فیلم | کنفرانس خبری ظریف با همتای بوسنیایی

محمد جواد ظریف و ایگور سرناداک وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین در دور دوم گفتگوهای خود ضمن مرور و بررسی آخرین تحولات روابط دو کشور در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بر توسعه و تعمیق روابط دو کشور در تمامی زمینه ها و سطوح تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری خبرآنلاین، تبادل نظر در خصوص آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی و لزوم همکاری نزدیک تر دو کشور در مجامع و سازمان های بین المللی از دیگر محورهای گفتگوها در این دیدار بود.

لزوم مبارزه با تروریست ها و افراط گرایان به عنوان یک تهدید مشترک برای تمامی مناطق جهان و تاکید بر همکاری های دو کشور در این زمینه، تقویت گردشگری و ارتباطات مردمی و نیز تسهیلات روادیدی برای تجار و کارآفرینان دو کشور از دیگر موضوعاتی بود که توسط دو مقام مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

همچنین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزرای خارجه ایران و بوسنی و هرزگوین ایگور سرناداک در ابتدا گفت: روابط دوجانبه به خصوص همکاری های اقتصادی و همچنین تحولات منطقه از موضوعات گفتگوی ما بود.

وی افزود: در دوران یوگسلاوی سابق ما سطح روابط خوبی با ایران داشتیم و سفر ظریف مهر تاییدی بر ادامه این روابط بود. موضوعات اقتصادی مورد بحث قرا گرفت و بوسنی تمایل دارد روابط تجاری خود را ایران گسترش دهد.

سرناداک تاکید کرد: در راستای همکاری های اقتصادی دو کشور بر تسهیل روادید و برقراری نقل و انتقالات پولی مستقیم اشاره شد که بین دو کشور الان به صورت واسطه انجام می شود. در حوزه گردشگری حوزه مناسبی برای روابط دو کشور است. به افزایش چشمگیر ایرانی ها در ماه های اخیر پس از لغو روادید با صربستان باید اشاره شود. تمایل هر دو کشور بر مقابله با تروریسم تصریح شد و تاکید شد افراطی گری به هیچ دینی ربطی ندارد.

در ادامه ظریف گفت: پس از نزدیک به 25 سال همراه یک تیم بلند پایه اقتصادی و سیاسی به سارایوو امدم و خوشحالم یک سارایوو همراه با صلح و آرامش را مشاهده می کنم.

وی افزود: ما خواهان دوستی و همکاری با همه مردم بوسنی هستیم و پیام دوستی ملتم را به شما اعلام می کنم. هم اکنون تجار و اعضای بخش خصوصی مشترک مشغول بررسی افزایش راه های ارتباطی هستند که به نفع ثبات و امنیت در مناطق هر دو کشور است. زمینه همواری بین دو کشور زیاد است و با رفع موانع بانکی و با حذف مشکل ویزایی این روابط توسعه بیشتری خواهد یافت.

وزیر خارجه ایران اظهار داشت: ایران هم آمادگی دارد با مقامات بوسنی در زمینه حل این دو مشکل گام بردارد و ملاقات های امروز من نشان داد این اراده در بین مقامات این کشور نیز وجود دارد. دو کشور می توانند در زمینه افراط گرایی که ربطی به هیج دینی ندارد با هم همکاری کنند.

وی تاکید کرد: روابط دو ملت تاریخی است و با خواهرخواندگی بین شهرهای ایران و بوسنی این روابط بین همه مردم دو کشور توسعه می یابد. خوشحالم سارایوو خواهر خوانده تهران است و به زودی موستار با اصفهان و بانیالوکا با تبریز خواهر خوانده هم می شوند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 759311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =