۰ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۷

سیاست های جدید ارزی کشور فضای تجارت بین الملل کشور را با ابهام و تردید مواجه نموده واغلب کارشناسان بی ثباتی در ارز را مخرب دانسته ودخالت دولت را ضروری می دانستند وموافق بازگشت ارز صادرات به چرخه ارزی کشور میباشند.

در هفته گذشته مسئولیت اعزام هیات از شرکتهای بزرگ ، هلدینگها وفنی ،مهندسی جهت نشست بازسازی عراق در بغداد وهمایش تجاری اربیل به اتاق مشترک ایران وعراق واگذار شد،نشست ماهانه را به این موضوع اختصاص دادیم وعصر شنبه با حضور آقایان یحیی آل اسحاق، مجتبی خسروتاج، حسن دانایی فر وکیوان کاشفی برگزار شد وبا توجه به نگرانی های صادرکنندگان از نرخ ارز صادراتی وچکونگی بازگشت ان داشتند اجازه دادم تا ۵ نفر از حضار از پخش فولاد، موادغذایی، خودرو، ترانزیت وخدمات نقطه نظرات خود را بیان نمایند و آقای خسروتاج به عنوان متولی صادرات در جریان مشکلات اعضا قرار گرفت، ایشان نظرات مثبت و امیدوارکننده ای بیان نمود وهیجان حاکم بر جلسه را فرونشاند تا آقای مهندس مونسان رییس کمیسیون فنی، مهندسی وصنعت ساختمان اتاق مشترک دو پاورپوینت مستند وخوب در باره اوضاع اقتصادی عراق وپروژه های بازسازی عراق ارایه دهد وفضا را برای دعوت از بزرگان پخش خصوصی جهت حضور در نشست بازسازی فراهم کرد.

آقای دانایی فر در رابطه بازسازی عراق وروابط با اقلیم کردستان مطالب مفید وکاربردی بیان نمودواعلام نمود که با توجه به هم افزایی که بین ارگانهای درگیر در عراق بوجود امده است در سال فعلی شاهد رونق صادرات وکاهش مشکلات اعضا خواهید بود.

در این جلسه من ۱۳ پروژه اتاق مشترک برای توسعه روابط اقتصادی بیان کرده وهدف از اعزام هیات به کردستان را استفاده از ظرفیت کردها برای دسترسی به بازار موصل وکرکوک، حل وفصل طلب شرکتها از تجار کردستان عنوان نموده وسفر ۱۲ اردیبهشت را شروعی مجدد جهت حضور در اقلیم دانستم.

آقای آل اسحاق ضمن تشکر از حضور اعضا ومهمانان نشست به اهمیت بازار عراق در راستای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی اشاره نمود وصادرات را مصداق ان دانست.در این نشست همه دست اندرکاران امور عراق اعمال تبعیض بر علیه کالای ایرانی را در عراق رد کرده وخواستار ارایه مستندات از طرف مدعیان شدند.

دبیرخانه اتاق مشترک که مسئولیت اعزام هر دو هیات را بعهده دارد روزهای پرکاری را سپری می نماید وتا دوشنبه لیست سی نفره اعزامی به بغداد را نهایی کردند وتا چهارشنبه ۵۰ نفر را ثبت نام نموده ودر حال هماهنگی هتل وبلیط سفر هستند.

یکشنبه در اتاق ایران جلسه هماهنگی سفر به اربیل را با حضور آقایان کاشفی وکرباسی از اتاق ایران، سنجابی از ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق وسوریه ، باپیری ومن از اتاق مشترک برگزار ودرباره چگونگی حضور اتاقها ،مدیران دولتی وپخش خصوصی هماهنگ کردیم.

دوشنبه خوشبختانه سیاست های جدید ارزی اعلام شد وعراق از بند مربوط به معرفی ارز به سامانه نیما فعلا معاف شد .
دوشنبه عصر در جلسه شورای سیاست گذاری اتحادیه ( اوپکس) شرکت کردم ودرباره شماره ویژه نمایشگاه ومطالب آن تبادل نظر کردیم، انتشار نشریه در زمینه انرژی بدون داشتن یک تیم اجرایی کاری سخت است وفشار زیادی را به پرسنل اتحادیه و روابط عمومی می آورد به همین منظور خواستار واسپاری کارهای ویژه نامه به تیم های مطبوعاتی واستفاده از نویسندگان جوان نظیر رامین فروزنده، سعید ساویز، وحید حاجی پور، رضا زندی، علی شهرویی ومصطفی بهاری شدم که مورد موافقت شورای سیاست گذاری قرار گرفت.

امروز نشستی با چند نفر از دوستانم در بخش خصوصی داشتم که دغدغه توسعه اقتصادی وسربلندی ایران عزیز را دارند همگی در کلیات همفکر هستیم و آمادگی دارند تا تلاش نماییم تا جریانهای مختلف درون نظام را به گفتگو با یکدیگر دعوت کنیم.

فعلا در کلیات توافق کردیم و دبیرخانه ای را برای آن ایجاد کردیم ،تقسیم کاری صورت گرفت تا هریک با چند نفر از شخصیت های ذی نفوذ مذاکره و آنان را به گفتگو ترغیب کنیم.

من قبلا در جلسات " حل وعقد" یا لوی جرگه اتاق ایران ونشست های شورای مشاورین اتاق تهران این ایده را مطرح کرده بودم ولی مورد استقبال واقع نشد، اما اکنون زمینه برای پیگیری این ایده در راستای منافع ملی فراهم تر شده است وامیدوارم که به نتیجه برسد.
سه شنبه با چند گروه جلسه کارشناسی وکاری داشتم ودرباره بصره مذاکره داشتیم.

غروب با مدیر عامل جدید "نفت جی"دیدار داشتم ودرباره بازار جهانی قیر وسهم ایران گفتگو وتبادل نظر داشتم وانان را به ادامه همکاری بااتحادیه تشویق کردم.

درباره مناطق نفت خیز جنوب وافراد کلیدی آن مطالبی زیادی شنیده بودم وافراد محوری ان را اسما می شناختم، فرصتی فراهم شد تا آقای نورالدین موسی را در این جلسه ببینم وبا برنامه های کاری مناطق وافکارش اشنا شوم، وی را فردی دلسوز ، متخصص وپرکار دیدم واتفاقا با وزیر هم زاویه نداشت ونگران کاهش تولید مناطق در صورت ترزیق نشدن منابع مالی به نفت بودوسهم ۱۴/۵ درصدی نفت را
ناکافی وغیر عادلانه میدانست.

چهارشنبه به اتفاق شرکت کنندگان در نشست بازسازی عراق عازم بغداد شدیم و پرواز ایران ایر با یکساعت تاخیر انجام شد.

آقای دکتر بهزاد رایزن بازرگانی ایران در عراق به استقبالمان در فرودگاه آمده بود وبه اتفاق ایشان ومهندس مونسان عازم بانک خصوصی "شرق الاوسط" شدیم و با رییس هیات مدیره این بانک در رابطه با مسائل بانکی عراق ونحوه همکاری در زمینه دینار گفتگو کردیم.

سپس عازم هتل الرشید در منطقه خضرا شدیم ودر بدو ورود با آقای سامی الاعرجی رییس هیات سرمایه گزاری عراق ورییس کنفرانس روبرو شدیم که خوش آمد گفت واز اینکه یک هیات ۴۰ نفره از ایران در نشست حضور دارد ایراز خوشحالی نمود.

تعدادی از مهمانان عرب، چینی واروپایی در این هتل مستقر بودند وبه اتفاق تعدادی از انان مسابقه حساس فوتبال بایرن- رئال مادرید را تماشا کردیم، رفتار ، حرکات و ابراز احساسات اسپانیایی جالب بود وپس اژ گلهای مادرید هتل را روی سرشان گذاشتند.

پنجشنبه از ساعت ۹ در محل کنفرانس که در سالن نسبتا بزرگ هتل الرشید برگزار می شد شرکت کردیم، جلسه فاقد نظم و مدیریت مناسب بود وب ا تاخیر شروع شدو معلوم شد که رییس جمهور عراق آقای عبادی تبلیغات انتخاباتی را به حضور در کنفرانس ترجیح داده وبه دیدار مسعود بارزانی رفته و لذا آقای علاق دبیر هیات دولت سخنران افتتاحیه مراسم بود. متاسفانه صدا وترجمه نامناسب بود وبرای غیر عربها مراسم فایده ای نداشت.

اجلاس بازسازی عراق در کویت با مشارکت سازمان ملل ، اتحادیه اروپا، بانک جهانی وامیر کویت برگزار شد وکلاس بالاتری نسبت به نشست بغداد داشت. اهداف این نشست را می توان :
۱- اعلام توافقات صورت گرفته با شرکتهای انگلیسی، اردنی، اماراتی، کویتی وعراقی
۲- تحریک سایر شرکتها به مشارکت در بازسازی
۳- اهداف تبلیغاتی برای انتخابات ۲۲ اردیبهشت
۴- ابراز علاقه وتمایل عراق به همکاری با اتحادیه عرب وکشورهای عربی را می توان برداشت کرد.

لذا شرکتهای ایرانی از اینکه مورد توجه واقع نشده بودند غرورشان جریحه دار شده بود وشدیدا گلایه مند بودند و مدعی بودند که با وجود علاقمندی شرکتهای ایرانی جهت مشارکت در پروژه های بازسازی، طرف عراقی همکاری نکرده و در پایان جلسه به سراغ آقای سامی الاعرجی رفته وگلایه شرکتهای ایرانی را بیان نموده وخواستار خضور ایشان در جمع شرکتهای ایرانی شدم وایشان قبل از نهار در جمع ما حضور یافت ودر پاسخ به سوال حاضرین درباره چرایی وچگونگی واگذاری بخشی از پروژه ها به شرکتهای فوق، مدعی شد که این شرکتها در کویت حضور داشته اند ودر سه ماه گذشته مذاکره وبه جمع بندی رسیده اند.

ایشان در رابطه با تضمین سرمایه گذاری اعلام نمود که در این راستا باید با دولت ایران به توافق برسند، با توجه به عدم استقبال کشورها از سرمایه گذاری پروژه ها به طرف EPCF یا بای بک سوق داده شده وایشان اعلام نمود که در پروژه های مسکن کشورها می توانند واحدهای مسکونی را بفروش رسانده وسند نیز صادر خواهد شد.

ایشان در رابطه با تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام وصدور مجوز برای تکمیل وفروش ان توسط پیمانکاران ایرانی، این موضوع را خارج از اختیارات خود دانست ولی انرا غیر ممکن ندانست. ضمنا اعلام نمود که برای دریافت زمین به جای ده درصد سرمایه گزاران فقط دو دصد پرداخت نمایند.

در مجموع نشست موفقی نبود واز ۵۰۰ نفر شرکت کننده ۳۵۰ نفر آن عراقی بودند، حضور اروپایی ها، امریکایی ها، ژاپنی ها وسعودیها پررنگ نبود و تا این لحظه ترکیه بزرگترین سرمایه گذار ومشارکت کننده در بازسازی عراق است.

دولت ایران علیرغم اعلام ، اختصاص ۳ میلیارد دلار بودجه جهت بازسازی اقدامی انجام نداده ودراین نشست شرکتهای ایرانی بلاتکلیف وعصبانی بودند.

غروب به اتفاق شرکت کنندگان در همایش به دیدار سفیر محترم ایران رفتیم وفضایی فراهم شد تا اعضا دیدگاههای خود در باره نشست بازسازی ومشکلات کار با عراق را بیان نمایند.

مدیران مپنا، پارس کیهان، جالینوس، پارس تابلو، سیمان فارس وخوزستان و صانیر دغدغه ها را بیان نمودند وراهکارهای خود را نیز مطرح نمودند.

آقای مسجدی، نقش ایران رادر حل بحران داعش واستقلال کردستان بی بدیل دانست وخواستار حضور جدی شرکتها در بازار عراق شد.
روز جمعه به دعوت دوست خوبم شیخ احمد'شمری ناهار را مهمان این عشیره بزرگ ومحترم در استان واسط منطقه حفریه بودیم وبا اداب ورسوم انان اشنا شدم ودرباره انتخابات عراق که به نظر حاضران با حضور حداقلی مردم برگزار خواهد شد، گفتگو وتبادل نظر کردیم وعصر نیز از منزل تاریخی شیخ حامد که شاهد حضور روسای جمهور عراق وملک فیصل بوده است بازدید کردیم ودر یک شب بارانی به بغداد بازگشتیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 774489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =