کله پیازی‌ها؛ آئینی ۶۰۰ ساله در سوئیس

جشنواره پیاز در سوئیس یک آیین کهن است که علاوه بر غذا محصولات فرهنگی و برنامه‌های تفریحی بسیاری برای گردشگران دارد.

جشنواره پیاز از بزرگترین جشنواره‌های سنتی در سوئیس است که هرساله در چهارمین دوشنبه ماه نوامبر در شهر برن، پایتخت این کشور برگزار می‌شود. در این نمایشگاه بیش از ۵۰ تن پیاز به صورت ساده و به شکل‌های تزئین شده مختلف از جمله نواری، حلقه‌ای و همچنین به صورت زیورآلات و اسباب بازی عرضه می‌شود و به فروش می‌رسد. علاوه بر این، انواع خوراکی‌ها با پیاز هم در این جشنواره ارائه می‌شود.

اگرچه این جشنواره  از ساعت ۶ صبح افتتاح می‌شود اما از ساعت ۵ صبح که اولین سوپ پیاز بار گذاشته و اولین تارت پیاز در فر می‌رود، بوی پیاز در فضا می‌پیچد.

بهترین زمان برای بازدید آرام از جشنواره ۷ صبح است که هنوز محل جشنواره از جمعیت پر نشده و بازدیدکنندگان می‌توانند در فضای دلپذیر صبح به آرامی در میان غرفه‌های خلوت قدم بزنند. این جشنواره تا ۶ عصر ادامه دارد.

برای این رویداد همه شهر برن تعطیل می‌شود و مردم به خیابان می‌آیند و کشاورزان از همه نقاط  محصولات خود را به جشنواره عرضه می‌کنند.

پای پیاز، پیتزای پیاز، سوسیس‌هایی که با پیاز درست می‌شوند و … از جمله غذاهایی هستند که در جشنواره پیاز پخته می‌شوند.

جشنواره پیاز در سوئیس

جشنواره پیاز سوئیس هر سال هزاران بازدید کننده دارد. قدمت جشنواره پیاز سوئیس به قرن ۱۵ میلادی باز می‌گردد و افسانه‌های مختلفی در مورد آغاز آن وجود دارد. یکی از روایت‌ها می‌گوید در سال ۱۴۰۵ آتش‌سوزی بزرگی در برن اتفاق می‌افتد که ۶۵۰ خانه در آن می‌سوزند و ۱۰۰ نفر کشته می‌شوند، در این حادثه مردم شهر فریبورگ به کمک مردم برن می‌آیند. از آن به بعد مردم برن به نشانه قدرشناسی به مردم فریبرگ اجازه می‌دهند که در پاییز به برن بیاند و محصول پیاز خود را بفروشند.

روایت دیگری نیز وجود دارد که می‌گوید در قرن ۱۵ در برن بازار مارتینی وجود داشته که در آن همه چیز به جز پیاز فروخته می‌شده است بنابراین یک بازار جداگانه فقط برای پیاز در کنار این بازار ایجاد می‌شود.

جشنواره پیاز در سوئیس

در جشنواره پیاز عده‌ای با عنوان «کله پیازی‌ها» حضور پیدا می‌کنند و وقایع گذشته و تاریخی برن را با آواز می‌خوانند و برنامه اجرا می‌کنند.

سازمان نجات سوئیس از سال ۱۹۸۶ در یکشنبه پیش از برگزاری جشنواره پیاز، مراسم سنتی شنای پیازی را در رودخانه آئرا برای برای شرکت کنندگان تدارک می‌بیند. در این مراسم شناگران با لباس‌ها مختلف مانند لباس کروکودیل یا با کلاه بابانوئل دور هم جمع می‌شوند و ۳۵۰ متر شنا می‌کنند. در حالی که در این فصل دمای آب حدود ۶ درجه است اما شادی و هیجان این کار برای آنها بسیار گرمتر خواهد بود!

برن از ساعت ۴ بعد از ظهر دریایی از رنگ می‌شود. بازدیدکنندگان در ساعات پایانی جشنواره پیاز در بازی نبرد کاغذ رنگی شرکت می‌کنند. در این بازی شرکت کنندگان، کاغذهای رنگی را با یا چکش پلاستیکی سوتکی دست‌ساز به سمت سر یکدیگر پرتاب می‌کنند.

راه‌های دسترسی به جشنواره پیاز بسیار ساده است، حتی در صبح خیلی زود هم گردشگران می‌توانند با وسائل حمل و نقل عمومی خود را برن برسانند. از همه جای سوئیس به برن برای جشنواره پیاز قطار وجود دارد که بدون گیر کردن در ترافیک شما را به جشنواره می‌رساند.

جشنواره پیاز در سوئیس

  • چگونه خود را به جشنواره پیاز برسانیم؟

گردشگران خارجی نیز می‌توانند با هواپیما به دو شهر مهم سوئیس یعنی زوریخ و ژنو بیایند و از آنجا به سمت برن حرکت کنند. بسیاری از خطوط هواپیمایی بزرگ دنیا به این دو شهر سوئیس پرواز دارند؛ به عنوان نمونه، مردم به راحتی می‌توانند با شرکت هواپیمایی قطر (قطرایرویز) که روزی دو پرواز به زوریخ و روزی یک پرواز به ژنو از طریق فرودگاه بین‌المللی حمد، تنها فرودگاه ۵ ستاره خاورمیانه دارد، خود را به این جشنواره غذایی پاییزی برسانند.

چمدان

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 827972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =