ایرنا نوشت: آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز پنجشنبه پس از دیدار و گفت وگو با بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه گفت که هنوز موانع زیادی بر سر راه عادی سازی روابط دو کشور وجود دارد اما خواستار افزایش تماس ها هستیم.

مرکل در بحبوحه افزایش امیدواری به بهبود روابط با ترکیه و برخی گام ها در مسیر آزادی 'دنیز اوجل' خبرنگار آلمانی - ترکیه ای ، با نخست وزیر ترکیه در برلین دیدار کرد.
در حالی که آلمان میگوید 6 شهروند آلمانی بنا به دلایل سیاسی در ترکیه زندانی هستند ، پرونده اوجل خبرنگار روزنامه 'دی ولت' بطور خاص موجب تیرگی در روابط دو کشور شده است. اوجل از یک سال پیش به اتهام ارتباط با گروههای تروریستی در ترکیه زندانی شده است.

مرکل در کنفرانس خبری با نخست وزیر ترکیه در پاسخ به پرسشی درباره پرونده این خبرنگار آلمانی ترکیه ای تبار ، گفت که امیدوار به طی شدن سریع و عادلانه فرایند رسیدگی به اتهامات او است. مرکل گفت که موضوع اوجل در گفت وگو با نخست وزیر ترکیه مطرح شده است اما در عین حال خاطرنشان کرد که این مساله ارتباطی با سایر مسائل موضوعات مورد بحث وجود ندارد.

نخست وزیر ترکیه نیز با بیان اینکه پس از کودتای نافرجام ژوئیه 2016 پرونده های بسیاری در دادگاههای ترکیه در دست بررسی است گفت که پرونده اوجل نیز بر عهده دستگاه قضایی است و ارتباطی با دولت ترکیه ندارد. ییلدریم در عین حال افزود: امیدوارم که محاکمه او بزودی آغاز شود و به نتیجه برسد.

نخست وزیر ترکیه پیش از این در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ARD آلمان ابراز امیدواری کرده بود که اوجل بزودی آزاد شود و گفته بود که بزودی شاهد تحولی در این زمینه خواهیم بود.
نخست وزیر ترکیه همچنین تاکید کرد: مواردی مانند موضوع اوجل نباید بر روابط دوجانبه تاثیر بگذارد. ما نمی خواهیم که این مساله و موضوعات مشابه به روابط بین ترکیه و آلمان صدمه بزند.
به گزارش رسانه های آلمان ، موضوعاتی مانند روابط ترکیه - اتحادیه اروپا - تجارت دوجانبه و جنبش های ملی گرا و ضد اسلامی در اروپا از جمله محورهای گفت وگوی صدر اعظم آلمان و نخست وزیر ترکیه بود. ییلدریم گفت که 3.5 میلیون تبعه ترکیه ای تبار ساکن آلمان به عنوان یک 'پل مهم' بین دو کشور عمل می کنند. وی همچنین گفت که از 'موضع قاطع' آلمان علیه فعالیت های حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) دلگرم شده است.

پیشنهاد مرکل برای کمک 3 میلیارد دلاری دیگری از سوی اتحادیه اروپا به ترکیه در توافق پناهجویان
آنگلا مرکل روز پنجشنبه همچنین در ارتباط با توافق اتحادیه اروپا با ترکیه در خصوص مهار موج پناهجویان از مسیر ترکیه به اروپا ، ضمن تاکید بر تعهد اتحادیه اروپا به این توافق ، گفت: این موضوع را با نهادهای اتحادیه اروپا مورد بحث قرار داده ام و نه تنها بخش اول بسته کمک 3 میلیاردی باید اجرا شود بلکه بسته دوم کمک به میزان 3 میلیارد یورو باید در اختیار ترکیه قرار گیرد.

پیش از این وزیر امور اتحادیه اروپای دولت ترکیه گفته بود که آنکارا هرگونه پیشنهادی را در خصوص مشارکت با اتحادیه اروپا که شامل عضویت ترکیه در این اتحادیه نباشد رد خواهد کرد. وی همچنین با بیان اینکه اتحادیه اروپا به تمام بخشهای توافق با ترکیه در خصوص موضوع مهاجران عمل نکرده است ، هشدار داد که ترکیه ممکن است دلیلی برای حفظ این توافق نبیند. بنا بر توافق دو طرف قرار بوده که اتحادیه اروپا در ازای کنترل موج مهاجران از سمت ترکیه به اتحادیه اروپا 3 میلیارد یورو کمک مالی در اختیار این کشور قرار دهد.

صدر اعظم آلمان اواخر دی ماه در سفر به بلغارستان - رئیس دوره ای اتحادیه اروپا - از طرح این کشور برای میزبانی نشست کاری اتحادیه اروپا - ترکیه با هدف بهبود روابط دو طرف استقبال کرد. بلغارستان که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال 2018 را بر عهده دارد ، در تدارک برگزاری نشستی کاری با شرکت ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا ، دونالد توسک رئیس شورای اروپا و آنتونیو تایانی رئیس پارلمان اروپا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در شهر وارنا در ساحل دریای سیاه است که هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نشده است.

آلمان بزرگترین شریک تجاری ترکیه و متحد این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است اما روابط ترکیه با آلمان و همچنین با اتحادیه اروپا در پی کودتای نافرجام ترکیه در 15 ژوییه 2016 (جمعه 25 تیر 1395) به سردی گرایید و مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا نیز در دسامبر 2016 متوقف شد. اما بلغارستان از ادامه مذاکرات عضویت ترکیه حمایت کرده است.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 755223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =