کری به ترامپ: کتابمو بخر!/ پمپئو از دیدار ظریف با وزیر خارجه آمریکا مطلع بود

دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا جنجال سیاسی در ایالات متحده آمریکا به راه انداخته است، جمهوریخواهان علیه جان کری متحد شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از آنکه جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا درباره دیدار با ظریف صحبت کرد، جنجال ها همچنان بر سر این موضوع در کاخ سفید و میان سیاستمداران ایالات متحده ادامه دارد. (اینجا)

اظهارات جان کری درباره دیدار با ظریف در خصوص مسائل منطقه چنان جنجالی در جامعه سیاسی آمریکا به راه انداخته است که عده ای رسما اعلام کرده اند که کری یک خیانتکار به وطن است! اما سی ان ان امروز گزارش داده است که جان کری مدعی شده است که مایک پمپئو در جریان این دیدارها بوده است.

جان کری در واکنش به اظهارات ترامپ پاسخ وی را داده است، همچنین شبکه خبری سی ان ان امروز اعلام کرد که سخنگوی جان کری پاسخ پمپئو را هم نیز داده است!

جنجال جان کری درباره دیدار با ظریف

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، سخنگوی جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا که در مذاکرات هسته‌ای ایران به عنوان نماینده آمریکا حضور داشت، "بی سابقه" دانستن دیدار کری با وزیر خارجه کشورمان از سوی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه فعلی آمریکا را به سخره گرفت و تصریح کرد که کری درباره گفت‌وگویش با مقامات ایرانی به پمپئو اطلاع داده تا او از تفکرات طرف ایرانی آگاه شود.

جنجال جان کری درباره دیدار با ظریف

مت سامرز، سخنگوی کری گفت: جان کری همچون تمام وزرای خارجه دیگر ارتباط خود را با همتایان پیشینش در سراسر جهان حفظ کرده و اوایل سال جاری میلادی در گفت‌وگوی تلفنی مفصلی با پمپئو درباره جزییات آنچه که درباره دیدگاه ایرانی‌ها به دست آورده، صحبت کرده است.

این سخنگو تصریح کرد: هیچ چیز از این دولت پنهان نمانده است.

وی در ادامه گفت: کری نیز همچون نزدیک ترین متحدان آمریکا بر این باور است که موثر ماندن تعهداتی که ایران بر مبنای توافق هسته‌ای به آن متعهد شده است، اهمیت دارد؛ توافقی که جهان چند سال را صرف مذاکره برای آن کرد.

سخنگوی کری افزود: او از چیزی دفاع می کرد که کاملا با سیاست‌های آمریکا در آن زمان مطابقت داشت. هیچ چیز غیرعادی‌ای درباره دیدار دیپلمات های پیشین با همتایان خارجی خود وجود ندارد، چه برسد به "نامناسب" یا "بی سابقه"!

به دنبال اظهارات جان کری مبنی بر دیدار با محمدجواد ظریف، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا همتای پیشین خود را برای رفتار "نامناسب و بی سابقه" مورد انتقاد قرار دارد.

جنجال جان کری درباره دیدار با ظریف

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی ان ان، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در وزارتخانه خود به خبرنگاران گفت: کاری که کری انجام داده، نامناسب و بی سابقه است.

پمپئو افزود: او وزیر خارجه پیشینی است که با بزرگ ترین کشور حامی ترور در ارتباط بوده و به گفته کری، او با آنان گفت و گو کرده و به آنان گفته که تا پایان این دولت منتظر باشند.

 پمپئو در این اظهارات در حالی ایران را بزرگترین کشور حامی ترور خوانده که کشورش یکی از حامیان و تامین‌کنندگان اصلی تروریست‌ها و گروه‌های تروریستی است.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: نمی‌توانید در تاریخ آمریکا سابقه‌ای از چنین رفتاری پیدا کنید و این وزیر خارجه پیشین نباید دست به چنین اقدامی می‌زد.

پمپئو در پاسخ به سوالی در خصوص اقدام کری، آن را "فراتر از نامناسب" توصیف کرد.


به گزارش نیویورک تایمز، جان کری اعلام کرده است، در دو سال اخیر پس از ترک کاخ سفید «سه، چهار مرتبه» در شهرهایی همچون نروژ، مونیخ و چند نشست بین‌المللی دیگر با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ملاقات کرده است.

به گزارش شبکه خبری فاکس نیوز، کری همچنین در برنامه ای رادیویی تایید کرد که از زمان ترک کاخ سفید، "سه چهار بار" با وزیر امور خارجه ایران دیدار داشته است.

او در این باره توضیح داد که در این دیدارها کارش مشاوره دادن به جواد ظریف، برای مواجهه با سیاست خارجی دونالد ترامپ نبوده است، بلکه خواسته در دیدارهایش متوجه شود "ایران ممکن است چه کاری برای بهبود مناسبات منطقه انجام دهد؟ بحران یمن چه طور حل می‌شود؟ برای صلح در سوریه چه کار خواهید کرد؟"

کری همچنین در گفت‌وگویش با برنامه "نشست روزانه با دانا پرینو" که از شبکه فاکس نیوز پخش می‌شود، تکذیب نکرد که به ایرانی‌ها گفته است تا پایان دوره ترامپ و روی کار آمدن یک رییس جمهور دموکرات دیگر منتظر بمانند.

جنجال جان کری درباره دیدار با ظریف

کری خطاب به ترامپ: اگر می‌خواهی چیزی از توافق هسته‌ای یاد بگیری کتابم را بخر
به دنبال اظهارات و انتقادات مقامات آمریکایی که در پی صحبت‌های جان کری درباره توافق هسته‌ای ایران و دیدار با محمد جواد ظریف مطرح شد، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در پیامی توییتری به دونالد ترامپ گفت که اگر می‌خواهد چیزی درباره توافق هسته‌ای یادبگیرد، کتاب جدیدش را خریداری و مطالعه کند.

جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا که در مذاکرات هسته‌ای ایران به عنوان نماینده آمریکا حضور داشت، در ادامه اظهارتش درباره این توافق در توییتر نوشت: آقای رییس جمهور، شما باید بیشتر از دیدار من با وزیر خارجه ایران ، نگران دیدار پل مانافورت با رابرت مولر باشید. اما اگر می‌خواهید چیزی درباره این توافق هسته‌ای که جهان را امن‌تر کرد بدانید، کتاب من را بخرید.

جان کری به دنبال انتشار کتاب جدیدش در نشست‌ها و برنامه‌های مختلفی شرکت کرده و در جلسات پرسش و پاسخ آن‌ها با حمایت از توافق هسته‌ای ایران، خروج یک‌جانبه ترامپ از این توافق را نادرست دانسته است.

دونالد ترامپ در پیامی توییتری در واکنش به اخبار منتشر شده اخیر درباره دیدار  جان کری با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نوشت: جان کری دیدارهای غیرقانونی با دولت متخاصم ایران داشته است که تنها به کار فوق‌العاده ما لطمه وارد کرده و به زیان مردم آمریکا است. او به آن‌ها گفته که تا پایان مدت ریاست جمهوری ترامپ صبر کنند. آیا اقداماتش را تحت قانون ثبت عوامل خارجی ثبت کرده است؟ این بد است.

جنجال جان کری درباره دیدار با ظریف

واکنش‌ها
سارا پیلین، فرمانده پیشین آلاسکا در پیامی توییتری با خیانتکار خطاب کردن جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، وی را به همکاری با ایران برای تضعیف دولت ترامپ متهم کرد.

همچنین یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا به جان کری درباره مذاکره دیپلماتیک با ایران بدون اطلاع دولت فعلی آمریکا و سازش احتمالی درباره استراتژی‌ آمریکا در خصوص ایران هشدار داد.

به گزارش مجله نشنال ریویو، مانیشا سینگ، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور تجارت و اقتصاد به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: مایه تاسف است که مقامات دولت‌های پیشین برای سازش بر سر اقدامات این دولت تلاش کنند.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا افزود: من شخصا اطلاعاتی از این دیدارها ندارم اما اگر چنین دیداری بار دیگر اتفاق بیفتد، آن را اقدامی بسیار نامناسب خواهم دانست.

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین اظهار کرد: ما تمرکز خود را بر استراتژی جدیدمان درباره ایران حفظ می‌کنیم و در راستای آن اقداماتی را در نظر داریم که از پیش آن‌ها را تعیین کرده‌ایم.

همچنین یکی از مقامات دولتی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس نیوز، با اشاره به حضور ایران در سوریه، عراق و یمن، دیدارهای جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا را "شرم آور" دانست.

برخی جمهوری خواهان آمریکایی نیز بر این باورند که این اقدام اساسا غیرقانونی بوده است.

آری فلیشر، سخنگوی سابق کاخ سفید در دولت جرج بوش پسر نیز در واکنش به اظهارات کری به شبکه فاکس نیوز گفت: جان کری درباره اینکه ایران چگونه به اقدامات دونالد ترامپ واکنش نشان دهد، به آن ها مشاوره می‌دهد؛ این توطئه آمیز است. نمی‌دانم چنین حرکتی قانونی است یا غیرقانونی و این مساله برایم مهم هم نیست، اما این کار نادرست است.

نخستین بار در ماه مه اخباری مبنی بر اینکه جان کری برای کمک به حفظ توافق هسته ای ایران با ظریف دیدار کرده است منشر شد و روزنامه بوستون گلوب این اقدامات را ماموریتی "تهاجمی اما مخفیانه" برای اعمال فشار بر دولت ترامپ به منظور حفظ توافق هسته ای توصیف کرد. 

جنجال جان کری درباره دیدار با ظریف

پیش از این نیز مطرح شده است که دیدار کری با مقامات کشورهای خارجی ممکن است "قانون لوگان" را نقض کند. به موجب این قانون، شهروندان آمریکایی که مسئولیتی دولتی ندارند، نمی توانند به نمایندگی از دولت آمریکا و بدون داشتن مجوز مذاکره کنند.


فلیشر در بخش دیگری از صحبت هایش درباره جان کری گفت: سوال این است که جان کری چه کرده است؟ چه گفته؟ جزییات آن چه بوده است؟ فکر نمی کنم این صحبت ها کلی بوده باشند. به نظر من او درباره اینکه ایران چگونه تا پایان دولت ترامپ منتظر بمانند به ایرانی ها مشاوره داده است.

یکی از تحلیلگران امنیتی فاکس نیوز نیز با اشاره به نقض قانون لوگان از سوی مایک فلین، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ اظهار کرد، رسانه ها دیدار فلین با "دیپلماتی که کشورش در واشنگتن سفارت دارد" را یک "رسوایی" قلمداد کردند اما وقتی کری "با نظامی که در فهرست ترور آمریکا قرار دارد" دست به "دیپلماسی موازی" می زند، آن را "عادی" می دانند.

تام کاتن، سناتور جمهوری خواه نیز از دموکرات ها و رسانه های وابسته به حزب آنان برای "دورویی" و عدم واکنش درباره اظهارات کری انتقاد کرد و قانون لوگان را "قانونی احمقانه و بی تاثیر" دانست.

همچنین مارکو روبیو، سناتور فلوریدا، در ادامه انتقادها نسبت به ادعای جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در رابطه با دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در پیامی توییتری نوشت :‌ امیدوارم ایران، جان کری را به عنوان مذاکره‌کننده اصلی‌اش استخدام کند،‌ چراکه او در هر جناحی که باشد، اصرار دارد تا به توافقی بد دست یابد.

مجادله کری و ترامپ درباره خروج از برجام و رسوایی انتخاباتی
در همین رابطه خبرگزاری ایرنا در تحلیلی نوشته است: جان کری وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در پاسخ به انتقادات پی در پی دولت فعلی این کشور از وی، بار دیگر از برجام و عملکرد خودش دفاع کرد و در عین حال گفت که با توجه به بدعهدی واشنگتن، در آینده نزدیک مذاکره ای میان ایران و آمریکا انجام نخواهد شد.

کری هفته گذشته در مصاحبه ای رادیویی اظهار داشت که در چند ماه اخیر سه یا چهار بار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده است. این گفته ها باعث شد تا ترامپ و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر کری را آماج انتقادات خود قرار دهند.

کری هم روز جمعه با اشاره به جنجال ها و رسوایی های گسترده ای که دولت و شخص ترامپ را احاطه کرده است، در توئیتر نوشت: آقای رئیس جمهور، بهتر است بیشتر نگران دیدار 'پال مانافورت' با 'رابرت مولر' باشی تا دیدار من با وزیر خارجه ایران. اما اگر می خواهی درباره توافق هسته ای که دنیا را امن تر کرد، چیزی یاد بگیری، کتاب تازه ام «Every Day Is Extra» را بخر.

'مانافورت' رئیس سابق ستاد دونالد ترامپ در دوران مبارزات انتخابات ریاست جمهوری 2016 است که روز جمعه در دادگاهی در واشنگتن به دو فقره از تخلفات خود اعتراف کرد و گفت با تیم «رابرت مولر» همکاری می کند.

مولر بازپرس ویژه پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات آمریکا است که تحقیقات وی تخلفات انتخاباتی اطرافیان ترامپ و ارتباطات آنها با روس ها را نیز شامل می شود. این تحقیقات بر ریاست جمهوری ترامپ سایه انداخته است. اعترافات 'مانافورت' ضربه ای به ترامپ در آستانه انتخابات میان دوره ای در ششم نوامبر (15 آبان) به شمار می آید.

کری انگشت روی نقطه ضعف ترامپ گذاشته است، آن هم در آستانه انتخابات میان دوره ای ششم نوامبر (15 آبان) که رای دهندگان قرار است دوباره از میان دموکرات و جمهوریخواهان دست به انتخاب بزنند. از سوی، کری می تواند رقیبی جدی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 برای ترامپ باشد. چه کری نامزد ریاست جمهوری بشود یا نشود، «تبانی» ترامپ با روس ها این فرصت را به دموکرات ها می دهد که دست برتر را در انتخابات داشته باشند.

علاوه بر این، ترامپ در شرایطی که به دلیل خروج از برجام، ایجاد تنش تجاری با چین و حتی متحدان سنتی و نیز رفتارهای غیرعادی در اداره کشور با انتقادات شدیدی روبرو شده است، به درگیری لفظی با کری ادامه می دهد.

رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه در پیامی توئیتری نوشت که جان کری با مقامات ایرانی جلسات غیرقانونی داشته است. وی ادامه داد: او به آنها (ایرانی ها) گفت تا منتظر پایان دولت ترامپ باشند. رئیس جمهوری آمریکا افزود: آیا او در قانون شفاف سازی ارتباط با نمایندگان خارجی ثبت نام کرده است؟

حملات لفظی ترامپ به کری وزیر خارجه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا تازگی ندارد. او پیش تر گفته بود: جان کری در مذاکره هسته ای میز مذاکره را ترک نکرد، مگر وقتی که می خواست دوچرخه سواری کند.

پمپئو هم روز جمعه در کنفرانسی خبری به سلف خود تاخت و اظهار داشت: این اظهارات کری که به ایرانی ها گفته است صبر کنید تا این دولت کنار برود، در تاریخ آمریکا بی سابقه است. کری نباید چنین کاری کند.

وی اضافه کرد: من ، 'کری' و 'وندی شرمن' را در مونیخ دیدم که با همتایان سابق خود از اروپا ملاقات کردند. من در آن جلسه نبودم اما مطمئن هستم که در حمایت از سیاست آمریکا علیه ایران آنجا نبود.

کری در مصاحبه با شبکه بلومبرگ که تقریبا همزمان با کنفرانس خبری پمپئو در تارنمای این شبکه قرار گرفت، تاکید کرد که در دیدارهایش با ظریف «مذاکره ای صورت نگرفت».

او در دفاع از این دیدارها و با اشاره به ادعای «غیرقانونی بودن» چنین ملاقات هایی گفت: افراد باید مراقب حرف ها و اقداماتشان باشند. وزرای خارجه سابق 'کالین پاول'، کاندولیزا رایس، هنری کیسینجر و جورج شولتس بارها با سران کشورها و مقامات دیگر دیدار کرده اند. در قانون اساسی آمریکا چیزی نداریم که بیان کند حق انجام چنین کاری را نداریم.

تفاوت ترامپ و کری (یا دولت سابق آمریکا) دستکم در ظاهر، در رفتار دیپلماتیک است. وزیر خارجه اسبق آمریکا سعی دارد منش دیپلماتیکی را که در مساله برجام و در دوره ریاستش بر کمیته روابط خارجی سنا به نمایش گذاشت، حفظ کند. اما ترامپ تمام توان خود را صرف الغای دستاوردهای دولت اوباما کرده است.

همان گونه که یک «عضو ارشد دولت» ترامپ حدود 10 روز پیش در مقاله ای در نیویورک تایمز نوشت، رئیس جمهوری فعلی از «تمایلات» درونی تبعیت می کند، نه از آنچه که به عنوان عرف دیپلماتیک یا سیاست ورزی سنتی در میان تشکیلات حکومتی رواج دارد.

جنجال جان کری درباره دیدار با ظریف

ایران با ترامپ مذاکره نمی کند
کری بر این باور است که این نوع عملکرد ترامپ از وی و دولتش تشکیلاتی ساخته که دافعه شدیدی دارد و توان اقناع یا اعمال قدرت موثر را ندارد؛ به نحوی که هم نشینی با آن ارزشی ندارد.

او در بخش دیگری از مصاحبه با بلومبرگ به پرسشی درخصوص «بازگشت به میز مذاکره و توافق دوباره» با آمریکا پاسخ داد و گفت: قضاوت من این است که تا زمانی که ترامپ، رئیس جمهوری است مذاکره ای میان ایران و آمریکا انجام نخواهد شد زیرا او ثابت کرده که تمایلی ندارد به توافق پایبند باشد.

وی افزود: تصور نمی کنم که در آینده نزدیک مذاکره ای صورت بگیرد. اما آیا در طولانی مدت این را می خواهند یا نه، جای سئوال دارد. من شک دارم که راهی برای رسیدن به آن مرحله وجود داشته باشد.

وزیر خارجه سابق آمریکا درباره تبعات خروج ترامپ از برجام تایید کرد: کاری که ترامپ با توافق هسته ای کرد کسانی را که با ما به توافق رسیده بودند، از ما گریزان کرد. آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین در توافق مانده اند. ایران هم در توافق مانده است. فقط ترامپ از آن خارج شد و به هیچ یک از اهدافی که می خواست این طریق به آن دست پیدا کند، نرسید.

او همچنین در تشریح اهداف پنهان سیاست آمریکا در قبال ایران گفت: افراد زیادی معتقد هستند که او به دنبال سیاست براندازی است. تاریخ به ما آموخته است که ما براندازی را به خوبی انجام نمی دهیم.

کری در جمع بندی نتایج سیاست خارجی دولت ترامپ تاکید کرد: به نظرم ترامپ اهرمی را که داشتیم از دست داد و ما را در وضعیت انزوا قرار داد. او سیاست خارجی را به کشورهای دیگر واگذار کرد و آنها می توانند بیشتر از ما بر تحولات خاورمیانه تاثیر بگذارند. این مایه تاسف است.

انزوا کلیدواژه ای است که در ماه های گذشته به کرات تکرار شده است. این انزوا از آن نوعی نیست که خودخواسته و به منظور مهار قدرت در درون مرزهای آمریکا باشد. تنهایی آمریکا ناشی از تندروی ترامپ و به تبع آن، رویگردانی دوستان از واشنگتن است. از نظر دوستان قدیمی، آمریکا حتی دیگر متحد معقولی برای آنها نیست.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    1 3
    اكثر ريس جمهوران حتي ضيعف تر از ترامپ دو دوره بودهاند الكي دلخوش حرفهاي جان كري نشويد اين بشر عقل درست حسابي نداره
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
    3 2
    """ تاریخ به ما آموخته است که ما براندازی را به خوبی انجام نمی دهیم.""""این جمله کری درست نیست ، آمریکا دو بار در ایران دست به بر اندازی زد و هر دو مرتبه به اهدافش دست پیدا کرد مخصوصا با براندازی دوم از تشکیل کشوری پیشرفته مثل ژاپن در خاورمیانه جلوگیری کرد و این تغییر شگرفی در تاریخ معاصر دنیابود و کاملا به نفع آمریکا و غرب