جلسه هیئت دولت صبح امروز به ریاست محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، در این جلسه وزیر راه و ترابری و رئیس کمیسیون ایمنی راهها به تشریح آخرین وضعیت ایمنی راهها پرداخت. در ادامه جلسه امروز هیئت وزیران، ناصر پورمعلم، دبیر کمیسیون ایمنی راهها ضمن تشریح ابعاد صدمات ناشی از تصادفات گزارشی از اقدامات و عملکرد کمیسیون ایمنی راهها و اعضای آن را ارائه کرد.
مطابق گزارش دبیر کمیسیون امینی راهها، کشور ایران با توجه به قرارگیری در تغییرات سریع رشد اقتصادی و اجتماعی در مرحله رشد انفجاری خودروها قرار گرفته و پیش بینی می شود که طی 10 سال آینده تعداد خودروها، به 2 و نیم برابر افزایش یابد.
این رشد، مستلزم ارتقاء وضعیت اجزای ایمنی راهها شامل ارتقاء ایمنی خودروها، ایمنی راهها و ارتقاء فرهنگ ترافیک و کارایی بیشتر اقدامات نجات و فوریتهای پزشکی و رسیدگی به مجروحین در بیمارستان ها است اما از همه مهمتر ارتقاء سیستم مدیریت ایمنی راهها است که در حال حاضر کمیسیون ایمنی راهها این مسئولیت را بر عهده دارد.مطابق این گزارش هم اکنون اصلی ترین عامل تهدید کننده سلامتی و عمر از دست رفته جامعه مربوطه به تصادفات است و زیان روزانه 34 میلیارد تومان بر اقتصاد جامعه وارد می شود.
در ده سال گذشته حدود 250 هزار راننده زندانی شدهاند و حدود 2میلیون و هفتصد هزار نفر مستقیما با از دست دادن در آمد و یا هزینههای ناشی از مراقبت افراد مجروح یا معلول دچار فقر نسبی شدهاند.شاخص کشته به صد هزار نفر جمعیت ایران 2 و نیم برابر متوسط جهانی و حدود 6 برابر متوسط کشورهای پیشرو ایمنی رانندگی است.
با اهتمام دولت نهم و دهم در بخش ایمنی و همین طور تلاشهای روز افزون اعضا کمیسیون باعث شده که روند رو به رشد تلفات تصادفات از عدد مثبت 86/8 درصد در طول برنامه سوم توسعه به عدد منفی 7/3 درصد در طول برنامه چهارم کاهش یابد و در واقع مهار تلفات صورت پذیرد؛ به عبارت دیگر تعداد تلفات پیش بینی شده برای سال 1388 که حدود چهل هزار کشته بود به عدد 22974 نفر کاهش یافته است که از موفقیتهای دولت دهم در مهار و کاهش تلفات رانندگی محسوب می شود.
پورمعلم خاطرنشان کرد: برای بهبود پایدار ایمنی راهها راهبردهای جامع تهیه و ابلاغ شده و می بایست ظرف ده سال آینده شاخص کشته به صد هزار نفرجمعیت از 32 به عدد 14 تقلیل یابد که مستلزم عزم ملی و حمایت و پشتیبانی دولت از کمیسیون امینی راهها است .
وی تصادفات را به بیماری سیستمی تشبیه کرد که برای درمان آن نگاه تک محوری و تک دستگاهی پاسخگو نبوده و نیازمند کار تیمی و شورای درمان تصادفات میباشیم که جایگاه آن کمیسیون ایمنی راهها است. هیئت وزیران ضمن ابراز تشکر از اقدامات کمیسیون ایمنی راهها و اعضا آن مقرر کرد که کمیسیون ایمنی راهها به طور مشخص نیازها و مشکلات خود را جهت اقدام، اعلام نماید.
تشریح سند ملی آموزش و پرورش
در ادامه سند ملی آموزش و پرورش توسط وزیر آموزش و پرورش و کارشناسان در دولت تشریح شد. سند ملی آموزش که حدود 5 سال توسط 500 پژوهشگر از حوزه و دانشگاه مورد بررسی قرار گرفته است در ماههای اخیر با پیگیریهای ویژه آماده شده و به امضای رئیسجمهور رسیده و برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی فرستاده شده است. این سند نقشه راه و برنامهریزی دقیق برای نظام تعلیم و تربیت است.
گزارش وزارت بازرگانی
در خاتمه جلسه امروز هیئت وزیران، وزارت بازرگانی با ارایه گزارشی از واردات کالا در کشور با انتقاد از عدم توجه کافی به واردات برخی کالاهای غیرضروری و بیکیفیت ضمن تبیین تقسیم کار ملی در حوزه واردات، به تشریح تکالیف قانونی مترتب بر واردات و فرایندها و دستگاه های متولی در این بخش پرداخت و فرآیند واردات شامل سه مرحله تعیین ضوابط و الزامات فنی، ثبت سفارش و نهایتا ترخیص و کنترل محموله برای تطبیق با ضوابط اعلام شده تشریح شد.
در این جلسه شاخص های مختلف تأثیرگذار بر واردات کالا به کشور نظیر نرخ ارز، تعرفههای وارداتی، کیفیت تولیدات داخلی و شرایط و الزامات فنی واردات نیز به بحث و بررسی گذاشته شد.
در گزارش وزارت بازرگانی همچنین بر ضرورت اعلام ضوابط فنی آن دسته از کالاهایی که به کشور وارده شده ولی دستگاه متولی آن هنوز آنها را بازنگری نکرده و یا اعلام نکرده است، تأکید شد.
در جلسه امروز هیئت وزیران مقرر شد به منظور مدیریت مؤثر واردات کالاهای مختلف، در جلسه آینده دولت همه دستگاه های ذیربط راهکارهای جلوگیری از واردات کالاهای غیرکیفی و غیرضروری مرتبط با هر وزارتخانه و نیز مباحث تکمیلی برای اتخاذ تصمیمات لازم را ارائه کنند.
نظر شما