جزئیاتی از طرح شهرداری تهران در این زمینه پرداخت و گفت: در این طرح صدور آرم طرح ترافیک را به کلی منتفی می‌کنیم چرا که هر ساله 100 هزار آرم طرح ترافیک به شکل های مختلف در کنار 20 هزار کارت شناور توزیع می‌شود و این به آن معنی است که روزانه 120 هزار خودرو اجازه ورود به طرح ترافیک را دارند؛ این در حالی است که ضابطه خیلی دقیقی بر نحوه توزیع آرم‌های طرح ترافیک حاکم نیست و مفاسد و مسایلی هم در گذشته درباره توزیع این آرم‌ها وجود داشته است.

شهردار تهران ادامه داد: به جای اینکه برای ورود به مناطق زوج و فرد و طرح ترافیک آرم بفروشیم، اعلام می‌کنیم که هر خودرویی به هر دلیلی وارد این مناطق شود، باید عوارض خاص آن منطقه را بپردازد. این طرح تقریبا در همه شهرهای بزرگ دنیا که طرح های محدود کننده برای ورود به هسته مرکزی شهر دارند، به همین شکل اجرا می شود و در حال حاضر فروش کارت و آرم ترافیک در هیج جای دنیا مرسوم نیست.

نجفی در ادامه همچنین به معضل کمبود شهربازی در پایتخت نیز اشاره کرد و گفت: یکی دو طرح بزرگ ایجاد شهربازی توسط بخش خصوصی در تهران در حال اجرا است که البته با برخی مشکلات برخورد کرده‌اند و کار کند شده است؛ قرار است شهربازی بسیار بزرگی در انتهای غربی اتوبان همت ایجاد شود و امیدواریم این کمبود شهر تهران به زودی برطرف شود.

احتمال راه اندازی خط 7 مترو تهران تا پایان اسفندماه سال جاری

شهردار تهران در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگاران درباره راه اندازی مجدد خط هفت مترو تهران، گفت: امیدوارم بتوانیم خط هفت را تا آخر اسفند راه اندازی مجدد کنیم اما دوستان در بحش حمل و نقل و ترافیک معتقد هستند که آماده سازی مجدد این خط تا اردیبهشت ماه سال آینده طول می کشد؛ یک علت آن نیز خرید تجهیزات خارجی است که به زمان بیشتری نیاز دارد.

نجفی ابراز کرد: شهرداری تهران از نظر منابع مالی در فشار زیادی قرار دارد و نمی تواند پول زیادی را تزریق کند اما همه ما با امید زنده هستیم؛ در نتیجه اگر ممکن باشد خط هفت تا پایان اسفند ماه و در غیر این صورت تا پایان اردیبهشت 97 افتتاح می‌شود. او همچنین از افتتاح بخشی از خط شش مترو تهران تا آخر شهریور 97 و بقیه بخش های این خط تا پایان سال آینده خبر داد.

سرنوشت شهر آفتاب

نجفی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب، تصریح کرد: تقریبا یک ماه است که جلساتی را با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم؛ آنها به حق از اینکه امکانات کافی در شهر آفتاب وجود ندارد گلایه داشتند و ما هم تلاش کردیم آنها را قانع کنیم که با امکانات پیش ساخته می توانیم شرایط را به نحوی فراهم کنیم تا نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شود. شهردار تهران ادامه داد: اگر دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این جمع بندی رسیده باشند که در نمایشگاه کتاب را در مصلی امام خمینی(ره) برگزار کنند، ما اعتراض خاصی نداریم اما ترجیح ما بر این است که در سال آینده هم نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شود.

افزوده شدن اماکن فرهنگی وهنری جدید به پایتخت

او همچنین درباره هنری شدن فضای شهر تهران و ایجاد آسایش و آرامش در شهروندان نیز گفت: همه چیز باید در شهر بهتر باشد تا چهره و روحیه شهر تغییر پیدا کند؛ هم اکنون از نظر کالبد شهر خیلی پیشرفت کردیم و مشکلاتی هم داریم اما باید بیشتر به روح شهر بپردازیم و روح شاد و پرنشاطی را در شهروندان بدمیم. نجفی از افزوده شدن تدریجی اماکن فرهنگی و هنری جدید به شهر خبر داد و با اشاره به انعقاد قرارداد خرید تئاتر نصر، گفت: سابقه فرهنگ و هنر کشور به میزان زیادی در این تئاتر وجو دارد و هنرمندان زیادی در تئاتر نصر هنرنمایی کردند؛ از روز شنبه این تئاتر در اختیار شهرداری تهران قرار می گیرد و بلافاصله فعالیت های مربوط به تبدیل آن به موزه تئاتر را آغاز خواهیم کرد.

شهردار تهران اضافه کرد: طی قراردادی که با کمیته امداد امام خمینی (ره) و جهاد دانشگاهی منعقد کردیم، روز شنبه تئاتر نصر تحویل شهرداری تهران خواهد شد و بلافاصله فعالیت های عملیاتی برای تبدیل تئاتر نصر به موزه تئاتر شهر انجام خواهد شد. او گفت: حدود 10 سال پیش استاد عزت الله انتظامی درخواست کردند تئاتر نصر دوباره به هنرمندان تئاتر برگردد و به عنوان موزه تئاتر تجهیز و آماده شود چرا که همه ما می توانیم رد پای تاریخ فرهنگی کشور را به نوعی در تئاتر نصر ببینیم؛ جایی که بسیاری از بزرگان هنر نمایش روی صحنه رفتند و در آنجا با هنر خودشان مردم را مسحور کردند.

شهردار تهران تصریح کرد: شهرداری تهران و بعضی نهاد ها و ارگان ها دیگر از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از همان دوره تا به امروز برای تحقق این خواسته تلاش کردند؛ در نتیجه عرض می کنم که بالاخره دیروز قرارداد واگذاری و خرید تئاتر نصر توسط شهرداری تهران به امضا رسید. به گفته نجفی یک ابزار پر قدرت و تاثیر گذار در اختیار هنرمندان تئاتر قرار دارد که می توانند شهروندان را تحت تاثیر قرار داده و روح مسئولیت پذیری و مشارکت پذیری را در شهر بدمند.

شهردار تهران با اشاره به ارتباط خوب هنرمندان با شهرداری تهران در سال های گذشته، گفت: قطعا این رابطه تقویت خواهد شد و به خصوص انتظارتی که شهرداری و مدیریت شهرداری از هنرمندان دارد مارا بر آن می دارد که دست به دست هم دهیم تا شهر را به محلی برای آرامش و آسایش شهروندان تبدیل کنیم.

او با تاکید بر وسعت و عمق بیشتر جشنواره تئاتر شهر در سال های آینده، تصریح کرد: شاید بهتر باشد که اسم تهران روی این جشنواره قرار گیرد و باید کاری کنیم که در ایام برگزاری، همه فعالیت های فرهنگی و هنری را تحت تاثیر قرار دهد، همچنین ضروری است در جهت مردمی کردن هنر نمایش گام برداریم که در فرهنگ دینی و ملی ما سابقه دارد. او ضمن ابراز خرسندی از ارتباط بسیار خوب و مثبت هنرمندان با شهرداری در سال های گذشته، ابراز امیدواری کرد که از این به بعد نیز این ارتباط دو طرفه، مستقیم تر، عمیق تر و دقیق تر بوده و در راستای هدف ایجاد آرامش و آسایش برای شهروندان باشد.

شهردار تهران یادآور شد: مسئولیت پذیری و مشارکت جویی جزئی از این هدف است که باید به عنوان توصیه به شهروندان مد نظر قرار دهیم، در این میان قطعا هنر نمایش می تواند به ما کمک شایانی داشته باشد. او نفوذ غیر مستقیم به عمق روح و ناخودگاه مردم را یکی از مزیت های هنر تئاتر دانست و گفت: این نفوذ هنر تئاتر قطعا بسیار معنوی و تاثیرگذار خواهد بود؛ همانطور که امروز حتی در مباحث اخلاقی و توصیه به پایبندی به ارزش ها نیز مورد قبول است که اصولا اخلاق یک موضوع و مقوله غیر زبانی است و نمی شود از طریق زبان و بیان، افراد را متخلق به اخلاق خوب کرد و یا آنها را به انجام کارهای خوب اخلاقی وا داشت.

نجفی تاکید کرد: آنچه می تواند اخلاق جامعه را تغییر دهد، ابزارهایی است که به صورت ناخودگاه به ذهن و روح مردم نفوذ کرده و تعالیم خود را منتقل کند. از این رو هنرمندان در عرصه تئاتر باید با توجه به مسئولیت مهم اجتماعی که بر دوش دارند از این هنر استفاده کرده و ما را برای رسیدن به اهداف مد نظر در اداره شهر کمک کنند. شهردار تهران در ادامه از برگزاری شش دوره جشنواره تئاتر شهر به عنوان یک اقدام بسیار شایسته یاد کرد و گفت : این جشنواره در حوزه مسئولیت های مستقیم مدیریت شهری برای دستیابی به شهری برای زندگی قابل تعریف است که امیدوارم در سال های آینده با ابعاد بزرگ تر، نتایج عمیق تر و تاثیرات بیشتری برگزار شود.

او ادامه داد: بدون شک این جشنواره نکات قوت زیادی داشته و نقاط ضعفی هم در جشنواره وجود دارد که امیدوارم با راهنمایی، بیان نظر و انتقادات بتوانیم برای سال های بعد آن نقاط ضعف را برطرف کنیم. البته نمی گویم یک جشنواره تئاتری در حد جشنواره های فرانسه و اسکالتند داشته باشیم اما وقتی این جشنواره در یک بازه زمانی معین برگزار می شود، باید به نوعی همه فعالیت های فرهنگی و هنری تحت تاثیر آن جشنواره و متاثر از نتایج جشنواره باشند که در حال حاضر اینگونه نیست.

نجفی ضمن تقدیر از کلیه زحمت کشان در برگزاری جشنواره تئاتر شهر و گروه های نمایشی حاضر در این جشنواره یادآور شد: همانطور که جشنواره های فجر فضای عمومی هنری کشور را تحت تاثیر خودش قرار می دهد، امیدوارم جشنواره تئاتر شهر نیز در سال های آینده همین تاثیر را داشته باشد. او با اشاره به احیاء خیابان لاله زار تهران، گفت: امیدواریم بتوانیم منطقه لاله زار را به منطقه گردشگری و فرهنگی تبدیل کنیم.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 741560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهرونگ A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۸
    3 0
    نجف جان یعنی ما که خونمون تو طرحه واسه رفتن خونمون باید هر روز به شهرداری پول بدیم
  • بی نام A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۸
    2 0
    هرکی می اید برای جیب مردم کیسه می دوزد .سیرمونی ندارند