اعتماد آنلاین نوشت: در حالی که رفتار مدیران شهری و همچنین نیروهای امداد جاده‌ای نشان از یک غافلگیری تمام عیار دارد، رئیس مرکز ملی مدیریت بحران سازمان هواشناسی می‌گوید از اواسط هفته گذشته به تمام دستگاه‌ها هشدارهای لازم داده شده است.

 از غروب دیروزبارش برف سنگین در تهران و استان‌های اطراف مانند البرز و قزوین شروع شد و به سرعت این شهرها را سفید پوش کرد. اگرچه این اتفاق به چشم انتظاری مردم تهران و زمستان خشک بعضی از شهرها پایان داد اما مشکلاتی هم در سطح این شهرها به وجود آورد. خیابان‌های تهران از امروز صبح نیمه تعطیل بودند و هنوز هم برف گرفتگی در حدی است که شهروندان برخی نقاط به سختی قادر به خروج از خانه‌هایشان هستند. این در حالی است که بسیاری از مردم تمام شب گذشته را در سرما در جاده‌های منتهی به تهران گرفتار شده بودند و خبری از نیروهای امدادی و مدیریت بحران نبود.

از طرفی سنگینی برف بر درختان باعث شکسته شدن شاخه‌های آنها شد و نه تنها خسارت بزرگی به درختان وارد کرد بلکه به گرفتگی بیشتر معابر منجر شد. این موضوع تا حدی مشکل به وجود آورد که شهردار تهران در توئیتی از جوانان تهرانی خواست برای تکاندن برف از درختان به کمک شهرداری بیایند اگرچه تا ساعت یازده و نیم صبح هنوز خبری از این نیروها در سطح شهر نبود.

کندی خدمات رسانی شهرداری که خیلی‌ها آن را به غافلگیری این نهاد و سایر دستگاه‌های مربوط تعبیر کردند، باعث اعتراض بعضی از اعضای شورای شهر شد.

شاهرخ فاتح رئیس مرکز ملی مدیریت بحران سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین از پیش‌بینی درست هواشناسی در مورد ورود توده پرفشار به برخی مناطق کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: «ما از اواسط هفته گذشته، شروع به اطلاع‌رسانی به تمام دستگاه‌ها درباره ورود توده پرفشار و بارش سنگین برف و بوران کردیم. در واقع سازمان مرکزی هواشناسی یک اطلاعیه روز چهار شنبه و یک اخطاریه روز شنبه در مورد برف و سرما در مناطق مختلف کشور از جمله تهران صادر کرد که برای شهرداری هم ارسال شد.»

او ادامه می‌دهد: «برای کارشناسان ما بارش برفی که از 5 سال پیش تا کنون سابقه نداشته روشن بود و به همین دلیل هم هشدارهای لازم را دادیم. بنابراین غافلگیری مسئولان در چنین شرایطی معنی ندارد.»

فاتح می‌گوید: «به طور کلی رویه کار به این صورت است که ما پیش‌بینی وضعیت هوا را به دستگاه‌های مختلف می‌فرستیم و به آنها هشدار می‌دهیم و به آنها می‌گوییم که آمادگی لازم را برای شرایط جوی داشته باشند.»

گفتنی است که هنوز هم مردم در برخی از محورها گرفتار برف و گرفتگی جاده هستند و از شب گذشته تا کنون از جاده‌ها تخلیه نشده‌اند. همچنین در مورد احتمال لغو پروازها به مسافران هشداری داده نشده بود.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 750065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
    2 0
    با اين همه سايت اينترنتي ديگه نيازي به هشدار هواشناسي نيست و موبايل هر شخص مي تواند به مثابه سازمان هواشناسي باشد فقط نياز است كمي هم از عقلمان استفاده كنيم