محققان یک شرکت نوپا در کلرادو موفق شده‌اند با استفاده از سلولز سوخت جت تولید کنند. این موفقیت نشان می‌دهد می‌توان از منابع تجدیدپذیر مانند زیست‌توده، سوخت‌هایی با کیفیت و بهره‌وری بالا تولید کرد.

محبوبه عمیدی: بوتانول که یکی از اجزای تشکیل‌دهنده سوخت جت است، بهره‌وری بالاتری نسبت به سایر سوخت‌های زیستی مانند اتانول دارد، محدودیت چندانی در ترکیب آن با بنزین وجود ندارد و علاوه بر این به دلیل خاصیت آبگریزی این ماده انتقال آن از طریق خطوط انتقال ممکن است.

به گزارش تکنولوژی ریویو، محققان یک شرکت نوپا در کلرادو موفق شده‌اند با استفاده از بقایای درختان به تولید بوتانول دست بزنند. این موفقیت نشان می‌دهد می‌توان از منابع تجدیدپذیری مانند زیست‌توده که به وفور روی زمین یافت می‌شوند، سوخت‌هایی با کیفیت فوق‌العاده و بهره‌وری بالا تولید کرد.

محققان این شرکت که Gevo نام دارد، با ایجاد تغییرات ژنتیکی در نوعی مخمر از آن برای تبدیل سلولز به این سوخت زیستی باارزش استفاده کرده‌اند. تهیه بوتانول از سلولز یک موفقیت بزرگ است. این ماده در مقادیر مساوی حدود 30درصد بهره‌وری بالاتری نسبت به سوخت‌های زیستی دیگر مانند اتانول دارد و علاوه بر این تجزیه سلولز که در طبیعت به وفور یافت می‌شود، یکی از پیچیده‌ترین فرایندها در زمینه شکستن قندها به شمار می‌رود.

به همین دلیل پیش از این برای تولید بوتانول از منابع تجدیدشدنی، قندهای موجود در نشاسته ذرت یا نیشکر مورد استفاده قرار گرفته‌اند. مارک کلییری مدیر مرکز ملی انرژی زیستی در آزمایشگاه ملی انرژی‌های تجدید‌‌پذیر می‌گوید: «تولید باکتری‌ها و مخمرهایی که قادرند انواع قندهای خوراکی را به الکل تبدیل کنند، به مراتب ساده‌تر است اما تخمیر سلولز به دلیل فراوانی طبیعی آن از اهمیت خاصی برخوردار است. سلولز بزرگ‌ترین منبع قند روی زمین است اما شکستن و تخمیر آن بسیار‌پیچیده‌تر از استخراج قندها از دانه‌های خوراکی ذرت است».

محققان Gevo نیز برای تولید بوتانول اولین‌بار از تغییر مسیر آنزیمی در مخمرها استفاده کرده‌اند و به تولید این ماده از قندهای موجود در نشاسته ذرت با بهره‌وری بالا پرداخته‌اند. در حال حاضر این مسیر تخمیری در یک مخمر دیگر برای تبدیل شلابی از قندهای سلولزی به بوتانول به کار گرفته شده است.

به واسطه یک فناوری انحصاری ایزوبوتانول تولید‌شده در مراحل تخمیر از بوتانول جدا خواهد شد. مجموعه این فرایندها باعث شده Gevoبتواند در تولید بوتانول ارزان با خلوص بالا از رقبا پیشی بگیرد اما برای رسیدن به تولید انبوه باید قیمت این محصول تازه هم توان رقابت با اتانول و بنزین را داشته باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 83099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =