نگرانی مسافران در پرواز با موفق‌ترین جت تاریخ هوانوردی جهان

حادثه سقوط هواپیمای جدید بویینگ 737 مکس 8 پرواز 29 اکتبر شرکت هواپیمایی لایِن‌ایر در دومین پروازش نگرانی‌هایی را برای مسافرانی که با ایرلاین‌های دارنده این مدل هواپیما پرواز می‌کنند به ‌وجود آورده است. این درحالی‌است که به‌گفته کارشناسان این هواپیما هنوز در شمار ایمن‌ترین هواپیماهای جهان قرار دارد.

بویینگ ۷۳۷ مکس، نسل چهارم از بویینگ ۷۳۷، محبوب‌ترین و موفق‌ترین جت تاریخ هوانوردی تجاری جهان است. بویینگ ۷۳۷ از سال ۱۹۶۷ در خدمت است و تاکنون ۱۴هزار و ۳۰۰ نمونه از آن در جهان فروخته شده است. نرخ سقوط منجر به مرگ مدل‌های اولیه این هواپیما ۰٫۸۹ پی‌ام‌دی (سقوط منجربه‌مرگ در یک‌میلیون عزیمت) است.

اما بویینگ ۷۳۷ مکس که از می ۲۰۱۷ در خدمت شرکت‌های هواپیمایی قرار دارد به ‌فاصله یک‌سال و نیم از پروازهای تجاری‌اش دچار حادثه منجر به مرگ شد. این هواپیما که فقط دو ماه عمر داشت و اولین پروازش را برای شرکت هواپیمایی اندونزیایی Lion Air در ماه آگوست انجام داده بود در پرواز ۲۹ اکتبر در سواحل جاکارتا سقوط کرد و تمام ۱۸۹ سرنشین آن جان باختند. ادوارد سیراتی مدیر اجرایی گروه «لاین ایر» گفته است که هواپیمای سقوط کرده این شرکت، در جریان پرواز از بالی به جاکارتا دچار نقص فنی بود اما این نقص بر اساس آیین نامه رفع شده بود. این حادثه باعث شد شرکت‌های هواپیمایی که این هواپیمای جدید را سفارش داده‌اند درمورد حفظ قرارداد خرید دچار تردید شوند.

سری هواپیماهای ۷۳۷ مکس شامل چهار نوع ۷۳۷ مکس ۷، ۸، ۹ و ۱۰ می‌شوند. تا سپتامبر ۲۰۱۸ شرکت بویینگ ۴ هزار و ۷۸۳ سفارش برای انواع بویینگ ۷۳۷ دریافت کرده است که تاکنون ۲۱۹ فروند از آن را تحویل داده است.

نیل هانسفورد کارشناس هوانوردی در گفت‌وگو با سیدنی مورنینگ هرالد می‌گوید که هیچ دلیلی وجود ندارد که درباره ایمنی کامل این هواپیما مضطرب بشویم.

او ادامه می‌دهد: «بویینگ ۷۳۷ رکورد بیشترین تولید را در تاریخ هوانوردی در اختیار دارد و این هواپیما بیشتر از هر هواپیمایی در دنیا پرواز کرده و بویینگ این هواپیما را به‌شکل شگفت‌انگیزی خوب ساخته است».

تعداد این هواپیما در جهان به حدی زیاد است که همزمان در هر روز، بیش‌از ۲ هزار بویینگ ۷۳۷ پرواز می‌کند و هر دو ثانیه یک فروند ۷۳۷ از زمین بلند می‌شود. این هواپیما از سال ۱۹۶۷ تاکنون بیش‌ از ۱۶٫۸ میلیارد مسافر (بیش ‌از دو برابر جمعیت فعلی کره زمین) را جابه‌جا کرده است.

از سال ۲۰۱۴ تاکنون هواپیماهای بویینگ ۷۳۷ بیش ‌از ۱۸۴ میلیون پرواز انجام داده‌اند و فقط ۶۰ پرواز از این تعداد حادثه منجر به مرگ داشته‌اند. این‌ بدان ‌معنی است که فقط ۰٫۰۰۰۰۳۲ درصد از این هواپیماها حادثه مرگبار تجربه کرده‌اند.

چمدان

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 827871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    1 2
    عشق است air bus
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
    4 0
    مسافر این نوع هواپیما بوده ام. به معنی واقعی یک هتل کوچک پرنده است. بسیار نرم و بیصدا با کابینی که به نظر می رسد یک معمار داخلی خوش ذوق به زیبایی هرچه تمام طراحی کرده است. خداوند به طراحان و سازندگان این هواپیما عوض خیر بدهد.