شاخص بالتیک که بیانگر میزان حمل و نقل دریایی در جهان می باشد این روزها دغدغه اصلی اقتصاددانان شده است.در هفته های اخیربا کاهش این شاخص هزینه باربری دریایی 34 درصد نزول داشته است که نگرانی از عدم بهبود شرایط اقتصادی را دربر داشته است .

این شاخص در روز سه شنبه 29 ژوئن با 3.8 درصد کاهش به 2784 واحد رسید.این افت  نشاندهنده کاهش شدید در جابجایی مواد خام در طول 26 خط کشتیرانی بین المللی است .اقتصاددانان با رصد این شاخص کلیدی میزان مصرف و تولیدات صنعتی در جهان را ارزیابی می نمایند .

به گفته استیووارت برگمن مقام مسئول در صادرات کشور کانادا، از اواسط سال 2009 بسته های محرک اقتصادی باعث بهبود وضع موجود شد ؛ اما دیری نپایید که اوضاع باز به حالت  گذشته بازگشت او همچنان معتقد است  باید منتظر کاهش فعالیتهای اقتصادی در 6 ماهه دوم باشیم چرا که کاهش شدید شاخص بالتیک بیانگرناتوانی اتکای اقتصاد جهانی برروی دو پای خود می باشد.

شاخص امروز کمتر از 11793 واحد است که بیشترین میزان  بدست آمده در ماه می سال 2008 است ؛ولی خوشبختانه این شاخص بیشتراز 663 واحد که کمترین میزان بدست آمده درماه دسامبر 2008 است و کمترین میزان در طول 22 سال اخیر بوده است .افزایش اخیر این شاخص در 26 ماه می امسال بود که این نیز نشانه خوبی برای توضیح شرایط اقتصادی است.

بحران اقتصادی در منطقه اروپا باعث تمایل کشورها به سیاست های مالی انقباضی که دلیل کند شدن رشد اقتصادی در منطقه و کاهش واردات منطقه یورو از آسیا و در نتیجه نزول رشد اقتصادی جهانی خواهد شد .مشکلات اقتصادی اروپا هنوز بطور کامل به حوزه های دیگر منطقه اروپا تسری پیدا نکرده چرا که آمار و ارقام بیانگر افزایش 48.5 درصدی صادرات چین در ماه می نسبت به سال پیش در زمان مشابه است . برای مثال شرکت باربری مارسک در روزهای اخیر ابراز نگرانی  زیادی برای احتمال مواجهه این  شرکت با کمبود کانتینر در تابستان نموده است .

اما هنوز برای ملاحظه  اثرات بحران اقتصادی اروپا در کاهش تجارت جهانی بسیار زود به نظر می رسد . بنا به اظهارات مستر چمی کارشناس ارشد حمل ونقل دریایی "اطلاعات و آمار مبادله جهانی معمولا  نسبت به شرایط اقتصادی در جهان معمولا با وقفه منعکس میشود؛ همچنین مدت زمان زیادی برای تغییر  الگوی مصرف و در نهایت کاهش واردات از آسیا  طول می کشد ".

مسترچمی مدتهای مدیدی است شاخص خرید مدیران را در بازارهای نوظهور که نشاندهنده فعالیتهای اقتصادی است دنبال می کند .کشورهای برزیل ،چین ،کره جنوبی و لهستان مدتها پیش اوج این شاخص راملاحظه کرده اند ولی این شاخص در این کشورها نیز در حال کاهش است. بنا به گفته وی "همه چیز ناگهانی روی نمی دهد .هفته ها و شاید ماهها طول میکشد تا کاهش رشد اقتصادی در آمار و ارقام منعکس گردد".

به گزارش اتحادیه خدمات دریایی : واردات فولاد استیل چینی که در ساختمان سازی کاربرد دارد ، به منظور تلاش دولت برای کنترل قیمت مسکن بشدت کاهش یافته است.فلسفه وجودی شاخص بالتیک به سال 1744 و قهوه خانه ای بنام ویرجینیا و بالتیک در لندن  بازمی گردد که  مشتریان در آن جا مشغول کسب و کار در زمینه کشتیرانی بودند.

منبع:Business without boarder

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 75839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۶
    0 0
    با تشكر از ارائه اينگونه آمار ارقام اقتصادي . شرايط جامعه ايران آماده استفاده از ابن آمارها بدليل تبود مراكز اقتصادي و مشاوره اقتصادي قابل اتكا ميباشد . لطفا بيشتر به اين گونه مقالات بپردازيد .با تشكر