نقص آگاهی ما در مواجهه با بیماری نقص ایمنی!

شعار روز جهانی ایدز امسال، آزمایش دادن برای مبارزه با شیوع این بیماری است. وقت کمی که گرفته می‌شود تا سلامت بدنمان را تضمین و از ابتلا به اچ‌آی‌وی جلوگیری کند.

به گزارش خبرآنلاین، اگر بگذریم از کلیشه‌های عجیب و غلط درباره مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی و انگ و برچسبی که به آنها می‌زنیم، باید بپذیریم که هرکسی در هر شغل و جایگاهی می‌تواند مبتلا به این ویروس باشد. ویروسی که به‌خاطر ناآگاهی، اطلاع‌رسانی نادرست، مقاومت و انکار برای آزمایش و .. تبدیل به هیولایی شده که تا اسمش می‌آید، فرد مبتلا را غولی نشان می‌دهد که نه باید نزدیکش شد، نه به او دست زد و نه با او ارتباط برقرار کرد. باورهای غلطی که اچ‌آی‌وی را یک بیماری لاعلاج نشان می‌دهد که به راحتی سرایت می‌کند اما در واقع این بیماری هم مانند ویروس‌های دیگری مانند سرماخوردگی است که صرفا با سواد کافی درباره آن و مراقبت می‌توان آن را کنترل و از شیوع آن جلوگیری کرد. با وجود آگاهی‌رسانی‌های متعدد از طریق رسانه‌ها و ان‌جی‌اوها، این بیماری همچنان تابویی است که این باور را برای مردم به‌وجود آورده که: «ما که این بیماری رو نمی‌گیریم» اما مسئله این است که هرکسی ممکن است مبتلا به این بیماری شود اگر آگاهی لازم را درباره این بیماری نداشته باشد. از بین مطالب آموزشی برای فرهنگ‌سازی درباره این ویروس هم جمله کلیدی را می‌شود به یک ویدیو اختصاص داد که برخوردهای نامناسب با مبتلایان را اینطور روایت کرده بود: «ما نقص ایمنی داریم، آنها نقص آگاهی».

کجا آزمایش بدهیم؟

انجام آزمایش اچ‌آی‌وی برای خیلی از ما ترسناک است اما اگر بدانیم که تشخیص سریع آن، روند درمان و کنترل را بسیار سریع‌تر پیش می‌برد، می‌توانیم با ترس و مقاومتمان کنار بیاییم و آزمایش دهیم. شعار روز جهانی ایدز امسال هم آزمایش‌دادن برای مبارزه با شیوع این بیماری است؛ اما برای آزمایش‌دادن باید به کجا مراجعه کنیم؟ برای انجام این تست می‌توان به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری که تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی است، مراجعه و به‌صورت رایگان آزمایش داد. طبیعی است بیماری ایدز به‌دلیل اینکه پیش از این در بین گروه‌های متفاوتی شیوع پیدا می‌کرد، با انگ و برچسب‌هایی همراه بود که به موازات آن، انجام تست، پیشگیری، کنترل و جلوگیری از انتقال آن را به حاشیه می‌برد. به‌همین دلیل شیوع این بیماری افزایش پیدا کرد و در حال افزایش هم هست. در واقع مهم‌ترین دلیل ابتلا به ایدز و برخورد عجیب و غریب با مبتلایان، نقص آگاهی در مورد این بیماری است که با مطالعه، فرهنگ‌سازی و انجام آزمایش می‌توان میزان شیوع آن را به حداقل رساند. یکی از این مراکز بخش عفونی بیمارستان امام خمینی است که با مراجعه به آنجا می‌توانید به صورت رایگان آزمایش اچ‌آی‌وی بدهید.

بیمار مبتلا به ایدز را معرفی کنید؛ پاداش بگیرید!

روز جهانی ایدز نخستین بار در سال ۱۹۸۸ میلادی در نشست وزیران بهداشت در برنامه های پیشگیری از ایدز آغاز شد.از آن به بعد هر ساله آژانس های سازمان ملل متحد، دولت‌ها و جوامع مدنی در حول شعاری خاص مربوط به ایدز با یکدیگر همکاری می کنند.از سال ۱۹۸۸ میلادی پیشرفت های قابل توجهی در پاسخ به ایدز صورت گرفته است. به طوری که امروزه سه چهارم افراد مبتلا به اچ آی وی وضعیت خود را می‌دانند. اما هنوز هم راه زیادی مانده تا وضعیت به حد مطلوب برسد و تمام افراد مبتلا به اچ آی وی علاوه بر اطلاع از وضعیت خود به خدمات پیشگیرانه و مراقبتی با کیفیت دسترسی پیدا کنند.

تست اچ آی وی برای گسترش درمان و اطمینان از این که همه افراد مبتلا به اچ آی وی می توانند زندگی سالم و سازنده ای داشته باشند، ضروری است. هم‌چنین این تست برای دادن حق انتخاب به افراد برای پیشگیری از اچ آی وی و حفاظت از خود و عزیزانشان حیاتی است.  در همین میان علیرضا رییسی، معاون وزیر بهداشت نیز با بیان اینکه تخمین می‌زنیم حدود ۶۰ هزار نفر مبتلا به اچ‌آی‌وی در کشور داشته باشیم، گفت: «در حال حاضر حدودا کمتر از نصف این تعداد را توانسته‌ایم شناسایی کنیم و افرادی که تحت پوشش درمان قرار گرفته‌اند حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار نفرند. در عین حال سنجش سطح ویروس برای ۷۰۰۰ نفر انجام شده و ۵۷۰۰ نفر هم پاسخ مناسبی به درمان داده‌اند. اقدام دیگرمان هم این است که برای هر یک مورد بیماریابی جدید اچ‌آی‌وی پاداش قرار داده‌ایم؛ به‌طوری‌که کسانی که بتوانند یک مورد جدید را پیدا کنند به آنها پاداش تعلق خواهد گرفت. باید توجه کرد که برای بیش از یک میلیون نفر در کشور رپید تست انجام شده که ۵۲ درصد نسبت به سال ۹۵ افزایش داشته است. همچنین سهم زنان باردار از این تست‌ها ۴۲ درصد بوده است و مصرف‌کنندگان مواد مخدر نیز شش درصد از تست‌ها را به خود اختصاص داده‌اند که اصلا قابل قبول نیست و باید میزان آن را افزایش دهیم. همچنین ۱۱ درصد تست‌ها در زندان‌ها انجام شد که تا حدودی قابل قبول است، اما جای ارتقای آن وجود دارد.»

آمار ابتلا به اچ‌آی‌وی از طریق خون آلوده

بر همین اساس در منطقه ۱۰ نیز طی این هفته کارگاه‌های آموزشی با محوریت آشناسازی شهروندان با روش‌های ابتلا، انتقال و پیشگیری بیماری ایدز توسط کارشناسان متخصص با همکاری مراکز و پایگاه‌های بهداشتی در محلات ده‌گانه اعم از خانه‌های سلامت، مراکز فرهنگی و آموزشی و مدارس اجرا می‌شود. علی‌اکبر پورفتح‌اله، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران نیز از کاهش چشمگیر میزان شیوع اچ‌آی‌وی و دیگر بیماری‌های قابل انتقال از راه خون در بین خون‌های اهدایی خبر داد و گفت: «شیوع عفونت‌های قابل انتقال از راه خون به کمترین میزان خود رسیده که قابل مقایسه و رقابت با کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیا است، به‌طوری که با تلاش کارشناسان و پرسنل خدوم و مدیران متعهد، در سال ۱۳۹۶ در ۱۶ استان از ۳۱ استان کشور موارد گزارش آلودگی خون‌های اهدایی به عفونت اچ‌آی‌وی به صفر رسیده است.» او شیوع عفونت اچ‌آی‌وی در بین خون‌های اهدایی در سال گذشته را حدود ۲ در هر صد هزار اهدا اعلام کرد که این میزان شیوع بسیار پایین‌تر از شیوع این بیماری در جمعیت عمومی است.

اتوبوس‌های ایدز مستقر می‌شوند

ولی‌الله شجاع پوریان، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز با اشاره به برنامه‌های آموزش و آگاه سازی شهروندان نسبت به بیماری ایدز در ۶ ایستگاه منتخب مترو گفت: «آموزش و مشاوره در خصوص بیماری ایدز و در صورت نیاز انجام تست اچ‌آی‌وی با همکاری مرکز تحقیقات ایدز و مناطق ۳ و ۶ و ۹ و ۱۱ و ۱۲ در ایستگاه‌های مترو حقانی، استاد معین، حسن آباد، دروازه شمیران، انقلاب، تئاتر شهر به شهروندان ارائه می‌شود. نصب پوستر دیواری ۲۰ طرح منتخب در ایستگاه‌های مترو توسط معاونت اجتماعی و فرهنگی شرکت بهره‌برداری مترو با همکاری مؤسسه چترا در راستای اطلاع‌رسانی و و حساس سازی شهروندان به پیشگیری از بیماری ایدز صورت گرفته است. اتوبوس ایدز جهت انجام تست سریع ابتلا به ایدز ویژه شهروندان با همکاری انجمن احیای ارزش‌ها و مناطق ۶ و ۷ و ۱۶ در اماکن عمومی و پرتردد از جمله میدان امام حسین (ع)، بوستان هنرمندان و ترمینال جنوب مستقر می‌شود. حداقل یک کارگاه آموزشی در طول هفته در هر محله با هدف آشنایی شهروندان با روش‌های ابتلا، انتقال و پیشگیری بیماری ایدز توسط کارشناسان متخصص با همکاری مراکز و پایگاه‌های بهداشتی در راستای آموزش و آگاه سازی شهروندان برگزار می‌شود.»

آمار مبتلایان به تفکیک منطقه در سال ۲۰۱۷ میلادی

منطقه آمار

شرق و جنوب آفریقا 

۱۹.۶ میلیون نفر

غرب و مرکز آفریقا
 
۶.۵ میلیون نفر
آسیا و اقیانوسیه   ۵.۲ میلیون نفر
غرب و مرکز اروپا و شمال آمریکا   ۲.۲ میلیون نفر
آمریکای لاتین  ۱.۸ میلیون نفر
شرق اروپا و مرکز آسیا  ۱.۴ میلیون نفر
حوزه کارائیب

 ۳۱۰ هزار نفر

خاورمیانه و شمال آفریقا  ۲۲۰ هزار نفر
منبع: سازمان بهداشت جهانی

۵ علامت شایع بیماری ایدز به شرح زیر است:

کهیر حاد

بر اساس آمارهای پزشکی، نشانه‌های کهیر در این بیماری انواع مختلفی دارد. یکی از نشانه‌های آن "سبوریک درماتیتیس" است که در ابتدای ورود ویروس HIV به بدن با جوش‌های کوچک و تیره بر روی صورت، تن، دست‌ها و پاها ظاهر می شود.

در برخی موارد، کهیر به شکل زخم در دهان بروز می‌یابد و ممکن است حدود دو هفته در نقاط مختلف بدن رویت شود. این حالت معمولاً حدود ۲ الی سه هفته پس از انتقال ویروس رخ می‌دهد.

ضایعات پوستی و برفک

عفونت ویروس اچ آی وی ممکن است با انواع مختلف ضایعات پوستی همراه باشد. عفونت‌های پوستی با ضایعات تبخال و تاول‌های کوچکِ پر شده از مایع مشخص می‌شوند. این تاول‌ها بسیار دردناک بوده و به سرعت در سطح پوست گسترش می‌یابند.به گزارش "سازمان بهداشت جهانی"، ضایعات پوستی ناشی از تضعیف سیستم دفاعی بدن به شکل فلس‌های نقره‌ای چسبنده به چشم می‌خورند. بد نیست بدانید این ضایعات و تاول‌های پوستی ممکن است منجر به تشکیل سلول‌های سرطانی شوند.

از دیگر علائم اولیه ابتلا به ایدز می‌توان به بروز برفک در سطح پوست اشاره کرد که با لکه‌های سفید یا تاول‌های غیر عادی در زبان یا دهان مشخص می‌شوند.

تورم غدد لنفاوی

یکی دیگر از نشانه‌های ظاهری عفونت HIV، بزرگ‌تر شدن غدد لنفاوی است که از بدو ورود ویروس به بدن آشکار می‌شود و ممکن است ۲ یا سه هفته ادامه یابد.غدد لنفاوی در تمام بدن وجود دارند و بخش مهمی از سیستم دفاعی بدن محسوب می‌شوند. غدد متورم و آسیب دیده ناشی عفونت ویروس اچ آی وی معمولاً در گردن، زیر بغل، کشاله ران ظاهر می شوند.در چنین حالتی حجم غدد لنفاوی ممکن است افزایش یابد و در نهایت اندازه آن به یک توپ گلف برسد! این غدد ملتهب معمولاً در برابر لمس حساس و دردناک هستند.

خستگی و بیحالی مداوم

واکنش التهابی سیستم‌ایمنی بدنتان می‌تواند باعث شود احساس خستگی و بی‌حالی کنید.خستگی مداوم و طولانی مدت می‌تواند از علائم اولیه ایدز باشد.نداشتن اطلاعات کافی درباره این بیماری باعث نگرانی روزافزون مردم برای ابتلا به این بیماری می شود، مخصوصا افرادی که اطلاعات نصفه نیمه ای درباره این بیماری دارند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید و نگران ابتلا به این بیماری، توصیه می کنیم تست های آزمایشگاهی را انجام دهید.

استفراغ و اسهال

اسهالی که مداوم باشد و به درمان‌های معمول واکنش ندهد نشانه‌ای از ویروس ایدز است، از این رو آن دسته از افرادی که به مدت ۷ روز پیاپی دچار حالت تهوع شدید و استفراغ شدند حتما باید به پزشک مراجعه کنند تا آزمایش های اولیه صورت گیرد.

***تشخیص دقیق بیماری ایدز تنها از طریق آزمایش خون امکان پذیر است و در  صورتی که شما فردی در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستید و این علائم را نیز تجربه کرده اید، مراجعه هرچه سریع تر به پزشک و انجام تست های آزمایشگاهی را به شما توصیه می‌کنیم.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 829309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • AT ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
    0 0
    لاپوشانی کردن مسائل و عدم اطلاع رسانی به مردم مخصوصا جوانان بخاطر شرم و حیا!!! باعث این مصیبت شده است
  • ایمان IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
    0 0
    اسم بیماری رو تیتر کنید . مسخره بازی ها چیه