دنیای رنگارنگ کاخ صفوی را ببینید؛ شاه طهماسب از این‌جا به ممالک محروسه حکومت می‌کرد

کاخ چهلستون قزوین در جوار سبزه میدان، جایی بود که شاه طهماسب ساخت تا پایتخت صفویه را از تبریز به قزوین منتقل کند. اتفاقی که باعث شد قزوین ۵۷ سال پایتخت ایران باقی بماند.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کاخ چهلستون قزوین بر خلاف کاخ چهلستون اصفهان، واقعا ۴۰ ستون دارد. اما کاخ اصفهان، تنها ۲۰ ستون دارد که انعکاس آن در آب حوض مقابلش، تداعی‌کننده چهل ستون کاخ شاه طهماسب در قزوین است.

کاخ چهلستون قزوین، در دو طبقه و یک زیرزمین ساخته شده و در مقایسه با عالی قاپو که کاخ شاه عباس در اصفهان است، ابهت کمتری دارد ولی معماری زیبای آن، اصالت دوره صفوی را بدون اینکه عناصر معماری فرنگی در آن وارد شده باشد، به خوبی نشان می دهد.

زیباترین بخشهای کاخ را دیوارنگاره‌ها و ارسی‌های رنگارنگ و بسیار چشمگیر کاخ می سازند که گذر نور آفتاب از شیشه های رنگی، زیبایی آن را دوچندان می کند. بسیاری از دیوارنگاره های کاخ چهلستون قزوین، بر اثر مرور زمان از میان رفته ولی هنوز هم می توان در بلندای دیوارهای این کاخ، آثار بدیع هنرمندان ایرانی را دید که شاهزاده های بلندبالای صفوی را به تصویر کشیده اند که در لباسهای الوان، به جماعت رعیت آستان صفوی، فخرفروشی می‌کنند. این کاخ همه روزه به عنوان موزه خط و معماری، از علاقه‌مندان فرهنگ و تاریخ کشور، پذیرایی می کند.

شهرداری قزوین، به مناسبت روز ۹ شهریور که سالروز انتخاب این شهر به عنوان پایتخت صفوی است، به مدت یک هفته برنامه‌های فرهنگی و سنتی فراوانی تدارک دیده که باعث آشنایی مردم ایران زمین با گذشته باشکوه خود خواهد بود.

23231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 800841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =