۰ نفر
۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۹

گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی، بازار شایعات علمی و غیرعلمی را داغ کرده است. آیا واقعا استفاده از فیس‌بوک به افت تحصیلی دانش‌آموزان و بروز سرطان منجر می‌شود؟

فریبا فرهادیان: آیا به فیس‌بوک معتادی؟ آیا اگر روزت را با سر زدن به فیس‌بوک آغاز نکنی، شانسی برای ادامه زندگی نخواهی داشت؟ آیا بیشتر از آن‌که درس بخوانی یا به کارت برسی، در فیس‌بوک می‌چرخی و مدام به تعداد دوستانت اضافه می‌کنی؟ اگر چنین علایمی را در خودت می‌بینی، بهتر است به تحقیقات ضد و نقیضی که در مورد چنین افرادی صورت گرفته است نیز توجه کنی!

ماه گذشته تعدادی از دانش‌آموزان عضو شبکه اجتماعی اینترنتی فیس‌بوک با خواندن مقاله‌ای در نشریه سان، به فکر افتادند تا از دید و بازدیدهای روزانه خود در این سایت کم کنند. سان در مقاله خود اشاره کرده بود که بازدید روزنامه فیس‌بوک باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان شده است.

اما انتشار چنین گزارشی تنها مختص سان نیست. با یک جستجوی ساده گوگلی می‌توانید مقالات و وب‌سایت‌های متعددی را در این زمینه پیدا کنید که انواع و اقسام تحقیقات را راجع به اعضای فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند. به‌عنوان مثال تایمز، Calgary Herald و The Australian نیز به خوانندگانشان گفته‌اند: «تعلق خاطر به فیس‌بوک باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان خواهد شد».

داستان ترسناک شبکه‌های اجتماعی اینترنتی کم‌کم جای خود را بین افراد، باز کرده و طرفداران زیادی برای خود دست و پا کرده است. اما واقعیت چیست؟

روزنامه‌نگاران که احتمالا بیشترین ترس را از رشد ابزارهای اجتماعی و رسانه‌های محاوره‌ای دارند، بیشترین علاقه را به غلو کردن در مورد خطرات این فناوری جدید دارند. پس خیلی هم نامحتمل نیست که داستان‌هایی مضحک و باورنکردنی راجع به آن را منتشر کنند. مثلا دیلی‌میلز اخیرا ادعا کرده که استفاده از فیس‌بوک می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد! داستانی که خیلی‌ها را به خود جلب کرد و در پی آن ترس زیادی را در آن‌ها برانگیخت.

اما به نظر می‌رسد تاثیر فیس‌بوک بر رتبه تحصیلی، داستانی متفاوت و پایه و اساسی مستحکم‌تر داشته باشد. نتایج تحقیقی که بر روی 219 دانشجو در دانشگاه اوهایو انجام شد، حاکی از این بود که بین استفاده از این شبکه و عملکرد تحصیلی دانشجویان ارتباط معناداری وجود دارد.

پس از انتشار این خبر، عده‌ای دیگر هم وارد گود شدند و تحقیقاتی را دراین خصوص انجام دادند تا صحت و سقم قضیه را بررسی کنند. یکی از این تحقیقات، مقاله‌ای بود که در مجله آنلاین First Monday"" منتشر شد. در این مقاله آمده بود که هیچ ارتباطی بین این شبکه با افت تحصیلی مشاهده نشده و تنها یافته آن‌ها حاکی از این است که استفاده از فیس‌بوک در بین افراد تحصیل‌کرده بیشتر رایج است.

در این میان تنها نشریه‌ای که زیاد به فکر اغراق و بزرگ‌نمایی مسئله نبود و بیشتر به بحث‌های علمی قضیه توجه داشت، وال‌استریت ژورنال بود که اعلام کرد: «این حوزه نیازمند مطالعات بیشتری است».

حال قضاوت با خود شماست. بمانید یا بروید. اصلا بهتر است یک برنامه حساب شده برای فیس‌بوک و دید و بازدیدهای آن داشته باشید تا نه سیخ بسوزد و نه کباب!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =